The reading-writing process and the graph-plastic techniques for its stimulation
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4199Keywords:
Graph-plastic, graph-plastic techniques, reading and writing, (UNESCO Thesaurus)Abstract
There is no doubt that the development of literacy skills from an early age makes it possible to prepare children for their academic and personal future and provides them with the necessary tools to actively participate in the knowledge society. For this reason, this article is presented with the purpose of showing theoretical elements that signify graph-plastic techniques as essential for the stimulation of literacy skills in the early school stages. Methodologically, it is a documentary-bibliographic research, based on the hermeneutic method and assisted by grounded theory techniques. Finally, the hermeneutic process made it possible to reveal three categories of understanding as resignifying theoretical perspectives, with which it can be stated that graph-plastic and its different techniques constitute an innovative instrument that makes possible the initiation of reading and writing from the stimulation of graphomotor skills in the school readiness stage.
Downloads
References
Aliaga, F. (2000). Bases epistemológicas y proceso de investigación psicoeducativa. [Epistemological foundations and the psychoeducational research process]. Madrid, España: Editores C.S.V. https://n9.cl/urpyl
Andrade, K., y Raza, O. (2022). Las técnicas grafoplásticas en el desarrollo de la iniciación a la lectoescritura en los niños y niñas de Preparatoria, Quito, 2022. [Graphoplastic techniques in the development of literacy initiation in high school boys and girls, Quito, 2022] (Tesis de Grado). Universidad Central del Ecuador. Quito, Ecuador. https://n9.cl/9qi2z
Árias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. [The Research Project]. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme. https://acortar.link/rOrIWA
Arias, J., Mendivel, R., y Uriol, A. (2020). La psicomotricidad en la preescritura de los niños de 5 años de las instituciones educativas de inicial del cercado de Huancavelica. [Psychomotor skills in the pre-writing of 5-year-old children from the initial educational institutions of the fencing of Huancavelica]. Conrado, 16(76), 43-50. https://n9.cl/uvf3e
Arteaga, M., y Carrión, G. (2022). Modelo de lectoescritura. Percepciones y retos desde la pedagogía conceptual. [A literacy model. Perceptions and challenges from the view of conceptual pedagogy]. Conrado, 18(84), 84-91. https://n9.cl/cvqmbs
Cárdenas, Y., y Castro, A. (2021). Técnicas grafo-plásticas innovadoras como experiencia de aprendizaje para desarrollar su grafomotricidad. [Innovative graph-plastic techniques as a learning experience to develop their graphomotor skills]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 6(4), 156-177. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1496
Espriella, R., y Restrepo, C. (2020). Teoría fundamentada. [Grounded theory]. Revista colombiana de psiquiatría, 49(2), 127-133. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2024.07.002
Fernández, E., García, D., Álvarez, M. y Erazo, J. (2020). Desarrollo de técnicas grafo-plásticas con recursos educativos no estructurados. [Development of grapho-plastic techniques with unstructured educational resources]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(1), 411-429. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.790
Gonzaga, L. (2021). Iniciación a la lectoescritura basado en el desarrollo las neurofunciones. [Reading and writing’ introduction base on neuro-functions development]. Conrado, 17(78), 322-330. https://n9.cl/xw6ehj
Gurdián Fernández, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. [The Qualitative Paradigm in Socio-Educational Research]. Costa Rica: Colección IDER. https://n9.cl/0xivu
Jiménez, L. (2012). La grafoplástica como estrategia de estimulación temprana en la estructuración del esquema corporal en niños institucionalizados. [Graphoplasty as an early stimulation strategy in the structuring of the body schema in institutionalized children]. Revista de Investigación Psicologica, (8), 147-160. https://n9.cl/ps4a
Martin, E., Granados, L., y Rodríguez, A. (2022). La atención al desarrollo de habilidades motrices finas en primer grado. [The attention to development of fine motor skills in first degree]. Varona. Revista Científico Metodológica, (74), 1-9. https://n9.cl/x5peq
Palella, S., y Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. https://n9.cl/oqb699
Quintana, L. y Hermida, J. (2019). La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. [Hermeneutics as a method of the text interpretation within the psychoanalytic research]. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 16(2), 73-80. https://n9.cl/mn4jm
Pérez, V., y La Cruz, A. (2014). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura en educación primaria. [Strategies of teaching and learning of reading and writing in primary education]. Zona Próxima, (21), 1-16. https://n9.cl/r0ck4w
Rodríguez, N., Portilla, A., y Vera, A. (2020). La lectura y la escritura, una ventana al universo de los niños. [Reading and writing, a window to the universe of children]. Zona Próxima, (30), 63-81. https://n9.cl/wkwxo
Rubiano, E. (2013). La iniciación de la lectura y escritura. Recursos para el aprendizaje de referencia. [Early reading and writing development. Learning resources]. Educere, 17(57), 329-338. https://n9.cl/qhz9p
Torres, M. (2016). Lectoescritura: eventos de literacidad en preescolar. [Literacy: reading and writing literacy events in prescho]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(12). https://n9.cl/poar7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Valentina Penagos-Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai