Andean wind musical instruments and their influence on the state of mind of students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v8i14.4435Abstract
The objective of this study was to determine the influence of Andean wind musical instruments on the students’ state of mind at a secondary school in La Libertad. Methodologically, the research was quantitative, applied, non-experimental, and transversal with a causal correlational design. The population consisted of 107 students of II, IV, V and X Cycle of Pedagogy and, subsequently, the sample consisted of 28 students of the V Cycle. For data collection, the survey was used as a technique and two questionnaires as instruments. Among the results, it was evidenced that in the Andean wind instruments variable, the medium level predominates with 57.1% and in the mood variable, the medium level predominates with 60.7%. As a conclusion, the Andean wind instruments have a very significant impact on the state of mind in students of the pedagogical institute, so it is necessary to conduct music workshops.
Downloads
References
Aguilar, W., Bayas, A., Valarezo, E., y Galarza, C. (2017). Danza folklórica ecuatoriana: estudio comparativo para mejorar su enseñanza. [Ecuadorian folk dance: a comparative study to improve its teaching]. Educación Física y Ciencia, 19(1), 1-8. https://n9.cl/qjsde
Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. [Emotion, music and meaningful learning]. Educere, 13(44), 67-73. https://n9.cl/8n4n6z
Ayala, A. (2020). Sonidos re sonantes UCE. Estudio en instrumentos sonoros precolombinos pertenecientes a los andes septentrionales. [UCE sounds. A study in precolombinum sounds instruments belonging to the Northern Andes]. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, 10, 41-59. https://n9.cl/j9195
Bolívar, D., Viteri, X., y Navarret, R. (2023). La educación musical y el desarrollo de habilidades socio-comunicativas en estudiantes del Ecuador. [Music education and the development of social-communicative skills in Ecuadorian students]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(15), 110-134. https://n9.cl/88dj2
Caballero, J., y Menez, M. (2010). Influencia del tempo de la música en las emociones. [Influence of music tempo on emotion]. Revista Colombiana de Psicología, 19(1), 37-44. https://n9.cl/lrmvs
Custodio, N., y Cano, M. (2017). Efectos de la música sobre las funciones cognitivas. [Effects of music on cognitive functions]. Revista de Neuro-Psiquiatría, 80(1), 61-71. https://n9.cl/uawngr
Díaz, J. (2010). Música, lenguaje y emoción: una aproximación cerebral. [Music, language and emotion: a brain approach]. Salud Mental, 33(6), 543-551. https://n9.cl/z3ekg
García, Z. (2009). Inclusión de la música en los planes y programas de estudio en las escuelas venezolanas. [The inclusion of music in study plans and programs in Venezuelan schools]. Revista de Pedagogía, 30(87), 333-353. https://n9.cl/42bc7
López, M. (2002). Flautas de pan etnográficas. Diversidad y estructura musical en sectores de puna y quebrada de Jujuy entre 1986 Y 1989. [Pan Pipeses: diversity and musical structure in Jujuy from 1986 to 1989]. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (18), 1-21. https://n9.cl/y0b3v
Martínez, R. (2014). Músicas, movimientos, colores en la fiesta andina: ejemplos bolivianos. [Music, movements and colors in Andean fiesta. Bolivian examples]. Anthropologica, 32(33), 87-110. https://n9.cl/9pwg1
Mendívil, J., y Romero, R. (2018). Prácticas musicales andinas a comienzos del siglo XXI. [Andean musical practices at the beginning of the 21st century]. Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales, XXXVI(40), 5-10. https://n9.cl/rqt9j
Peralta, Y., y Espinosa, A. (2023). Desarrollo humano e inclusión productiva en la música popular: el caso de las bandas de viento en Sucre, Colombia. [Human development and productive inclusion in popular music: the wind bands case in Sucre, Colombia]. Revista Finanzas y Política Económica, 15(2), 403-439. https://n9.cl/ix2pz
Pérez, A. (2014). Flautas de piedra combarbalita morada de Chile central y norte semiárido. [Purple combarbalite flutes from central and semiarid northern Chile]. Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 19(2), 29-54. https://n9.cl/2d2ef
Podhajcer, A. (2015). Sembrando un cuerpo nuevo: Performance e interconexión en prácticas musicales andinas de Buenos Aires. [Building a new body. Performance and interconnection in Andean musical practices in Buenos Aires, Argentina]. Revista musical chilena, 69(223), 47-65. https://n9.cl/7it9j
Salinas, B. (2022). Colonialidad, currículo e interés en la educación musical: el caso del conservatorio del Tolima. [Coloniality, curriculum and interest in music education: the case of the conservatory of Tolima]. Entramado, 18(1), 1-16. https://n9.cl/c7n59
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa Victoria Mendoza-Amaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




