Andean wind musical instruments and their influence on the state of mind of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i14.4435

Abstract

The objective of this study was to determine the influence of Andean wind musical instruments on the students’ state of mind at a secondary school in La Libertad. Methodologically, the research was quantitative, applied, non-experimental, and transversal with a causal correlational design. The population consisted of 107 students of II, IV, V and X Cycle of Pedagogy and, subsequently, the sample consisted of 28 students of the V Cycle. For data collection, the survey was used as a technique and two questionnaires as instruments. Among the results, it was evidenced that in the Andean wind instruments variable, the medium level predominates with 57.1% and in the mood variable, the medium level predominates with 60.7%. As a conclusion, the Andean wind instruments have a very significant impact on the state of mind in students of the pedagogical institute, so it is necessary to conduct music workshops.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, W., Bayas, A., Valarezo, E., y Galarza, C. (2017). Danza folklórica ecuatoriana: estudio comparativo para mejorar su enseñanza. [Ecuadorian folk dance: a comparative study to improve its teaching]. Educación Física y Ciencia, 19(1), 1-8. https://n9.cl/qjsde

Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. [Emotion, music and meaningful learning]. Educere, 13(44), 67-73. https://n9.cl/8n4n6z

Ayala, A. (2020). Sonidos re sonantes UCE. Estudio en instrumentos sonoros precolombinos pertenecientes a los andes septentrionales. [UCE sounds. A study in precolombinum sounds instruments belonging to the Northern Andes]. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 10, 41-59. https://n9.cl/j9195

Bolívar, D., Viteri, X., y Navarret, R. (2023). La educación musical y el desarrollo de habilidades socio-comunicativas en estudiantes del Ecuador. [Music education and the development of social-communicative skills in Ecuadorian students]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(15), 110-134. https://n9.cl/88dj2

Caballero, J., y Menez, M. (2010). Influencia del tempo de la música en las emociones. [Influence of music tempo on emotion]. Revista Colombiana de Psicología, 19(1), 37-44. https://n9.cl/lrmvs

Custodio, N., y Cano, M. (2017). Efectos de la música sobre las funciones cognitivas. [Effects of music on cognitive functions]. Revista de Neuro-Psiquiatría, 80(1), 61-71. https://n9.cl/uawngr

Díaz, J. (2010). Música, lenguaje y emoción: una aproximación cerebral. [Music, language and emotion: a brain approach]. Salud Mental, 33(6), 543-551. https://n9.cl/z3ekg

García, Z. (2009). Inclusión de la música en los planes y programas de estudio en las escuelas venezolanas. [The inclusion of music in study plans and programs in Venezuelan schools]. Revista de Pedagogía, 30(87), 333-353. https://n9.cl/42bc7

López, M. (2002). Flautas de pan etnográficas. Diversidad y estructura musical en sectores de puna y quebrada de Jujuy entre 1986 Y 1989. [Pan Pipeses: diversity and musical structure in Jujuy from 1986 to 1989]. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (18), 1-21. https://n9.cl/y0b3v

Martínez, R. (2014). Músicas, movimientos, colores en la fiesta andina: ejemplos bolivianos. [Music, movements and colors in Andean fiesta. Bolivian examples]. Anthropologica, 32(33), 87-110. https://n9.cl/9pwg1

Mendívil, J., y Romero, R. (2018). Prácticas musicales andinas a comienzos del siglo XXI. [Andean musical practices at the beginning of the 21st century]. Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales, XXXVI(40), 5-10. https://n9.cl/rqt9j

Peralta, Y., y Espinosa, A. (2023). Desarrollo humano e inclusión productiva en la música popular: el caso de las bandas de viento en Sucre, Colombia. [Human development and productive inclusion in popular music: the wind bands case in Sucre, Colombia]. Revista Finanzas y Política Económica, 15(2), 403-439. https://n9.cl/ix2pz

Pérez, A. (2014). Flautas de piedra combarbalita morada de Chile central y norte semiárido. [Purple combarbalite flutes from central and semiarid northern Chile]. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 19(2), 29-54. https://n9.cl/2d2ef

Podhajcer, A. (2015). Sembrando un cuerpo nuevo: Performance e interconexión en prácticas musicales andinas de Buenos Aires. [Building a new body. Performance and interconnection in Andean musical practices in Buenos Aires, Argentina]. Revista musical chilena, 69(223), 47-65. https://n9.cl/7it9j

Salinas, B. (2022). Colonialidad, currículo e interés en la educación musical: el caso del conservatorio del Tolima. [Coloniality, curriculum and interest in music education: the case of the conservatory of Tolima]. Entramado, 18(1), 1-16. https://n9.cl/c7n59

Published

2025-01-01

How to Cite

Mendoza-Amaya, R. V. (2025). Andean wind musical instruments and their influence on the state of mind of students. EPISTEME KOINONIA, 8(15), 214–232. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i14.4435

Issue

Section

De Investigación