The audiovisual postproduction of the series “Los hijos de Don Juan” at TC Televisión, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4063Keywords:
Audiovisual production, post-production system, post-production workflow, (UNESCO Thesaurus)Abstract
Workflow is essential to ensure that the audiovisual post-production process is efficient, organized and results in a high quality final product. Considering this premise, this article is presented with the purpose of understanding the data storage process and the workflow in the postproduction system of the series “Los Hijos de Don Juan” of TC Televisión Ecuatoriana. This article is the result of a research based on the interpretative paradigm and developed from a qualitative and ethnomethodological approach. By way of conclusion, it can be pointed out that certain meanings constructed around the need to adapt to new technologies and organizational changes have been unveiled, based on understanding how workers interpret and manage their daily tasks, revealing informal guidelines and practices that guide their behavior in the audiovisual post-production
Downloads
References
Antezana, C. (2017). Las características de los procesos de producción audiovisual en la ciudad de Cochabamba. [The characteristics of audiovisual production processes in the city of Cochabamba]. Punto Cero, 22(35), 24-37. https://n9.cl/7herp
Cortez, M., e Iglesias, M. (2004). Generalidades sobre Metodología de la Investigación. [Research Methodology Overview]. México: Universidad Autónoma del Carmen. https://n9.cl/46yp3
Esquivel, A. (2016). La Etnometodología, una alternativa relegada de la educación. [Ethnomethodology, an alternative education relegated]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(12). https://n9.cl/nqg3h
Formoso, M. (2022). Transformación de los sistemas de producción audiovisual tras la pandemia. Estudio del caso de España en el contexto europeo. [Transformation of Audiovisual Production Systems after the Pandemic. Study of Spain's case in the european context]. Palabra Clave, 25(3). https://n9.cl/0lwix
García, M., Ramírez, A., y García, V. (2011). Códecs con tecnología de video afluente: un análisis de desempeño en el marco IPTV. [Codecs in the Video Streaming Technology: An Analysis of Performance in the IPTV Framework]. Ingeniería Investigación y Tecnología. 12(1), 39-49. https://n9.cl/ex9i4
Gavilondo, C., y Tabares, K. (2016). La producción de vídeos científicos: un acercamiento teórico. [The production of scientific videos: a theoretical approach]. Alteridad. Revista de Educación, 11(2), 254-264. https://n9.cl/g5i6ei
Grau, D. (2010). La edición sonora en un documental musical. Un proyecto audiovisual multidisciplinar: "Music: Research as Experience". [Sound editing in a music documentary. A multidisciplinary audiovisual project: “Music: Research as Experience”]. [Tesis de Maestría]. Universidad Politecnica de Valencia: Gandia, España. https://n9.cl/g283z
Have, P. (2004). Ethnomethodology’s Methods. [Métodos de Etnometodología]. (Documento de Cátedra 53), Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. https://n9.cl/nuxaum
Hernández Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. [Research methodology: quantitative, qualitative and mixed routes]. México: McGraw-Hill Interamericana Editores. https://n9.cl/br1sy
Lascano, D. (2014). Guía de Diseño de sonido y Post Producción adaptada al cine de ficción/dramático ecuatoriano. [Sound Design and Post Production Guide adapted to Ecuadorian fiction/dramatic films]. (Tesis de Grado). Universidad de las Americas, Quito, Ecuador. https://n9.cl/hwjp9
Martínez, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. [Sampling in qualitative research: basic principles and some controversies]. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. https://n9.cl/yaobli
Navarro, H. (2023). El vídeo en formato vertical. Una revisión de la literatura en comunicación. [Vertical video. A review of the literature on communication]. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(1), 69-81. https://n9.cl/8ctmc
Pacheco, P., y Zerda, M. (2018). Postproducción y Educomunicación en el audiovisual infantil: un proceso creativo con responsabilidad. [Postproduction and Educommunication in children's audiovisuals: a creative process with responsibility]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 3(1), 64-81. https://n9.cl/zjcqb
Toro, J., Guerrero, N., y Pérez, G. (2024). Producciones audiovisuales y medios locales. Contribuyendo al desarrollo de la interculturalidad. [Audiovisual productions and local media. Contributing to the development of interculturality]. Ñawi, 8(1), 263-282. https://n9.cl/r4e6z
Vialas, S. (2014). Flujos de trabajo en audiovisual. [Audiovisual workflows]. Revista Mosaic, (200). https://n9.cl/i90ua
Vicente, A., e Infesta, G. (2007). Etnometodología: del abordaje teórico a las estrategias investigativas. [Ethnomethodology: from the theoretical approach to research strategies]. XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. Asociación Latinoamericana de Sociología, Guadalajara, México. https://n9.cl/uddks
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniel Washington Barzola-Jaya, Ariel Omar Cruz-Oña, Nadia Elizabeth Rodríguez-Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai