“Actívate” program to improve attention and concentration in high school students, Perú.
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3730Keywords:
Program, physical activity, attention, concentration, (UNESCO Thesaurus)Abstract
This research evaluated the application of the activate program to improve the attention and concentration of high school students in Otuzco. The methodology had a quantitative approach and a quasi-experimental design. A population of 402 secondary school students and a sample of 120 students were considered. The d2 psychometric test was used as an instrument. The Mann-Whitney U test was applied, where the average of the post-experimental range was much higher than the average of the post-control range, which meant that the experimental group obtained a higher average than the control group. As a result, it was corroborated that there is a statistically significant difference between the post-test means of the experimental and control groups, for a confidence level of 95%. As a conclusion, it was deduced that there were better results in the students who participated in the program
Downloads
References
Aguinaga, S., Tejeda, M., y Rimari, M. (2018). Modelo contextualizado de inclusión educativa. [Contextualized model for educational inclusion]. Revista Educación, 42(2), 1-18. https://n9.cl/w2rphl
Araos, F. (2018). Navegando en aguas abiertas: tensiones y agentes en la conservación marina en la Patagonia chilena. [Navigating in open waters: tensions and agents in marine conservation in the patagonia of Chile]. Revista De Estudios Sociales, 64, 27-41. https://n9.cl/x9anl
Carbonero, M., Román, J., y Ferrer, M. (2013). Programa para "aprender estratégicamente" con estudiantes universitarios: diseño y validación experimental. [Program to "learn strategically" with university students: Design and experimental validation]. Anales de Psicología, 29(3), 876-888. https://n9.cl/bwgr79
Carpio, B. (2020). Desarrollo de la atención selectiva a través del juego en estudiantes de educación superior. [Development of selective attention through play in higher education students.]. Comuni@cción, 11(2), 131-141. https://n9.cl/4o1r4
Dorado, Á., Yandar, J., Garcez, Y., y Obando, L. (2020). Programa de estrategias de aprendizaje para estudiantes de una institución educativa. [Program of learning strategies for students of an educational institution]. Praxis y Saber, 11(25), 75-95. https://n9.cl/vh2nd
García, T. (2015). Diseño de un programa educativo para la educación secundaria basado en la metodología “aprender a emprender” en un mundo empresarial competitivo. [Design of an educational program for secondary education based on the methodology “learning to do" in a competitive business]. Industrial Data, 18(1), 68-78. https://n9.cl/qafyf
Garrote, G., Heras, D., y Lara, F. 2012. Adolescentes: percepción de sus dificultades de concentración y su relación con el uso y abuso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación. [Adolescents: perception of their concentration difficulties and their relationship with the use and abuse of information and communication technologies]. INFAD, 1(1), 357-366. https://n9.cl/7m7lr0
Ison, M. (2011). Programa de intervención para mejorar las capacidades atencionales en escolares argentinos. [Intervention program for the improvement of attention abilities in Argentinean school children]. International Journal of Psychological Research, 4(2), 72-79. https://n9.cl/l850v
Londoño, L., Becerra, J., Arias, C., y Martinez, P. (2019). Funciones ejecutivas en escolares de 7 a 14 años de edad con bajo rendimiento académico de una institución educativa. [Executive functions in schoolchildren from 7 to 14 years of age with low academic performance in an educational institution.]. Encuentros, 17(2), 11-23. https://n9.cl/vzsjh1
Lora, M., Loza, W., Mucha, L., y Hernández, J. (2022). Percepción del estudiante de secundaria sobre desempeño docente y calidad educativa en tiempos COVID-19, Puno-Perú. [High school student’s perception of teacher performance and educational quality in COVID-19 times, Puno-Peru]. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(6), 18-28. https://n9.cl/z8m97
Maldonado, M., Aguinaga, D., Nieto, J., Fonseca, F., Shardin, L., y Cadenillas, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. [Learning strategies for the development of the autonomy of secondary school students]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 415-439. https://n9.cl/85tgf
Muchiut, A., Vaccaro, P., y Pietto, M. (2021) Inteligencia, funciones ejecutivas y rendimiento académico de adolescentes de 13 y 14 años de Resistencia (Chaco, Argentina) [Intelligence, executive functions and academic achievement in adolescents of 13 and 14 years old]. INTERDISCIPLINARIA, 38(3), 83-102. https://n9.cl/eeh1o
Resett, S. (2021). Relación entre la atención y el rendimiento escolar en niños y adolescentes. [Relation between attention and achievement at school in children and adolescents]. Revista Costarricense de Psicología, 40(1), 3-22. https://n9.cl/fos834
Santiago, C. (2018). Programa de intervención educativa para promover el cambio de actitud hacia la actividad física y la mejora del estilo de vida de los estudiantes de Tecnología Médica en una universidad privada. [Educational intervention program to promote the change of attitude toward physical activity and the improvement of the lifestyle of medical technology students in a private university]. Horizonte Médico (Lima), 18(2), 53-59. https://n9.cl/8lkjog
Tejedor, F., González, S., y García, M. (2008). Estrategias atencionales y rendimiento académico en estudiantes de secundaria. [Attentional strategies and academic performance in high school students]. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(1), 123-132. https://n9.cl/c4pgg
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Richard Alexander Valdiviezo-Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai