Directive management and quality of learning in elementary education students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i14.4048Keywords:
Gestión directiva, competencias directivas, liderazgo directivo, calidad del aprendizaje, (UNESCO Thesaurus)Abstract
Today more than ever, the development and progress of a country is determined by quality education, where management is fundamental to create an environment conducive to student learning. Considering this premise, this article is developed with the purpose of describing how the competencies and management of school leaders have an impact on the quality of the learning process that follows the basic education student. This article is the result of a bibliographic documentary research. As a corollary, it can be pointed out that the quality of learning is a multidimensional process that requires the collaboration of all the actors involved, and where the synergy between effective management and the quality of learning is vital, especially for the integral development of students in basic education.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. [The Research Project]. Caracas, Venezuela: Editorial Episteme. https://acortar.link/rOrIWA
Baldeón, Y., y Baldeón, Z. (2023). Competencias directivas y gestión escolar en la educación básica regular. [Directive skills and school management in regular basic education]. Revista EDUSER, 10(2), 14-24. https://n9.cl/r0x21
Barrientos, C., Silva, P., y Antúnez, S. (2016). Competencias directivas para promover la participación familias en las escuelas básicas. [Management skills to promote participation families in basic schools]. Educación, 25(49), 45-62. https://n9.cl/2jicqu
Cortez, L. (2021). Competencias directivas y confianza en una empresa privada de servicios. [Management skills and trust in a private service company]. Industrial Data, 24(1), 121-137. https://n9.cl/nw293
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. [Research Methodology]. (6ta. ed.). México: McGraw-Hill/ Interamericana Editores. https://n9.cl/l0j5h
López, E., García, L., y Martínez, J. (2019). La gestión directiva como potenciadora de la mejora del clima organizacional y la convivencia en las instituciones educativas. [The directive management as an enhancer of the improvement of the organizational climate and coexistence in high school]. RIDE, 9(18), 792-812. https://n9.cl/syi83w
MINEDU. (2014). Marco de Buen Desempeño del Directivo: directivos construyendo escuela. [Good Managerial Performance Framework: managers building schools]. Perú: Ministerio de Educación. https://n9.cl/n2cd
Menacho, I., Cavero, H., Orihuela, M., y Flores, G. (2021). Variables que inciden en la calidad educativa en un contexto de crisis sanitaria en instituciones educativas públicas de Comas. [Variables that affect educational quality in a context of health crisis in public educational institutions in Comas]. Propósitos y Representaciones, 9(1). https://n9.cl/pvkvi
Nuñez, N., y Díaz, D. (2017). Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas. [Management skills profile in directors of educational institutions]. Estudios Pedagógicos, 43(2), 237-252. https://n9.cl/zqfkn
Ramírez, J. (2018). Las competencias directivas una condición para una ejecución eficaz. [Managerial skills a condition for effective execution]. Investigación y Negocios, 11(17), 23-29. https://n9.cl/8lasv
Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. [Epistemic Fundamentals of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Dissensus]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. https://n9.cl/zg2l3
Segil, M. (2021). Liderazgo directivo y desempeño docente en nivel secundaria de instituciones educativas públicas del Perú. [Executive leadership and teaching performance at the secondary level of public educational institutions in Peru]. EPISTEME KOINONIA, 4(7), 75-80. https://n9.cl/23cf0
Sierra, G. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. [Educational leadership in the 21st century from the perspective of sustainable entrepreneurship]. Revista Escuela Administración de Negocios (81), 111-128. https://n9.cl/jqjc1
Tafur, R., Díaz, C., y López, N. (2011). Realidad y perspectiva de las competencias para el ejercicio directivo en Perú. [Reality and perspective of managerial competencies in Peru]. En J. Gairín y D. Castro (Coords). Competencias para el Ejercicio de la Dirección de Instituciones Educativas: Reflexiones y experiencias en Iberoamérica, (pp. 164-185). Santiago de Chile, Chile: Red Age. https://n9.cl/3j8ij
Tenorio, Z., y Pérez, V. (2023). Una aproximación a la gestión de las instituciones educativas peruanas. [An Approach to the Management of Peruvian Educational Institutions Mendive Revista de Educación, 21(4). https://n9.cl/sqtwj
Vega, E., y Romero, R. (2024). Competencias Directivas en Instituciones Educativas. [Managerial Competencies in Educational Institutions]. Revista Docentes 2.0, 17(1), 87-97. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.438
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Miriam Aracely Ovalle-Saldarriaga, Miriam Aracely Lino-Ovalle

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai