The chair of peace: Intersubjective theoretical constructs for its implementation in educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v8i14.4428

Keywords:

Peace chair, peace education, peace training, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The research sought to understand the relationship between the school environment and the implementation of the peace chair through the lived experiences of members of the Colegio San Josemaría Escrivá de Balaguer in Chía, Colombia. Under the interpretive paradigm and a qualitative approach, the hermeneutic-phenomenological logic of Alfred Schütz was adopted. Seven key informants intentionally selected for the qualitative interview participated. The data collection and treatment was guided by the logic of the processes of: experience collection, structuring of experiences (description, phenomenological reduction, codification and unveiling of central themes) and final reflections, with the support of techniques such as analytical induction, typological analysis and triangulation. The findings revealed three key categories: foundations, curricular articulation and student attitudes. These are presented as intersubjective theoretical constructs representing qualities and/or basic conditions to be considered if one seeks to inspire other educational institutions about the priority that such a chair should have.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campo, F., Boom, E., y Palmera, A. (2024). Promoviendo la sana convivencia a través de la Cátedra de Paz: un estudio de caso en estudiantes universitarios en la zona norte de Colombia. Formación universitaria, 17(1), 107-116. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062024000100107

Congreso de Colmbia (2014). Ley 1732 que establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas de Colombia. (Diario Oficial 43261). https://n9.cl/4m3wi

González, D., y Salazar, J. (2018). Incidencia de la Cátedra de Paz en el proceso formativo de los estudiantes de Media Académica. [Tesis de Grado]. Universidad de Antioquia. Medellín-Colombia. Disponible en: https://n9.cl/0m2s6

Farfán, W., y Bravo, L. W. (2021). El papel de las fuerzas militares estatales en la cátedra de paz y la seguridad: una mirada desde el departamento de Cundinamarca. Prolegomenos. Derecho y Valores, 24(47), 117-132. https://doi.org/10.18359/prole.5423

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

García, D. (2014). Una aproximación al ideal de la paz desde la imaginación ética. Signos Filosoficos, 16(32), 104-124. https://n9.cl/u18c9

Garzón, A. (2020). Universidad y educación para la paz: Experiencias internacionales y nacionales para una propuesta en Colombia. Universidad Pedagógica Nacional. https://n9.cl/irrs7

Gurdian Fernández, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Colección IDER. https://n9.cl/36f5hh

Husserl, E. (1949). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Fondo de Cultura Económica. https://n9.cl/yo9ah

Juajibioy, H. (2023). La paz: un sistema humanizador complejo. Medicina y Etica, 30(4), 1199-1229. https://n9.cl/cwkm2

Labrador, C. (2000). Educación para la paz y cultura de paz en documentos internacionales. Contextos Educativos. Revista de Educación, (3), 45-68. https://doi.org/10.18172/con.463

Martínez, M. (2004). Ciencia y Arte de la Metodologia Cualitativa. Editorial Trillas. https://n9.cl/ldjp4

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2004). Competencias ciudadanas habilidades para saber vivir en paz. Altablero, (24), 4-8. https://n9.cl/66sxx

Naranjo, J. (2014). La educación como un medio para alcanzar la paz. Revista Reflexiones, 93(2), 68-77. https://n9.cl/k90stj

Olleros, B. (2013). Educación para la paz. Contextos Educativos. Revista De Educación, (3), 158-162. https://doi.org/10.18172/con.473

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1998). Declaración y Programa de Acción por una cultura de Paz. Resolución adoptada por la Asamblea General. https://n9.cl/oxu2fz

Schütz, A. (2003). El problema de la realidad social. Amorrortu Editores. https://n9.cl/t2h1h

Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Ediciones Paidós. https://n9.cl/xpxkp

Toro, K., De Armas, T., y Romero, C. (2021). La cátedra de la paz como eje de desarrollo social de cara al posconflicto. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 355-370. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100355

Veschi, B. (2020). Etimología de paz. En Etimologia, origen de la palabra. https://n9.cl/lxfq3

Published

2025-01-01

How to Cite

Contreras-Garzón, L. C. (2025). The chair of peace: Intersubjective theoretical constructs for its implementation in educational institutions. EPISTEME KOINONIA, 8(15), 173–195. https://doi.org/10.35381/e.k.v8i14.4428

Issue

Section

De Investigación

Most read articles by the same author(s)