Participative leadership of teacher on the remote education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3729Keywords:
Participatory leadership, remote education, leading teachers, (UNESCO Thesaurus)Abstract
Educational leadership plays a fundamental role in achieving quality education. Therefore, the aim of this article was to analyze the level of participatory leadership in teachers during remote education. The research was non-experimental, presenting evidence in a descriptive way and was conducted through a systematic review of documents using the PRISMA 2020 method. Little information was found on the level of participatory leadership, since most of it was focused on managerial leadership; however, it was shown, through various scientific articles, that the pandemic and the change from traditional education to remote education have generated a high level in some characteristics or qualities of a participatory teacher leader. For this reason, it is considered that there are teachers who manifest a participatory leadership behavior at a moderate level during remote education, in spite of the challenges it entails.
Downloads
References
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. [From face-to-face learning to virtual learning in pandemic times]. Estudios pedagógicos, 46(3), 213-223. https://n9.cl/k1b3o
Ávalos, B. (2011). El liderazgo docente en comunidades de práctica. [Teacher leadership in communities of practice]. EDUCAR, 47(2), 237-252. https://n9.cl/ofqi5u
Beltrán, M., Arán, M., Marjorie, S., Almonacid, C., y Mansilla, J. (2023). Resiliencia pedagógica y aprendizaje situado en el abordaje de brechas educativas pos-pandemia. Factor clave en la formación de nuevas generaciones de profesores para Chile. [Pedagogical resilience and situated learning in addressing post-pandemic educational gaps. Key factor in the training of new generations of teachers for Chile]. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 9(18), 193-215. https://n9.cl/o13p86
Cabrera, A., Centurión, N., y Mora, C. (2022). Virtualización de clases presenciales en la universidad. [Virtualization of presential classes at the university]. Educación química, 33(3), 107-114. https://n9.cl/mrhl3
Camacho, D., Guamán, M., y Guamán, D. (2022). Liderazgo y gestión docente durante la pandemia: una visión desde la educación superior. [Teaching leadership and management during the pandemic: a vision from higher education]. Revista Venezolana de Gerencia, 27(8), 904-913. https://n9.cl/rxhig3
Chávez, L., Castro, M., Urquizo, J., y Majo, H. (2022). Liderazgo pedagógico aplicado a la práctica docente en tiempos de crisis pandémica en Perú. [Pedagogical leadership applied to teaching practice in times of pandemic crisis in Peru]. Revista de Ciencias Sociales, 28(5), 124-134. https://n9.cl/qeeglb
Hidalgo, Ó., y Villagra, C. (2023). Liderazgo pedagógico: una experiencia de colaboración y aprendizaje profesional de un centro escolar en contexto de la pandemia por COVID-19. [Pedagogical leadership: an experience of collaboration and professional learning in a school in the context of the COVID-19 pandemic]. Revista Innovaciones Educativas, 25(38), 169-184. https://n9.cl/zo5da
Holguín, J., Villena, M., Soto, C., y Panduro, J. (2020). Competencias digitales, liderazgo distribuido y resiliencia docente en contextos de pandemia. [Digital competencies, distributed leadership and teacher resilience in pandemic contexts]. Revista Venezolana de Gerencia, 25(4), 38-53. https://n9.cl/57zs
Lara, J., Campaña, E., Villamarín, A., y Balarezo, C. (2022). Gestión escolar durante la pandemia: relación entre apoyo educativo y desempeño docente. [School management during the pandemic: relationship between educational support and teaching performance]. Revista Venezolana de Gerencia, (97), 58-70. https://n9.cl/e5vhi
Mellado, M., y Chaucono, J. (2019). Prácticas de liderazgo de docentes y directivos que favorecen el aprendizaje de estudiantes en contexto mapuche. [Leadership practices of teachers and managers that favor student learning in the mapuche context]. Sophia Austral, (24), 63-8. https://n9.cl/zn0zh
Menacho, I., Cavero, H., Orihuela, M., y Flores, G. (2021). Variables que inciden en la calidad educativa en un contexto de crisis sanitaria en instituciones educativas públicas de Comas. [Variables that affect educational quality in a context of health crisis in public educational institutions in Comas]. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1037, 1-19. https://n9.cl/js5b6
Miranda, C., Medina, J., Alvarado, L., Gysling, J., Rivera, P., y López A. (2016). Liderazgo en docentes beneficiarios del programa de postítulos en matemáticas: un estudio evaluativo de la formación permanente de profesores. [Leadership in teachers beneficiary of postgraduate degrees in mathematics: an evaluation study of teacher training]. Estudios Pedagógicos, XLII(4), 107-126. https://n9.cl/k5dce
Moreno, F., Ochoa, F., Mutter, K., y Vargas, E. (2021). Estrategias pedagógicas en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia por Covid-19. [Pedagogical strategies in virtual learning environments in times of the Covid-19 pandemic]. Revista de Ciencias Sociales, 27(4), 202-213. https://n9.cl/a7bv8
Ramos, H. (2020). Los desafíos de educar a través de Zoom en un contexto de pandemia: investigar las experiencias y perspectivas de los docentes portugueses. [The challenges of educating through Zoom in a pandemic context: investigating the experiences and perspectives of Portuguese teachers]. Práxis Educativa, 15(2015805), 1-17. https://n9.cl/2ga3h
Trejos, C., y Castro, H. (2020). Implicaciones ontológicas en el aprendizaje a partir del distanciamiento social impuesto por la pandemia COVID-19. [Ontological implications in the learning of social distancing of COVID-19 pandemic]. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(Esp.8), 231-246. https://n9.cl/46gxkr
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carolina Elizabeth Iglesias-Segura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




