Participatory action research (IAP), as a tool to identify management of teaching quality
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v1i1.487Keywords:
Participatory action research (IAP), Tool, Management, Teaching quality, Teacher.Abstract
The objective of this article is to study the management of academic quality through the Participatory Action Research (IAP), based on the critical and documental analysis of the thinking referred to the authors, González (2013), Hurtado (2012), McKernan (2001), Dos Santos and Sanchez (2001), through which they reflect on the need to promote the IAP considering the educational field as the fundamental basis for a dialogic and interpretative learning of teacher management, and to become aware of the academic quality that is dictated within the different environments of learning. To achieve this application it should be noted that the most important principle of the theory of knowledge is to treat social facts as things, as objects of knowledge. The data based on observation and experiments are necessary for Durkheim (1982) understanding, so it is emphasized to reach humanization and the transformation of knowledge, to be authentic and clothed with action, love, humility, so that Emphasizes that the individual has the capacity of a thinking and self-critical being to change reality. It ends by reflecting that new times imply new demands, so that the management of the teacher for an academic quality is not taking place, since many in their environments continue with the same daily routine. Their performance is based on strategies and instruments that make their performance a monotony, causing a reduction to discover the benefit of learning to think.
Downloads
References
Alfiz, I. (2006). El Proyecto Educativo Escolar. Primera edición. Ediciones Larousse. México. D. F
González, Y. (2013). Abordaje de la metodología cualitativa y la investigación-acción para la transformación social. Segunda edición. Ediciones Dabosan, C.A. Caracas. Venezuela.
Dos Santos J y Sánchez, S. (2001). Investigación educativa. Cantidad – Calidad. Un debate paradigmático. Segunda edición. Ediciones mesa redonda. Magisterio. Bogotá. Colombia.
Genesi, M y Suarez, F. (2009). Gestión de calidad del talento humano en las organizaciones educativas inteligentes. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. www.revistaorbis.org.ve 17 (6) 116-155.
Hurtado, J. (2012). El proyecto de investigación. Comprensión holística de la metodología y la investigación. Séptima edición. Ediciones Quiron y Sypal. Caracas. Venezuela.
Ianni Gómez., L. (2017). Miramda: Una propuesta educativa emergente desde la investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 9-30. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/49/36
Marrufo, M e Ibarra, Y. (2012). Estrategias didácticas utilizadas para la formación de Estudiantes en lic en educación de la misión sucre. 2011-2012. Trabajo de ascenso publicado. Universidad de Oriente. Cumana.
McKernan, J. Investigación-acción y Curriculum. Segunda edición. Ediciones Morata. Madrid. España.
Rojas, B. (2010). Investigación cualitativa, fundamentos y praxis. Segunda edición. Ediciones Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador FEDUPEL. Caracas. Venezuela.
Romero, M., & Villasmil, J. (2017). Repensar la formación docente. Hacia el encuentro de una nueva perspectiva epistémica para su abordaje y resignificación. CIENCIAMATRIA, 3(5), 133-149. https://doi.org/10.35381/cm.v3i5.17
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




