The quality of rural education: a systematic review 2017 - 2023
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3727Keywords:
Educational quality, rurality, educational policies, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The purpose of this article was to explore the literature on rural education in Peru and in other countries with the aim of analyzing and discussing the quality of education in rural areas in a reflexive manner. For this purpose, the documentary analysis method was used, whose research procedure allowed access to prestigious databases such as Scielo and Redalyc, through the systematization of 12 articles. The results show that there are still unbridgeable gaps between urban and rural education, given the misguided educational policies both in Peru and in other countries, from which it is concluded that there is an urgent need to propose alternatives that respond to the needs of the inhabitants in rural areas, as well as to the revaluation of the culture and customs of the people by national and international promoting organizations.
Downloads
References
Anaya, T., Montalvo, J., Calderón, A., y Arispe, C. (2021). Escuelas rurales en el Perú: factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID-19) y recomendaciones para reducirlas. [Rural schools in Peru: factors that accentuate the digital gaps in times of pandemic (COVID-19) and recommendations to reduce them]. Educación, 30(58), 11-33. https://n9.cl/2f6xl
Anzano, S., Vázquez, S., y Liesa, M. (2022). Invisibilidad de la escuela rural en la formación de maestros. [Invisibility of Rural schools in teacher training]. Revista electrónica de investigación educativa, 24, e27, 1-14. https://n9.cl/zoqdu
Arredondo, P., y Paidicán, M. (2023). La educación interculturalidad en Chile: Revisión de literatura. [Intercultural education in Chile: Literature review]. REXE, 22(49), 1-20. https://n9.cl/9jlgk
Azofeifa, J. (2017). Evolución conceptual e importancia de la andragogía para la optimización del alcance de los programas y proyectos académicos universitarios de desarrollo rural. [Conceptual evolution and importance of andragogy towards the scope optimization of university academic rural development programs and projects]. Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-16. https://n9.cl/hyqw1o
Bonilla, O., y Muñoz, D. (2022). Educación rural mediada por tecnología tradicional en tiempos de pandemia 2020-2022. [Rural education mediated by traditional technology in times of pandemic 2020-2022]. Entre Ciencia e Ingeniería, 16(31), 51-59. https://n9.cl/mr24a
Cauich, G., y Heredia, N. (2023). Educación para la ciudadanía en las aulas de primaria: una revisión sistemática. [Citizenship education in primary classrooms: a systematic review]. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 60, e1421, 1-18. https://n9.cl/65n00
De la Vega, L. (2021). Investigación sobre enseñanza y desarrollo profesional docente en escuelas rurales: una revisión. [Research on teaching and professional teacher development in rural schools: A Review]. REXE, 20(43), 307-325. https://n9.cl/r0f3o
Ferrada, C., Díaz, D., Puraivan, E., y Lizana, A. (2022). Revisión Sistemática Sobre Educación Financiera en el Contexto Educativo Primario. [Systematic review on financial education in the primary educational context]. Revista Lasallista de Investigación, 19(1), 21-51. https://n9.cl/mztdg
Garay, V., Lagos, N., Díaz, P., y Morales, P. (2023). Educar en diversidad en la formación inicial docente: una revisión sistemática. [Educating for diversity in initial teacher education: a systematic review]. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 22(49), 12-31. https://n9.cl/2afs6
Giesecke, M. (2016). Escuela nueva y antropología aplicada: la educación rural en el Perú en las décadas de 1920 y 1930. [New School and Applied Anthropology: Rural Education in Peru in the 20s and 30s]. Anthropologica, 34(36), 31-52. https://n9.cl/rf44ci
Guerrero, J., Orozco, J., y Hernández, A. (2023). Calidad educativa en instituciones de educación básica regular. [Educational quality in regular basic education institutions]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28) 927-941. https://n9.cl/i6pcb
Hernández, M., y Esparza, G. (2023). La calidad de la educación en territorios rurales desde las políticas públicas. [The quality of education in rural areas from the perspective of public policies]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 32, 171-193. https://n9.cl/50tuhi
Bautista, Ch., Esqueche, J., Bocanegra, B., Tello, R., y Fernández, M. (2023). La exclusión social en la escuela rural de Lambayeque, una perspectiva de la Chakana pregunta. [Social exclusion in the rural school of Lambayeque, a Chakana’s question perspective]. Conrado, 19(90), 134-145. https://n9.cl/3ri8e
López, L. (2006). Ruralidad y educación rural. Referentes para un Programa de Educación Rural en la Universidad Pedagógica Nacional. [Rurality and rural education. References for a Rural Education Rural Education Program at the National Pedagogical University]. Revista Colombiana de Educación, 51, 138-159. https://n9.cl/7dhiv
Posadas, M. (2023). Educación a distancia en comunidades rurales: logros y retos en educación superior. [Distance education for rural communities: achievements and challenges in higher education]. Cadernos de Pesquisa, 53, e09860, 1-19. https://n9.cl/p7x31
Román C. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: una mirada en conjunto. [Factors associated with school dropout and dropout in Latin America: an overview]. REICE, 11(2), 33-59. https://n9.cl/fus0f
Sánchez, L. (2009). Fundamentos de la Educación Rural venezolana y del área de atención de dificultades de aprendizaje: En el marco de la acción pedagógica integral. [Foundations of the Rural Venezuelan education and of the area of attention of difficulties of learning. In the frame of the pedagogic integral action]. Revista de Investigación, 33(68), 137-157. https://n9.cl/e8nolh
Santamaría, N., y Sampedro, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. [The Rural School: A review of the scientific literature]. AGER, Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 30, 147-176. https://n9.cl/lxfp8a
Santiago, J. (2011). La complejidad rural en el mundo globalizado y el modelo transmisivo para enseñar geografía. [The complex rural reality in the global world and the geography transmissive teaching model]. Terra, XXVII(41), 47-71. https://n9.cl/rk7xe
Tacca, D., Tirado, L., y Cuarez, R. (2022). La educación virtual durante la pandemia desde la perspectiva de los profesores peruanos de secundaria en escuelas rurales. [Virtual education during the pandemic from the perspective of Peruvian teachers in rural schools]. Apuntes, 49(92), 215-242. https://n9.cl/4aruy
Williamson, G., Torres, T., y Castro, Y. (2017). Educación rural: Proyecto Educativo Institucional desde un enfoque participativo. [Rural education: An Institutional Project from a participative approach]. Sinéctica, (49), 1-16. https://n9.cl/01uww
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Franclin Wildor Mendoza-Ponce

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




