Complex thinking program for creativity in primary school students, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3718

Keywords:

Creativity, fluency, flexibility, originality, elaboration, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the influence of the complex thinking program on creativity in students of an elementary school - Milpo, Cajamarca. Methodologically, the study was conducted under the quantitative approach, applied research and pre-experimental design. Experimentation was used as a technique and a test called Torrance Test was applied as an instrument to measure creativity, within the framework of the dimensions that compose it: fluency, flexibility, originality and elaboration. The sample consisted of 30 students. The data was processed with SPSS 26, obtaining a p-value of less than 0.05 (0.000 < ,005) in the post-test; that is, the results showed a significant improvement in the dimensions of creativity; which were obtained through the Wilconxon test, reaching high and medium levels. Consequently, it was concluded that the complex thinking program significantly improved creativity in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campos, E., García, M., y Arcana, M. (2023). Pensamiento creativo en los estudiantes de educación básica: revisión sistemática. [Creative thinking in elementary school students: systematic revision]. Varona. Revista Científico Metodológica, 77, 1-13. https://n9.cl/nfdib

Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. [Critical thinking skills in university students, acquired through research]. Desde el Sur, 12(1), 141-153. https://n9.cl/8vg3h

Chaverra, D., y Gil, C. (2017). Habilidades del pensamiento creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su evaluación en la Educación Básica Primaria. [Creative thinking skills associated to the writing of multimodal texts. An instrument for its assessment in primary school]. Revista Folios, 45, 3-15. https://n9.cl/3z1t5h

Coaquira, C. (2020). Prácticas pedagógicas desde el enfoque socioformativo: Una autoevaluación Docente en Perú. [Pedagogical practices from the socioformative approach: A teacher self-evaluation in Peru]. Revista De Ciencias Sociales, XXVI, (Número especial 2), 260-274. https://n9.cl/wy8n9

Correa, J., Ossa, C., y Sanhueza, P. (2019). Sesgo en razonamiento, metacognicion y motivación al pensamiento crítico en estudiantes de primer año medio de un establecimiento de Chillán. [Reasoning bias, metacognition and motivation to critical thinking in first year High School students in a School in Chillan]. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(37), 61-77. https://n9.cl/77cvz9

Cuello, P., y Vizcaya, M. (2002). Uso de técnicas de enseñanza para desarrollar el potencial creativo en los estudiantes del programa de educación integral de la UPEL – IPB. [Use of teaching techniques to develop the creative potential of students attending the integral education program at UPEL-IPB]. Investigación y Postgrado, 17(1), 83-113. https://n9.cl/yt9vis

González, J. (2018). El proceso educativo desde el pensamiento complejo. [The educational process from complex thinking]. Revista CON-CIENCIA, 6(1), 53-61. https://n9.cl/cqs26

López, M., Moreno, E., Uyaguari, J., y Barrera, M. (2022). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. [The development of critical thinking in the classroom: testimonials from excellent ecuatorian teachers]. Areté, 8(15), 161-180. https://n9.cl/bhjvi

Marriott, G. (2018). El desarrollo del pensamiento lógico en los estudiantes universitarios de la carrera de Licenciatura en Derecho del Cantón Guayaquil-Ecuador. [Development of logical thinking in university students of law of the Canton Guayaquil-Ecuador's career]. Luz, 17(4), 108-114. https://n9.cl/igqok

Medina, N., Velázquez, M., Alhuay, J., y Aguirre, F. (2017). La creatividad en los niños de prescolar, un reto de la educación contemporánea. [Creativity in preschoolers, a challenge of the contemporary education]. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 153-181. https://n9.cl/ofu40

Núñez, L., Gallardo, D., Aliaga, A., y Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. [Didactic strategies in the development of critical thinking in secondary school students]. Eleuthera, 22(2), 31-50. https://n9.cl/3ezq3

Páez, H., y Arreaza, E. (2014). El foro electrónico de discusión para promover el pensamiento crítico en educación universitaria. [Electronic discussion forum for developing critical thinking at higher education]. Paradigma, XXXV(2), 63-90. https://n9.cl/l29n8k

Pulido, M. (2009). Pensamiento complejo: una perspectiva para enseñar a pensar la historia en el contexto del aula. [Complex Thought: a perspective to teach how to think about history in the classroom context]. Ciencia y Sociedad, XXXIV(2), 234-263. https://n9.cl/mdf39

Suárez, N., Delgado, K., Pérez, I., y Barba, M. (2019). Desarrollo de la creatividad y el talento desde las primeras edades. Componentes curriculares de un Programa de Maestría en Educación. [Development of creativity and talent from early ages. Curricular components of a Master's Program in Education]. Formación universitaria, 12(6), 115-126. https://n9.cl/z7vqn0

Tamayo, O., Zona, R., y Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. [Critical thinking in education. Some central categories in its study]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133. https://n9.cl/prfc3

Published

2024-02-01

How to Cite

Carrión-Becerra, S. A. (2024). Complex thinking program for creativity in primary school students, Peru. EPISTEME KOINONIA, 7(1), 112–127. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i1.3718

Issue

Section

De Investigación

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.