Hand drawing as a strategy for fostering creative thinking in college students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4068Keywords:
Creative thinking, creativity, drawing, creative drawing, (UNESCO Thesaurus)Abstract
In a world of constant technological and social change, creative thinking in architecture becomes relevant. Students who develop this skill can adapt to new challenges and generate innovative proposals that respond to current and future demands. Therefore, this article is presented with the purpose of determining whether the hand-drawing strategy fosters creative thinking in students of the Design Workshop I of the Professional School of Architecture at the Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Methodologically it is a pre-experimental quantitative study, and pretest-posttest type with a single group of 28 students as sample. Data were collected through a survey and the Torrance Test of Creativity Thinking (TTCT), adapted by Contreras and Ruiz (2020). With the findings, it is stated that hand drawing favors the skills of fluency, originality, flexibility and elaboration, which highlight creative thinking.
Downloads
References
Álvarez, L. (2010). El Dibujo: definición e historia de una expresión artística primigenia. Cuadernos Unimetanos, (24), 64-80. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/310483
Arellano, M. (2016). Modelo metodológico basado en el boceto para desarrollar la creatividad del estudiante de arquitectura de la universidad privada Antenor Orrego. [Methodological model based on the sketch to develop the creativity of the architecture student of the private university Antenor Orrego]. (Tesis de Doctorado). Universidad Privada Antenor Orrego. Trujillo, Perú. https://n9.cl/dalw3
Árias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. [The Research Project]. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme. https://acortar.link/rOrIWA
Bohórquez, J., Montañez, M., y Sánchez, W. (2020). El dibujo manual y digital como generador de ideas en el proyecto arquitectónico contemporáneo. [Manual and digital drawing as generator of ideas in the contemporary architectural project]. Revista de Arquitectura, 22(1), 107-117. https://n9.cl/iww25
Contreras, J., y Ruiz, M. (2020). Influencia de los espacios en el desempeño de la fluidez, flexibilidad, originalidad y elaboración de ideas como habilidades creativas. [Influence of spaces on the performance of fluency, flexibility, originality and elaboration of ideas as creative skills]. (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia. https://n9.cl/5k0fau
De Cássia, T., De Souza, D., y Da Silva, L. (2021). Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo. [Development of Creative Thinking in the Educational Field]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 7(1), 164-187. https://n9.cl/uzllx8
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación [Investigation Methodology] (6ta. ed.). México: McGraw-Hill. https://n9.cl/t6g8vh
Medina, A. (2018). Creatividad: estrategias y técnicas creativas empleadas en educación universitaria. [Creativity: strategies and creative techniques in educational contexts]. Revista de Investigación, 42(94), 34-58. https://n9.cl/5eyp3
Navarro, M. (2020). La creatividad en la formación del arquitecto, el proceso creativo y las neurociencias. [Creativity in the Training of the Architect, the Creative Process and Neurosciences]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.667
Palella Stracuzzi, S., y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Caracas, Venezuela: Fondo editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. https://n9.cl/oqb699
Salamanca, I., y Badilla, M. (2021). Del pensamiento computacional al pensamiento creativo: un análisis de su relación en estudiantes de educación secundaria. [From computational thinking to creative thinking: an analysis of their relationship in high school students]. Icono 14, 19(2), 261-287. https://n9.cl/1ibfx
Salcedo, P. (2015). El boceto como herramienta creativa para la formación del pensamiento de diseño en ingeniería. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia. https://n9.cl/op749
Salgado, M. (noviembre de 2019). Diarios creativos: el dibujar como germen del aprendizaje productivo. [Creative diaries: drawing as the seed of productive learning]. JIDA’19. Conferencia llevada a cabo en la VII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura. Madrid, España. https://n9.cl/7bm1k5
Villegas, E. (2022). Estrategias didácticas para promover el pensamiento creativo en aulas. [Didactic strategies to promote creative thinking in classrooms]. Revista Innova Educación, 4(1), 109-119. https://n9.cl/bw4yd
Zapata, L. (2020). El pensamiento creativo y el desarrollo de capacidades procedimentales del dibujo en Alumnos de I y II ciclo de la escuela de diseño y comunicaciones del Instituto Sise de la sede de San Juan de Lurigancho. (Tesis de Maestria). Universidad de San Martín de Porres. Liña, Perú. https://n9.cl/b8uwj
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renzo Fabrizzio Malpartida-Jiménez, Isabel Menacho-Vargas, César Daniel Escuza-Mesías

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai