Analysis of student-teacher communication in university education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4064

Keywords:

Educational communication, communication, university, learning teaching, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

Communication between students and teachers is significant for the success of the learning process. The aim of the article is to analyze the dynamics of student-teacher communication in university teaching. The method used was a systematic review, with an exploratory, non-experimental and cross-sectional scope focused on various methods, procedures and technologies that have influenced the dynamics of university communication. It also addresses the impact of virtual education, especially during the COVID-19 pandemic, and how artificial intelligence has influenced this dynamic. The need to adapt to the challenges that arise in virtual environments, such as distance education, and the importance of effective communication between teachers and students in university education are highlighted, emphasizing the relevance of innovative strategies and emerging technologies to enrich classroom interaction and adapt to virtual environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajmal, M., Komal, A., & Kauser, A. (2022). Exploring the role of teacher-student interaction in English language teaching classroom. Pakistan Journal of Social Research, 4(3), 561-569. https://n9.cl/cj8ws

Alonso López , N., & Terol Bolinches, R. (2020). Alfabetización transmedia y redes sociales: Estudio de caso de Instagram como herramienta docente en el aula universitaria [Transmedia literacy and social networks: A case study of Instagram as a teaching tool in the university classroom]. Icono 14, 18(2), 138-161. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1518

Arango Vásquez, S. I., & Manrique Losada, B. (2023). Interacciones comunicativas y colaboración mediada por entornos virtuales de aprendizaje universitarios [Communicative interactions and collaboration mediated by university virtual learning environments]. RED. Revista de Educación a Distancia, 23(76). https://doi.org/10.6018/red.544981

Baladrón Pazos, A. J., Correyero Ruiz, B., & Manchado Pérez, B. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: una aproximación desde la perspectiva del alumnado [The digital transformation of university teaching in communication during the COVID-19 crisis in Spain: an approach from the students' perspective]. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 78, 265-287. https://n9.cl/42h2w

Brito Mayea, Y., Solano Arias, L. M., & Rodríguez Izquierdo, N. (2022). La comunicación educativa en la extensión universitaria: propuesta de plan de acciones para su desarrollo [Educational communication in university extension: proposed action plan for its development]. Pedagogía y Sociedad, 25(64), 109-124. https://n9.cl/uhuswz

Casariego Neyra, C. M. (2021). La comunicación educativa y el aprendizaje [Educational communication and learning]. Mérito. Revista de Educación, 3(7), 38-52. https://doi.org/10.33996/merito.v3i7.281

Coronel, A. E., Gamarra, H. C., Huarez, P. C., Faustino, M. A., & Collazos, E. (2023). El uso del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en la educación superior [The use of problem-based learning (PBL) in higher education]. Revista EDUCA UMCH, (21), 29–44. https://n9.cl/e5zah

del Barrio, J. A., Castro, A., Ibáñez, A., & Borragán, A. (2009). El proceso de comunicación en la enseñanza [The communication process in teaching]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 387-395. https://n9.cl/zr32h

Díaz Martínez, J. A., Hernández Morales, A. y Rodríguez Torres, E. (2023). La estrategia de lengua materna: una prioridad del proceso de formación inicial del profesional [The mother tongue strategy: a priority of the professional's initial training process]. Estrategia y Gestión Universitaria, 11(1), 48-59. https://doi.org/10.5281/zenodo.8021148

Espinoza Freire, E. E. (2021). El aprendizaje basado en problemas, un reto a la enseñanza superior [Problem-based learning, a challenge for higher education]. Revista Conrado, 17(80), 295-303. https://n9.cl/svlkk .

