Teamwork as a learning strategy in the social sciences
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3241Keywords:
Teamwork, learning strategy, social sciences, (UNESCO Thesaurus)Abstract
This article presents the systematization of a study aimed at evaluating teamwork as a learning strategy in the social sciences. The methodology used was a quantitative approach with a descriptive design. The sample consisted of 40 high school students from different schools. The technique used was the survey and the questionnaire was used as an instrument. Among the results, it was observed that all the skills evaluated (critical thinking, collaborative work, communication and problem solving) obtained a high score, with averages above 4, which indicated a positive perception of the participants on the impact of teamwork on the development of these skills. Consequently, it was concluded that teamwork constitutes an effective strategy to promote learning in the social sciences.
Downloads
References
Abad, I., Pantigoso, N., Jara, G., y Colina, F. (2023). Retroalimentación y trabajo en equipo en estudiantes universitarios de una universidad nacional de Lima Metropolitana. [Feedback and teamwork in university students of a national university of Metropolitan Lima]. Desde el Sur, 15(3), 209-231. https://n9.cl/4tco6
Aldana Zavala, J. J., Vallejo Valdivieso, P. A., y Isea Argüelles, J. (2021). Investigación y aprendizaje: Retos en Latinoamérica hacia el 2030 [Research and learning: Challenges in Latin America towards 2030]. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(1), 78-91. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.06
Atencio, M., Gouveia, E., y Lozada, J. (2011). El trabajo de campo estrategia metodológica para estudiar las comunidades. [Fieldwork: a methodological strategy for studying communities]. Omnia, 17(3), 9-22. https://n9.cl/z5h9d
Barragán, A., Aguinaga, P., y Ávila, C. (2010). El trabajo colaborativo y la inclusión social. [Collaborative work and social inclusion]. Apertura, 2(1), 1-18. https://n9.cl/q2rvf
Claros, A., Melgar, A., y Mosquera, E. (2023). Habilidades sociales y el trabajo en equipo en estudiantes del nivel secundaria. [Social skills and teamwork in high school students]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1490-1501. https://n9.cl/ymmiu
Comas Rodríguez, R., Álvarez Gómez, S. D., Arredondo Domínguez, E. R., Baque Villanueva, L. K., y Pérez Terue, K. (2021) A novel evaluative method of the subject “education and society” of the Autonomous University of the Andes, Ecuador, based on plithogenic numbers. Neutrosofic set and systems, 44, 35-44. https://n9.cl/vy4m0
Delgado, M., Fasce, E., Pérez, C., Rivera, N., Salazar, P., Riquelme, C., y Campos, I. (2017). Trabajo en equipo y rendimiento académico en un curso de kinesiología empleando aprendizaje basado en equipos. [Teamwork and academic performance on kinesiology students using team based learning]. Investigación en educación médica, 6(22), 80-87. https://n9.cl/vfn7gr
Espinoza, E. (2022). El trabajo colaborativo en la enseñanza-aprendizaje de la geografía. [Collaborative classroom work in the teaching-learning process of geography]. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 101-109. https://n9.cl/20as3
Estrada, A. (2012). El aprendizaje por proyectos y el trabajo colaborativo, como herramientas de aprendizaje, en la construcción del proceso educativo, de la Unidad de aprendizaje TIC´S. [Learning through projects and collaborative work, as learning tools in the construction of the educational process, ICT'S learning unit]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 3(5), 123-138. https://n9.cl/2lwxb
Huamaní, L., y Gallegos, A. (2021). Trabajo en equipo y formación continua en estudiantes del doctorado en educación de la UNMSM. [Teamwork and continuous training in students of the doctorate in education at the UNMSM]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5 (21), 343-355. https://n9.cl/bdjsz
Iborra, M., y Dasí, À. (2012). Mejorar el trabajo en equipo: ambidiestría, comportamiento integrador y aprendizaje cooperativo. [Improve teamwork: ambidexterity, integrative behavior and cooperative learning]. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 22(45), 127-139. https://n9.cl/1ykea
Matos, Y., Mejía, M., Barreto, Y., y Vethencourt, M. (2018). El trabajo en equipo para promover la participación de los actores sociales. [The working in team to promote the participation of the social actors]. Telos, 20(2), 226-247. https://n9.cl/sw4at
Pérez, I., Bustamante, S., y Maldonado, M. (2009). El trabajo en equipo y el desarrollo de habilidades conversacionales en organizaciones educativas. [Teamwork and the development of conversational skills in educational organizations]. Omnia, 15(3), 78-96. https://n9.cl/oc7wu
Pirela, L., y Sánchez, M. (2009). Cultura y aprendizaje organizacional en instituciones de Educación Básica. [Organizational culture and learning in basic education institutions]. Revista de Ciencias Sociales, 15(1), 175-188. https://n9.cl/5kke9
Revelo, O., Collazos, C., y Jiménez, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. [Collaborative work as a didactic strategy for teaching/learning programming: a systematic literature review]. Tecno Lógicas, 21(41), 115-134. https://n9.cl/nsvhy
Ruiz, S., Zuniga, S., y Cruz, A. (2022). Percepción del aprendizaje con técnicas de trabajo en equipo en estudiantes universitarios. [Perception of learning with teamwork techniques by university students]. Formación universitaria, 15(1), 73-82. https://n9.cl/6m8h4
Sánchez, D., Acosta, J., y Tafur, A. (2021). Prácticas de gestión del conocimiento y trabajo en equipo en instituciones de educación superior: escalas de medición. [Knowledge management practices and teamwork in higher education institutions: measurement scales]. Formación universitaria, 14(1), 157-168. https://n9.cl/epbot
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cecilia Lorena Ube-Ronquillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




