Teacher pedagogical performance influenced by digital competencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3259

Keywords:

Digital competencies, pedagogical performance, effective educational process, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

This study analyzes the influence of teachers' digital competencies on their pedagogical performance. The methodology was descriptive quantitative. The research was conducted using a validated questionnaire on digital competencies and another on pedagogical performance, applied to a sample of 30 teachers from different educational levels. The results indicate a significant correlation between teachers' digital competencies and their pedagogical performance, suggesting that those with higher digital skills tend to have a more effective pedagogical performance. In conclusion, it was identified that digital competencies have a particular impact on pedagogical performance, as they imply the ability to integrate technological tools in teaching and the ability to adapt educational content to the individual needs of students.       

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banoy, W., y Montoya, E. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. [Development of Digital Competences in Teachers of Basic and Secondary Education]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(1), 59-74. https://n9.cl/8uti0

Caballero, B., Pachas, F., y Caballero, V. (2023). Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022. [Virtual learning strategies and digital competence in students of a public university in Lima, 2022] Varona. Revista Científico Metodológica, (76), 2-10. https://n9.cl/0a8sb

Carrión, R., y Carrión, J. (2022). Competencias digitales y el aprendizaje-servicio en docentes de Educación de una universidad pública de la ciudad de Lima en tiempos de SARS-CoV-2. [Digital skills and service learning in education teachers of a public university in the city of Lima in times of SARS-Cov-2]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), LII(3), 269-290. https://n9.cl/hs62a9

Dávila, R., Pasquel, A., Mamani, D., Vargas, A., y López, H. (2022). Competencias digitales y el desempeño docente en profesores de la carrera ingeniería industrial de una Universidad privada de Huancayo. [Digital skills and teaching performance in professors of the Industrial engineering Career of a private University of Huancayo]. Conrado, 18(88), 34-43. https://n9.cl/aynbx

Levano, L., Sánchez, S., Guillén, P., Tello, S., Herrera, N., y Collantes, Z. (2019). Competencias digitales y educación. [Digital Competences and Education]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. https://n9.cl/jjhuk

López, J. (2023). Competencias digitales en la educación superior. [Digital skills in higher education] Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1548-1563. https://n9.cl/2x5py

Martín, A., Pérez, L., y Jordano, M. (2020). Las competencias digitales docentes en entornos universitarios basados en el Digcomp. [Teachers digital competences in Digcomp-based university environments]. Educar em Revista, 36, 1-21. https://n9.cl/nlwfq

Maya, E., Aldana Zavala, J., y Isea Argüelles, J. (2019). Liderazgo Directivo y Educación de Calidad. CIENCIAMATRIA, 5(9), 114-129. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102

Ocaña, Y., Valenzuela, L., y Garro, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. [Artificial Intelligence and its Implications in Higher Education]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://n9.cl/6dz2q

Regalado, J. (2013). Las competencias digitales en la formación docente. [Digital skills in teacher training]. Ra Ximhai, 9(4), 21-29. https://n9.cl/zfr1w

Ríos, A., Álvarez, M., y Torres, F. (2018). Competencias digitales: una mirada desde sus criterios valorativos en torno a los estilos de aprendizaje. [Digital competences: a look from their appraising criteria about the learning styles]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2), 56-74. https://n9.cl/x1p920

Rodríguez, Z., y Guzmán, B. (2012). Competencias en el uso de las TIC en profesores de la especialidad educación musical del Instituto Pedagógico José Manuel Siso Martínez. [Competence in the use of ICT in teacher education musical of the Institute José Manuel Siso Martinez]. Revista de Investigación, 36(76), 35-56. https://n9.cl/oywrd

San Nicolás, M., Fariña, E., y Area, M. (2012). Competencias digitales del profesorado y alumnado en el desarrollo de la docencia virtual. El caso de la universidad de la laguna. [Teachers’ and students’ digital skills during virtual teaching development. Laguna University study case]. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 227-245. https://n9.cl/61j29y

Silva, J., y Miranda, P. (2020). Presencia de la competencia digital docente en los programas de formación inicial en universidades públicas chilenas. [Presence of digital teaching competence in initial training programs in Chilean public universities]. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 149-165. https://n9.cl/xwsln

Vargas, J., Chumpitaz, L., Suárez, G., y Badia, A. (2014). Relación entre las competencias digitales de docentes de educación básica y el uso educativo de las tecnologías en las aulas. [Teaching of relationship between the digital competencies of primary school teachers and the educational use of technology in the classroom]. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(3), 361-376. https://n9.cl/9xa1m

Vásquez, S., Vásquez, A., Vásquez, A., Carranza, M., Vásquez, C., y Terry, O. (2021). Liderazgo pedagógico y el desempeño docente: la imagen de instituciones educativas privadas. [Pedagogical leadership and teaching performance: the image from private educational institutions]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 178-194. https://n9.cl/d0izi

Published

2024-01-01

How to Cite

Vilche Valverde, R. E. (2024). Teacher pedagogical performance influenced by digital competencies. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 438–455. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3259

Issue

Section

De Investigación