Strategies for academic support to improve language performance
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4385Keywords:
Language skills, academic support strategies, academic performance, emerging technologies, (UNESCO Thesaurus).Abstract
This essay analyzes how academic support strategies could improve language learning. Through a literature review covering studies from Scielo and Redalyc databases, effective strategies such as personalized tutoring, collaborative learning and the use of emerging technologies such as augmented reality and interactive platforms were identified. Among the results, the effectiveness of the strategies in adapting to the individual needs of students and different educational contexts was highlighted. However, barriers such as lack of teacher training, limited infrastructure and socioeconomic disparities were highlighted. Investment in educational resources, training programs and family involvement were proposed as key solutions. In conclusion, personalized academic support and emerging technologies have been essential tools for overcoming inequalities and fostering inclusive and effective learning.
Downloads
References
Albitres, E., y Duran, K. (2024). Educación virtual y aprendizaje significativo en el área de ciencia y tecnología en estudiantes de Pacasmayo. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(Supl. 1), 227-243. https://acortar.link/dRjui0
Álvarez, M., Herrera, O., y Guzmán, N. (2021). Estrategias de Acompañamiento Educativo y Familiar en la Educación Inicial: una revisión teórica. Revista Lasallista de Investigación, 18(2), 222-238. https://acortar.link/gMcJMT
Betancourt, J. (2020). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Secretariado Ejecutivo, Machala – Ecuador. Investigación Valdizana, 14(1), 29-37. https://acortar.link/vssZeI
Bravo, T., y Caballero, H. (2023). Estrategia didáctica para el mejoramiento del rendimiento académico del dicente en el nivel de Bachillerato. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(3). https://acortar.link/YtHL87
Cárdenas, J. (2019). Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en alumnos de pedagogía en inglés. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 115-135. https://acortar.link/V1N7TE
Chávez, L., Castro, M., Urquizo, J., y Majo, H. (2022). Liderazgo pedagógico aplicado a la práctica docente en tiempos de crisis pandémica en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), Esp. 28(5), 124-134. https://acortar.link/wfBtlP
Chica, N. (2023). Estrategias activas y participativas como herramientas potenciadoras del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 9(17), 71-85. https://n9.cl/el1jir
Coello, M., Esteves, Z., y Garcés, N. (2023). Estrategias didácticas para optimizar el aprendizaje en el estudiantado ecuatoriano. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 2), 575-593. https://acortar.link/a1Xd3d
Huamán, E., Coahila, E., y Meza, E. (2024). Estrategias de aprendizaje en la educación. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(33), 1153-1166. https://acortar.link/rUHk5p
Imaicela, R., Conza, J., Conza, M., Jiménez, K., Cango, M., y Vega, M. (2024). Estrategias de retroalimentación formativa para potenciar el desempeño escolar. Revista InveCom, 5(1), 1-10. https://acortar.link/cB2tDb
Lastre, K., y De La Rosa, L. (2016). Relación entre las estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes de educación básica primaria. Encuentros, 14(1), 87-101. https://acortar.link/bqq6Hh
Mendoza, F. (2024). La calidad de la educación en el ámbito rural: Una revisión sistemática 2017 - 2023. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(Supl. 1), 150-167. https://acortar.link/hgkl78
Núñez, J., Esteves, Z., Luján, G., y Quito, A. (2022). Promoción social para la reducción de la pobreza. Cienciamatria. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, VIII(3), 570- 582. https://acortar.link/xkQBSG
Rojas, L. (2019). Elevar el Rendimiento Académico con Estrategias Educativas. Revista Scientific, 4(12), 127-140. https://acortar.link/i591DN
San Martín, D., San Martín, R., Pérez, S., y Bórquez, J. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 145-170. https://acortar.link/NqmoWW
Zavala, C., y Oscco, R. (2024). Impacto del empoderamiento tecnológico en las estrategias didácticas de docentes de secundaria. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 186-204. https://acortar.link/fT1tQ1
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patricio Eduardo Anchundia-Cedeño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




