Informational competencies and motivation: theoretical references in higher medical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4354

Keywords:

Informational competencies, motivation, higher medical education, students, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

Information competencies (IC) have become an elementary part of the processes that directly affect university education, specifically those linked to the integration and use of information for the acquisition of knowledge. In turn, motivation is involved in the development of these, becoming one of the priority variables that takes place in these competencies. In this sense, the objective is aimed at addressing the need for training and development of IC to achieve progress in professional performance based on motivation as an affective component. A systematized review study with a qualitative approach was carried out to determine the aspects related to motivation and IC in the university context. It is determined that both IC and motivation must be intertwined, thus achieving favorable results in the university teaching-learning process (PEA).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auquilla, D. P. O., Camacho, C. S. H., Garzón, P. S., & Fajardo, S. C. (2020). La motivación como factor para el aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario ecuatoriano: Antecedentes, resultados y propuestas. Revista Publicando, 7(24), 9-20. https://acortar.link/s2msfe

Barrera León, D., Tello Flores, R. Y., Ramos Guzmán, F., & Pérez Gamboa, A. J. (2024). Acompañamiento a la promoción de proyectos de vida de jóvenes seropositivos. Un estudio cualitativo complejo. Región Científica, 3(1), 2024248. https://acortar.link/7VFAK6

De los Santos, M. (2021). Las competencias informacionales en el contexto universitario iberoamericano: una evaluación diagnóstica a los estudiantes y profesores. [Tesis Doctoral, Universidad de Salamanca]. GREDOS. https://acortar.link/DvIWE6

Deja, M., Rak, D., & Bell, B. (2021). Digital transformation readiness: perspectives on academia and library outcomes in information literacy. The Journal of Academic Librarianship, 47(5), 102403. https://acortar.link/frdXcN

Eslava Zapata, R., Sánchez Castillo, V., & Pérez Gamboa, A. J. (2024). Responsabilidad social universitaria y la configuración de proyectos de vida: una aproximación de su relación desde las perspectivas de los agentes educativos. Saber, Ciencia y Libertad, 19(2), 185-226. https://acortar.link/Ph8tw1

Espinoza Colón, J., & Medina Gual, L. (2021). Evaluación del proceso de aprendizaje de la competencia informativa en estudiantes universitarios. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 38-53. https://acortar.link/NuL5QY

Fajardo Pasán, D. M. (2023). Usabilidad del software bibliotecario OPAC y las competencias procedimentales e informacionales de usuarios. [Tesis de Maestría, Universidad Técnica de Ambato]. https://acortar.link/SrNOMl

Girarte Guillén, J. L., & Valle López, J. A. D. (2020). Validación de un instrumento sobre habilidades informativas. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(1), 152-162. https://acortar.link/8SCutt

González Estrada, G. (2021). La alfabetización informacional: un camino hacia la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(1). https://acortar.link/TVg8Fc

González Benito, A., López Martín, E., Expósito Casas, E., & Moreno González, E. (2021). Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(2). https://acortar.link/c38kPL

Hernández Campillo, T. R., Carvajal Hernández, B. M., & Legañoa Ferrá, M. D. L. A. (2020). Análisis a las competencias informacionales en la formación continua de los docentes universitarios. Bibliotecas. Anales de investigación, 16(1), 61-69. https://acortar.link/intolw

Huaillani Chávez, S. D. R. (2020). Influencia de un programa de alfabetización informacional para el desarrollo de habilidades informativas en los profesionales de un instituto pediátrico. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(1). https://acortar.link/xIS2zx

Martín González, Y., & Iglesias Rodríguez, A. (2022). Alfabetización en Datos en las bibliotecas-CRAI españolas: Análisis descriptivo y propositivo. Revista Española De Documentación Científica, 45(2), e322. https://acortar.link/kSybxd

Menéndez, C. A. P., Torrijo, E. M. Q., & León, F. R. (2021). Alfabetización informacional y competencias informacionales en ciencias de la educación: una perspectiva iberoamericana. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 6, 1-11. https://acortar.link/L1AGyM

Nieto Isidro, S., Martínez Abad, F., & Rodríguez Conde, M. J. (2021). Presente y futuro de la Competencia Informacional Docente en educación obligatoria. Revista española de pedagogía, 79(280), 477-496. https://acortar.link/cXDetG

Pedreira Alves, I., & Ignacio Pozo, J. (2020). Las teorías implícitas de profesores universitarios brasileños acerca de la motivación de sus alumnos para aprender. Calidad en la educación, (53), 252-283. https://acortar.link/0uYR0N

Pérez Gamboa, A. J., Rodríguez Torres, E., & Camejo Pérez, Y. (2023). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y Sociedad, 21(2), 67–89. https://acortar.link/AOfMIl

Provenzano, F. N., Messina, L. y More, S. (2023, 5-8 de septiembre). Alfabetización informacional, virtualidad e inteligencia artificial: nuevos desafíos y oportunidades. [Conference paper] En 54° Reunión Nacional de Bibliotecarias y Bibliotecarios. Bibliotecas: necesarias para una sociedad libre, igualitaria e informada. Asociación de Bibliotecarios Graduados de la República Argentina. https://acortar.link/h2ETRS

Ramos Galarza, C., Rubio, D., Ortiz, D., Acosta, P., Hinojosa, F., Cadena, D., & Lopez, E. (2020). Autogestión del aprendizaje del universitario: un aporte en su construcción teórica. Revista Espacios, 41(18). https://acortar.link/bqtI5x

Ribadeneira Aroca, K., León Bone, N., & Alcívar Vásquez, M. P. (2023). Competencias informacionales en radiodifusores: miradas desde la alfabetización informacional. Revista Cognosis, 8(2), 41-58. https://acortar.link/iBTPVn

Rodríguez Torres, E., Dávila Cisneros, J. D., & Gómez Cano, C. A. (2024). La formación para la configuración de proyectos de vida: una experiencia mediante situaciones de enseñanza-aprendizaje. Varona. Revista Científico Metodológica, (79). https://acortar.link/8JH9nZ

Sales, D., Cuevas Cerveró, A., & Gómez Hernández, J. A. (2020). Perspectivas sobre la competencia informacional y digital de estudiantes y docentes de Ciencias Sociales antes y durante el confinamiento por la Covid-19. Profesional De La información, 29(4). https://acortar.link/2OLxCp

Sample, A. (2020). Historical development of definitions of information literacy: A literature review of selected resources. The journal of academic librarianship, 46(2), 102116. https://acortar.link/GK3Du5

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333-339. https://acortar.link/YEZz3h

Suárez Jorge, A., Aguilar Aguilera, M. J. y López Collazo, Z. S. (2022). La alfabetización informacional, con enfoque pedagógico, en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Pedagogía y Sociedad, 25 (63), 124-145. https://acortar.link/uDYLOL

Wu, D., Zhou, C., Li, Y., & Chen, M. (2022). Factors associated with teachers' competence to develop students’ information literacy: A multilevel approach. Computers & Education, 176, 104360. https://acortar.link/ExWpWz

Published

2025-01-01

How to Cite

Díaz-Chieng , L. Y., Rodríguez-Torres, E., Pérez-Sevila , Y., & Macías-Bestard , C. (2025). Informational competencies and motivation: theoretical references in higher medical education. EPISTEME KOINONIA, 8(15), 28–44. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4354

Issue

Section

De Investigación