Strategies for academic support to improve language performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4385

Keywords:

Language skills, academic support strategies, academic performance, emerging technologies, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

This essay analyzes how academic support strategies could improve language learning. Through a literature review covering studies from Scielo and Redalyc databases, effective strategies such as personalized tutoring, collaborative learning and the use of emerging technologies such as augmented reality and interactive platforms were identified. Among the results, the effectiveness of the strategies in adapting to the individual needs of students and different educational contexts was highlighted. However, barriers such as lack of teacher training, limited infrastructure and socioeconomic disparities were highlighted. Investment in educational resources, training programs and family involvement were proposed as key solutions. In conclusion, personalized academic support and emerging technologies have been essential tools for overcoming inequalities and fostering inclusive and effective learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albitres, E., y Duran, K. (2024). Educación virtual y aprendizaje significativo en el área de ciencia y tecnología en estudiantes de Pacasmayo. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(Supl. 1), 227-243. https://acortar.link/dRjui0

Álvarez, M., Herrera, O., y Guzmán, N. (2021). Estrategias de Acompañamiento Educativo y Familiar en la Educación Inicial: una revisión teórica. Revista Lasallista de Investigación, 18(2), 222-238. https://acortar.link/gMcJMT

Betancourt, J. (2020). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Secretariado Ejecutivo, Machala – Ecuador. Investigación Valdizana, 14(1), 29-37. https://acortar.link/vssZeI

Bravo, T., y Caballero, H. (2023). Estrategia didáctica para el mejoramiento del rendimiento académico del dicente en el nivel de Bachillerato. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(3). https://acortar.link/YtHL87

Cárdenas, J. (2019). Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos de pedagogía en inglés. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 115-135. https://acortar.link/V1N7TE

Chávez, L., Castro, M., Urquizo, J., y Majo, H. (2022). Liderazgo pedagógico aplicado a la práctica docente en tiempos de crisis pandémica en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), Esp. 28(5), 124-134. https://acortar.link/wfBtlP

Chica, N. (2023). Estrategias activas y participativas como herramientas potenciadoras del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 9(17), 71-85. https://n9.cl/el1jir

Coello, M., Esteves, Z., y Garcés, N. (2023). Estrategias didácticas para optimizar el aprendizaje en el estudiantado ecuatoriano. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 575-593. https://acortar.link/a1Xd3d

Huamán, E., Coahila, E., y Meza, E. (2024). Estrategias de aprendizaje en la educación. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(33), 1153-1166. https://acortar.link/rUHk5p

Imaicela, R., Conza, J., Conza, M., Jiménez, K., Cango, M., y Vega, M. (2024). Estrategias de retroalimentación formativa para potenciar el desempeño escolar. Revista InveCom, 5(1), 1-10. https://acortar.link/cB2tDb

Lastre, K., y De La Rosa, L. (2016). Relación entre las estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes de educación básica primaria. Encuentros, 14(1), 87-101. https://acortar.link/bqq6Hh

Mendoza, F. (2024). La calidad de la educación en el ámbito rural: Una revisión sistemática 2017 - 2023. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(Supl. 1), 150-167. https://acortar.link/hgkl78

Núñez, J., Esteves, Z., Luján, G., y Quito, A. (2022). Promoción social para la reducción de la pobreza. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, VIII(3), 570- 582. https://acortar.link/xkQBSG

Rojas, L. (2019). Elevar el Rendimiento Académico con Estrategias Educativas. Revista Scientific, 4(12), 127-140. https://acortar.link/i591DN

San Martín, D., San Martín, R., Pérez, S., y Bórquez, J. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 145-170. https://acortar.link/NqmoWW

Zavala, C., y Oscco, R. (2024). Impacto del empoderamiento tecnológico en las estrategias didácticas de docentes de secundaria. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 186-204. https://acortar.link/fT1tQ1

Published

2025-01-01

How to Cite

Anchundia-Cedeño, P. E. (2025). Strategies for academic support to improve language performance. EPISTEME KOINONIA, 8(15), 121–137. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4385

Issue

Section

De Investigación