Fernández Torres, M. J., Chamizo Sánchez, R., & Sánchez Villarrubia, R. (2021). Universidad y pandemia: la comunicación en la educación a distancia [University and pandemic: communication in distance education]. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (52), 156-174. https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.10

García Oberto, C. L., Isea Argüelles, J. J., & Comas Rodríguez, R. (2024). Potenciando la comunicación horizontal en el entorno universitario a través del enfoque dialógico interactivo. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 11(2), 5. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i2.4010

García Ruiz , R., y Pérez Escoda, A. (2020). Comunicación y educación en un mundo digital y conectado. Presentación [Communication and education in a digital and connected world. Presentation]. Icono 14, 18(2), 1-15. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1580

Gómez Diago, G. (2022). Perspectivas para abordar la inteligencia artificial en la enseñanza de periodismo. Una revisión de experiencias investigadoras y docentes [Perspectives for addressing artificial intelligence in journalism education. A review of research and teaching experiences]. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 29-46. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1542

Guadamuz Villalobos, J. (2020). Primeros pasos del aprendizaje móvil en Costa Rica: Uso de WhatsApp como medio de comunicación en el aula [First steps in mobile learning in Costa Rica: Use of WhatsApp as a means of communication in the classroom]. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 24(2), 1-19. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.18

Hofkens, T., Pianta, R. C., & Hamre, B. (2023). Teacher-Student Interactions: Theory, Measurement, and Evidence for Universal Properties That Support Students’ Learning Across Countries and Cultures. (R. H. L. Maulana, Ed.) Effective Teaching Around the World. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-31678-4_18.

Li, R. (2021). The Role of Teacher-Student Interpersonal Relations in Flipped Learning on Student Engagement. Frontiers in Psychology, Educational Psychology, 12(741810). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.741810

López Llerena, L. L., Rodríguez Torres, E., & Herrera Arencibia, L. (2023). Estrategia pedagógica para la preparación del profesor de Educación Física como mediador de conflictos [Pedagogical strategy for the preparation of the Physical Education teacher as a conflict mediator]. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1474. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1474

Mao, Q., Fang, X., Jiang, L., & Zhu, L. (2023). Enhancement or Impediment? How University Teachers’ Use of Smart Classrooms Might Impact Interaction Quality. Sustainability 2023, 15(15826). https://doi.org/10.3390/su152215826

Marrero Sánchez , O. (2016). Comunicación educativa: esencia del aprendizaje en el contexto actual de la educación superior. Actas del I Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento. Comunicracia y desarrollo social (pp. 1420-1427). Sevilla: Egregius. https://n9.cl/ayywv

Martin, Z. M., Torres, E. R., & Rodríguez, O. A. (2023). Aproximación analítica al proceso de formación de la identidad cubana desde vestigios en la literatura [Analytical approach to the process of formation of cuban identity from vestiges in literature]. Investigación y creatividad, 20(2). https://revistasuba.com/index.php/INVESTIGACIONYCREATIVIDAD/article/view/711

Martí Núñez, A., Martínez Pérez, R., & Valcárcel Izquierdo, N. (2018). La comunicación entre profesores y estudiantes universitarios durante el desarrollo del Proceso Docente Educativo. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 32(2), 25-34. https://n9.cl/no0w5

Mehmood, T., y Taresh, S. (2024). Enhancing EFL Classroom Dynamics through Teacher-Student Interaction: A Report on Action Research. SSRN. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4686707

Montenegro Hidalgo, V. (2021). Procesos comunicativos sincrónicos y asincrónicos. Un estudio de caso de educación superior en tiempos de pandemia [Synchronous and asynchronous communicative processes. A case study of higher education in times of pandemic]. TSAFIQUI. Revista Científica en Ciencias Sociales, (17). https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i17.965

Nieto Cuevas, M., Moreno Ibarra, A., & Moreno Ibarra, R. (2021). La comunicación efectiva y la interacción como principios en contextos de aprendizajes virtuales [Effective communication and interaction as principles in virtual learning contexts]. Humanidades, Tecnología y Ciencia del Instituto Politécnico Nacional (25). https://n9.cl/ky1t8

