Complex thinking program for creativity in primary school students, Peru
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3718Keywords:
Creativity, fluency, flexibility, originality, elaboration, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The purpose of this study was to evaluate the influence of the complex thinking program on creativity in students of an elementary school - Milpo, Cajamarca. Methodologically, the study was conducted under the quantitative approach, applied research and pre-experimental design. Experimentation was used as a technique and a test called Torrance Test was applied as an instrument to measure creativity, within the framework of the dimensions that compose it: fluency, flexibility, originality and elaboration. The sample consisted of 30 students. The data was processed with SPSS 26, obtaining a p-value of less than 0.05 (0.000 < ,005) in the post-test; that is, the results showed a significant improvement in the dimensions of creativity; which were obtained through the Wilconxon test, reaching high and medium levels. Consequently, it was concluded that the complex thinking program significantly improved creativity in students.
Downloads
References
Campos, E., García, M., y Arcana, M. (2023). Pensamiento creativo en los estudiantes de educación básica: revisión sistemática. [Creative thinking in elementary school students: systematic revision]. Varona. Revista Científico Metodológica, 77, 1-13. https://n9.cl/nfdib
Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. [Critical thinking skills in university students, acquired through research]. Desde el Sur, 12(1), 141-153. https://n9.cl/8vg3h
Chaverra, D., y Gil, C. (2017). Habilidades del pensamiento creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su evaluación en la Educación Básica Primaria. [Creative thinking skills associated to the writing of multimodal texts. An instrument for its assessment in primary school]. Revista Folios, 45, 3-15. https://n9.cl/3z1t5h
Coaquira, C. (2020). Prácticas pedagógicas desde el enfoque socioformativo: Una autoevaluación Docente en Perú. [Pedagogical practices from the socioformative approach: A teacher self-evaluation in Peru]. Revista De Ciencias Sociales, XXVI, (Número especial 2), 260-274. https://n9.cl/wy8n9
Correa, J., Ossa, C., y Sanhueza, P. (2019). Sesgo en razonamiento, metacognicion y motivación al pensamiento crítico en estudiantes de primer año medio de un establecimiento de Chillán. [Reasoning bias, metacognition and motivation to critical thinking in first year High School students in a School in Chillan]. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(37), 61-77. https://n9.cl/77cvz9
Cuello, P., y Vizcaya, M. (2002). Uso de técnicas de enseñanza para desarrollar el potencial creativo en los estudiantes del programa de educación integral de la UPEL – IPB. [Use of teaching techniques to develop the creative potential of students attending the integral education program at UPEL-IPB]. Investigación y Postgrado, 17(1), 83-113. https://n9.cl/yt9vis
González, J. (2018). El proceso educativo desde el pensamiento complejo. [The educational process from complex thinking]. Revista CON-CIENCIA, 6(1), 53-61. https://n9.cl/cqs26
López, M., Moreno, E., Uyaguari, J., y Barrera, M. (2022). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. [The development of critical thinking in the classroom: testimonials from excellent ecuatorian teachers]. Areté, 8(15), 161-180. https://n9.cl/bhjvi
Marriott, G. (2018). El desarrollo del pensamiento lógico en los estudiantes universitarios de la carrera de Licenciatura en Derecho del Cantón Guayaquil-Ecuador. [Development of logical thinking in university students of law of the Canton Guayaquil-Ecuador's career]. Luz, 17(4), 108-114. https://n9.cl/igqok
Medina, N., Velázquez, M., Alhuay, J., y Aguirre, F. (2017). La creatividad en los niños de prescolar, un reto de la educación contemporánea. [Creativity in preschoolers, a challenge of the contemporary education]. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 153-181. https://n9.cl/ofu40
Núñez, L., Gallardo, D., Aliaga, A., y Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. [Didactic strategies in the development of critical thinking in secondary school students]. Eleuthera, 22(2), 31-50. https://n9.cl/3ezq3
Páez, H., y Arreaza, E. (2014). El foro electrónico de discusión para promover el pensamiento crítico en educación universitaria. [Electronic discussion forum for developing critical thinking at higher education]. Paradigma, XXXV(2), 63-90. https://n9.cl/l29n8k
Pulido, M. (2009). Pensamiento complejo: una perspectiva para enseñar a pensar la historia en el contexto del aula. [Complex Thought: a perspective to teach how to think about history in the classroom context]. Ciencia y Sociedad, XXXIV(2), 234-263. https://n9.cl/mdf39
Suárez, N., Delgado, K., Pérez, I., y Barba, M. (2019). Desarrollo de la creatividad y el talento desde las primeras edades. Componentes curriculares de un Programa de Maestría en Educación. [Development of creativity and talent from early ages. Curricular components of a Master's Program in Education]. Formación universitaria, 12(6), 115-126. https://n9.cl/z7vqn0
Tamayo, O., Zona, R., y Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. [Critical thinking in education. Some central categories in its study]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133. https://n9.cl/prfc3
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Segundo Antonio Carrión-Becerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai