Cultural consumption and technology. Trends in the educational model of the Colegio de Postgraduados, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3230

Keywords:

Technology, pedagogical practice, cultural consumption, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The general objective of the research was to analyze cultural consumption and technology. Trends and alternatives in the educational model of the Postgraduates College, Mexico. The study was carried out from a quantitative perspective, through the recovery, compilation and critical analysis of documentary and bibliographic references. In this sense, from a documentary bibliographic design, the researchers carried out a research process in which the study population was based basically on written documents such as refereed papers and theses. In addition, it was based on the analytical-synthetic and inductive-deductive methods. It is possible to conclude that it is possible to see the emergence of recognizing an educational pedagogical model that does not respond to the hegemony of single thinking, based on the dictates of capitalism and the dominant class. Therefore, a social and political transformation is required, which bets on a liberating and reflexive education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apple, M. (1997). Teoría crítica y educación. [Critical theory and education]. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores. https://n9.cl/s4tlo

Bedoya Hernández, M., Martínez Rodríguez, F. y Arango Tobón, M. (2022). Dispositivos de localización del sujeto y sus consecuencias para la educación. [Subject location devices and their consequences for education]. Educación y Humanismo, 24(42), 184-211. https://doi.org/10.17081/eduhum.24.42.4601

Bourdieu, P. (1989). El espacio social y la génesis de las "clases". [Social space and the genesis of "classes"]. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 3(7), 27-55. https://n9.cl/5zx2m

Carmona, J. (2007). El perfil del periodista científico: Una cuestión de humanidades. [The profile of the science journalist: A humanities issue]. Revista RE–Presentaciones, 2(3), 151-166. https://n9.cl/9a43gi

Colegio de Posgraduados. (2020). Programa Institucional 2020-2024 del Colegio de Postgraduados. [Institutional Programme 2020-2024 of the Colegio de Postgraduates]. Secretaría de Agricultura y Desarrollo Rural. https://n9.cl/s1reo

Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. [Inductive and deductive reasoning within the research process in experimental and social sciences]. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://n9.cl/nx847

FAO. (1996). Enseñanzas de la revolución verde: hacia una nueva revolución verde. [Lessons from the green revolution: towards a new green revolution]. Cumbre mundial de la alimentación. 13 al 17 de noviembre. Roma, Italia. https://n9.cl/5gz9y

Gastélum Escalante, J. A. (2010). Las refundaciones de la Facultad de Agronomía de la Universidad Autónoma de Sinaloa: de la reforma agraria a la liberalización del comercio agrícola. [The refoundations of the Faculty of Agronomy at the Autonomous University of Sinaloa: from agrarian reform to the liberalisation of agricultural trade]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 30(2), 59-92. https://n9.cl/p1icb

Guerrero Ramos, M. A. (2018). El placer humano y la percepción social de la justicia: apuntes para una teoría psicológica de las afecciones estructurales. [Human Pleasure and the Social Perception of Justice: Notes for a Psychological Theory of Structural Affections] Universitas Philosophica, 35(70), 43-63. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph35-70.phpj

Hinkelammert, F. J. (2007). Pensamiento crítico y crítica de la razón mítica. [Critical thinking and critique of mythical reason]. Theologica Xaveriana, 57(163), 399-412. https://n9.cl/ljks7

Horkheimer M., y Theodor A. (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas. [The culture industry. Enlightenment as mass mystification]. Universidad de Guadalajara: Dialéctica del iluminismo. https://n9.cl/dmetm

López Argoytia, L. (2014). ¿Cómo se genera el conocimiento? Conversando con Trinidad Alemán Santillán. [How is knowledge generated? In conversation with Trinidad Alemán Santillán]. Ecofronteras, 18(52), 32-35. https://n9.cl/0n6a7

Mazzotti, J. A., y Zevallos Aguilar, U. J. (1996). Asedios a la heterogeneidad cultural: libro homenaje a Antonio Cornejo Polar. [Asedios a la heterogeneidad cultural: a tribute book to Antonio Cornejo Polar]. Philadelphia: Asociación Internacional de Peruanistas. https://n9.cl/qx7m8

Ribeiro Vieira, J. E., y Fornazier, A. (2016). Productividad agropecuaria: reducción de la brecha productiva entre el Brasil y los Estados Unidos de América. [Agricultural productivity: narrowing the productivity gap between Brazil and the United States of America]. Revista CEPAL, 118, 216-233. https://n9.cl/qxgex

Rodríguez Rodríguez, S. (2021). Consumidor consciente. Un recorrido por su toma de decisiones. [Conscious consumer. A journey through their decision making]. ESIC Editorial. https://n9.cl/pggrk

Ruano, S., (2007). Las Industrias Culturales el Negocio de la Era Digital. [The Cultural Industries - The Business of the Digital Age]. Razón y Palabra, (56). https://n9.cl/hv3rr

Runge Peña, A. K., y Muñoz Gaviria, D. A. (2012). Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. de nuevo: una diferencia necesaria. [Pedagogy and educational praxis (practice) or education. again: a necessary difference]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(2), 75-96. https://n9.cl/lnnz3

Solé Blanch, J. (2020). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica. [Educational change in the face of technological innovation, the pedagogy of competencies and the discourse of emotional education. A critical look]. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 101-121. https://doi.org/10.14201/teri.20945

Published

2024-01-01

How to Cite

Bata-Islas, M. A., Noriero-Escalante, L., Esparza-Hernández, L. G., & Alemán-Aguilar, L. D. (2024). Cultural consumption and technology. Trends in the educational model of the Colegio de Postgraduados, Mexico. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 316–330. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3230

Issue

Section

De Investigación