Ong, S.G.T., Quek, G.C.L. (2023) Enhancing teacher–student interactions and student online engagement in an online learning environment. Learning Environ Res, 26, 681-707. https://doi.org/10.1007/s10984-022-09447-5

Peralvo Arequipa, C. d., & Chancusi Herrera, A. A. (2021). El Método de Caso en las Estrategias Metodológicas de Enseñanza y Aprendizaje [The Case Method in Teaching and Learning Methodological Strategies]. Revista Científica Hallazgos21, 6(3), 369-389. https://n9.cl/sdf6i

Polo Rojas, N. D., Ligarretto Feo, R., & Quiróz-Cárdenas, N. (2023). Aprendizaje basado en proyectos: comunicación en enseñanza mediada por TIC [Project-based learning: communication in ICT-mediated instruction]. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 16, 1-30. https://n9.cl/k4d6lc

Pujeda, J. R. (2023). A Systematic Review on Teachers’ Digital Competencies on the Adoption of Artificial Intelligence in Enhancing Learning Experiences. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 373-383. https://dx.doi.org/10.47772/IJRISS.2023.7012031

Quitián Bernal, S. P., y González Martínez , J. (2020). El diseño de ambientes blended learning: retos y oportunidades [The design of blended learning environments: challenges and opportunities]. Educación y educadores, 23(4), 659-682. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.6

Rodríguez Torres, E., Comas Rodríguez, R., & Tovar Briñez, E. (2023). Use of AI to improve the teaching-learning process in children with special abilities. LatIA, 1, 21. https://doi.org/10.62486/latia202321

Roman Acosta, D., & Barón Velandia, B. (2023). Del conocimiento individual a la sinergia colectiva: potenciando la colaboración en las redes de investigación [From individual knowledge to collective synergy: enhancing collaboration in research networks]. Estrategia Y Gestión Universitaria, 11(2), 1-19. https://doi.org/10.5281/zenodo.10085278

Roig Vila, R., Urrea Solano, M., & Merma Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet [Communication in the university classroom in the context of COVID-19 from videoconferencing with Google Meet]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 197-220. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27519

Sánchez Suárez, Y., Pérez Gamboa, A. J., Hernández Nariño, A., Díaz-Chieng, L. Y., Marqués León, M., Pancorbo Sandoval, J. A., & Rodríguez Torres, E. (2023). Hospital culture and social responsibility: a mixed study of the main lines for its development. Salud, Ciencia Y Tecnología - Serie De Conferencias, 2, 451. https://doi.org/10.56294/sctconf2023451

Tormey, R. (2021). Rethinking student-teacher relationships in higher education: a multidimensional approach. Higher Education, 82, 993–1011. https://doi.org/10.1007/s10734-021-00711-w

Ulloa Brenes, G. (2022). Teorías y modelos de la interacción y la comunicación para espacios educativos a distancia [Theories and models of interaction and communication for distance educational spaces]. Revista Espiga, 21(43). https://n9.cl/g3w8v

Vallina de los Ríos, I., & Pérez Navío, E. (2020). El aprendizaje basado en proyectos y las tecnologías de la información y la comunicación dentro de un centro escolar. Un estudio de caso. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(2), 116-136. http://dx.doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12018

Walter, Y. (2024). Embracing the future of Artifcial Intelligence in the classroom: the relevance of AI literacy, prompt engineering, and critical thinking in modern education. International Journal of Educational, Technology in Higher Education, 21(15). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00448-3

Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica [Project-based learning as a didactic strategy]. Revista Conrado, 18(84), 172-182. https://n9.cl/x4s05

Published

2023-07-01

How to Cite

Dávila-Cisneros, J. D., Fernández-Celis, M. del P., Tello-Flores, R. Y., & Puican-Carreño, A. (2023). Analysis of student-teacher communication in university education. EPISTEME KOINONIA, 7(14), 40–62. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4064

Issue

Section

De Investigación

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.