Didactic strategies for meaningful learning in an educational institution, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3733

Keywords:

Didactic strategies, significant learning, educational institution, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective of this research was to determine the influence of didactic strategies on the significant learning of elementary school students in an educational institution located in Huancavelica, Peru. This study was developed under the quantitative approach, the statistical method, and an experimental design. The sample was selected by convenience and was represented by 22 elementary school students. The information was collected through a questionnaire. The results obtained have shown that there is a direct influence and relationship between didactic strategies and significant learning. In the pre-test, 100% of the students registered a low level of significant learning, while in the post-test, 22.7% and 77.3% reached a medium and high level of significant learning, respectively. No student registered a low level. It is concluded that there is an influence of didactic strategies on significant learning in an institution in Huancavelica

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, H. (2020). Promoviendo aprendizajes significativos en la enseñanza universitaria de la Historia a través de un juego de roles. [Promoting significant learnings in the university teaching of History through a role play]. Estudios pedagógicos (Valdivia), XLVI(2), 97-121. https://n9.cl/i7eno

Caira, J., Urdaneta, E., y Mata, L. (2014). Estrategias para el aprendizaje significativo de procesos de fabricación mediante orientación constructivista. [Strategies for the significant learning of manufacturing processes through constructivist guidance]. Opción, 30(75), 92-103. https://n9.cl/16wky

Contreras, F. (2016). El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. [Meaningful learning and its relationship with other strategies]. Horizonte de la ciencia, 6(10), 130-140. https://n9.cl/p5k94

Feo, R. (2010). Estrategias instruccionales para promover el aprendizaje estratégico en estudiantes del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. [Instructional strategies to promote the strategic learning in students of the José Manuel Siso Martínez Pedagogical Institute of Miranda]. SAPIENS, 11(2), 34-42. https://n9.cl/tetsa

Gómez, L., Muriel, L., y Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. [Teacher´s role in the meaningful learning achievement based on ICT]. Encuentros, 17(2), 118-131. https://n9.cl/l4csn

Mendoza, Y., y Mamani, J. (2012). Estrategias de enseñanza - aprendizaje de los docentes de la facultad de ciencias sociales de la universidad nacional del altiplano – puno 2012. [Teaching strategies - learning of teachers of the faculty of social sciences at the national university of the Altiplano - Puno 2012]. COMUNI@CCION, 3(1),58-67. https://n9.cl/lzgo5

Montes, A., Villalobos, V., y Ruiz, W. (2020). Estrategias didácticas empleadas desde la presencialidad remota en la División de Educación para el Trabajo de la Universidad Nacional en tiempos de pandemia. [Didactic strategies used in remote presence at Universidad Nacional’s Education for Work Division during pandemic times]. Revista Innovaciones Educativas, 22(Esp.), 243-262. https://n9.cl/bzjqw

Narváez, I., y Fárez, D. (2022). Estrategias didácticas para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de 3 a 4 años [Didactic strategies to favor the teaching-learning process in children from 3 to 4 years old]. Episteme Koinonía, V(10), 78-100. https://n9.cl/w8c8g

Ochoa, A., y Peiró, G. (2012). La educación en valores en la formación inicial de los profesores de educación básica en México. [Values education for the initial teachers’ training of basic education in México]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 157-164. https://n9.cl/6e77ym

Pamplona, J., Cuesta, J., y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. [Teacher teaching strategies in basic areas: a look at school learning]. Eleuthera, 21, 13-33. https://n9.cl/pyt6m

Peley, R., Morillo, R., y Castro, E. (2007). Las estrategias instruccionales y el logro de aprendizajes significativos. [Instructional strategies and the achievement of significant learning]. Omnia, 13(2), 56-75. https://n9.cl/oc5df

Purizaca, H. y Contreras, C. (2023). Estrategia de enseñanza independiente y aprendizaje significativo en estudiantes farmacéuticos de Hospital Rebagliati. Lima, 2022. [Independent teaching strategy and meaningful learning in pharmaceutical students at Rebagliati Hospital. Lima, 2022]. EDUMECENTRO, 15, e2601. https://n9.cl/o42d4

Ramos, D., García, I., Sotelo, M., López, M., y Murillo, L. (2020). Validación de un instrumento de estrategias para fortalecer el aprendizaje. [Validation of an instrument for strategies to strengthen learning]. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-15. https://n9.cl/kgqcf

Ríos, K., Rojas, Y., y Sánchez, M. (2022). Las estrategias de enseñanza en los procesos de interacción de estudiantes de primaria. [Teaching strategies in the interaction processes of primary school students]. Educación, XXXI(60), 258-274. https://n9.cl/kw875

Viloria, N., y Godoy, G. (2010). Planificación de estrategias didácticas para el mejoramiento de las competencias matemáticas de sexto grado. [Planning the didactic strategies for sixth grade mathematical competences improvement]. Investigación y Postgrado, 25(1), 95-116. https://n9.cl/n338c

Published

2024-02-01

How to Cite

Vásquez-Calderón, Y. Y. (2024). Didactic strategies for meaningful learning in an educational institution, Peru. EPISTEME KOINONIA, 7(1), 244–262. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3733

Issue

Section

De Investigación