I learn at home strategy and its influence on teacher performance, Nuevo Chimbote, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4226

Keywords:

I learn at home, teaching performance, school management strategy, role of the teacher, role of the parent, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this research was to determine the relationship between the ‘I learn at home’ strategy and teacher performance at Fe y Alegría School Nº 14 in Nuevo Chimbote, 2022. The type of research corresponded to the quantitative positivist approach using a descriptive-correlational design. The technique used was the survey and two questionnaires with questions based on the Likert scale were applied as instruments. The sample consisted of 25 teachers, who were chosen according to the researcher's criteria. As a result, a correlation level of 0.759 between the I learn at home strategy and the teaching performance of the educational institution stood out, which indicated a strong level, while the p-value was less than 0.05. Therefore, it was concluded that there is a relationship between the ‘I learn at home’ strategy and the teaching performance of the educational institution Fe y Alegría Nº 14 of Nuevo Chimbote

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranda, M., y Llontop, L. (2023). Política de evaluación y su implicancia en la labor docente de una comunidad educativa peruana. [Evaluation policy and its implications in the teaching work of a Peruvian educational community]. Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Em Educação, 31(121), 1-24. https://n9.cl/fc61m

Covarrubias, L. (2024). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. [Distance education: transformation of learning]. Telos: Revista De Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150-160. https://n9.cl/2laf4

Flores, M., Ortega, M., y Sousa, C. (2021). El uso de las TIC digitales por parte del personal docente y su adecuación a los modelos vigentes. [The use of digital ICT by teachers and their adaptation to current models]. Revista Electrónica Educare, 25(1), 300-320. https://n9.cl/sxm30

Gomero, N., Gómez, K., Ruiz, A., y Temoche, C. (2023). Resiliencia como eje motivador en la docencia. [Resilience as a motivational axis in education]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Supl. 1), 553-564. https://n9.cl/7urux

Hernández, M. (2022). Prácticas pedagógicas de la estrategia Aprende en Casa III. [Pedagogical Practices of Aprende en Casa III Strategy]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24), 1-25. https://n9.cl/c13wy

Martínez, G., Guevara, A., Valles, M. (2016). El “Desempeño Docente” y la calidad educativa. [Teacher performance and quality education]. Ra Ximhai, 12(6), 123-134. https://n9.cl/sgmox

Núñez, N., Llatas, L., y Loaiza, S. (2022). Capacitación docente y gestión del currículo por competencias: perspectivas y retos en la enseñanza presencial y la educación remota. [Teacher training and curriculum management by competencies: perspectives and challenges in face-to-face teaching and remote education]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(2), 237-256. https://n9.cl/pnnjb

Ocampo, D., Sierra, L., y Pérez, M. (2023). Estrategia de aprendizaje mediada por TIC para fortalecer el rendimiento académico del componente numérico variacional. [ICT-mediated learning strategy to strengthen the academic performance of the variational numerical component]. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(11), 281-295. https://n9.cl/iimwq

Pérez, L., Bueno, A., y Zambrano, L. (2021). Estrategias de Aprendizaje como factor determinante en el desempeño académico. [Learning Strategies as a determining factor in academic performance]. Opción, 96, 165-185. https://n9.cl/z6ymg

Ramírez, T., Daubeterre, M., y Álvarez, J. (2010). Características socio-profesionales de los docentes y su percepción de estresores en la Educación Básica en Venezuela. [Socio-professional teacher characteristics and their perception of stressors in Venezuelan elementary education]. Revista de Pedagogía, 31(88), 133-158. https://n9.cl/zx0jen

Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños: Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. [The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools]. Páginas de Educación, 9(2), 184-201. https://n9.cl/y81nc

Rojas, A. (2016). Retos a la Educación Peruana en el Siglo XXI. [Challenges to Peruvian Education in XXIst Century]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 101-115. https://n9.cl/6v97e

Salazar, E., Carbonell, C., Temoche, C., y Mendoza, C. (2023). Efectividad de estrategias docentes para la comprensión lectora. [Effectiveness of teaching strategies for reading comprehension]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(Suppl. 1), 625-635. https://n9.cl/xuoh1

Salirrosas, L., Tuesta, J., y Guerra, A. (2021). La estrategia ““Aprendo en Casa”” y los retos en la educación virtual peruana. [The “I learn at home” strategy and the challenges in Peruvian virtual education]. EduSol, 21(76), 202-214. https://n9.cl/j8o2v

Vila, B., Carbonell, C., y Salas, R. (2021). Resiliencia y “Desempeño Docente” en tiempo de pandemia en instituciones educativas de secundaria peruana. [Resilience and teaching performance in times of pandemic in Peruvian secondary educational institutions]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(12), 467-480. https://n9.cl/yrar4

Published

2024-07-01

How to Cite

Echaiz-Paytan, L. A. (2024). I learn at home strategy and its influence on teacher performance, Nuevo Chimbote, Peru. EPISTEME KOINONIA, 7(14), 281–301. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4226

Issue

Section

De Investigación