Technological educational innovation in teaching practice to enhance the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3226

Keywords:

Educational innovation, technological innovations, technological education, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this article is to understand how technological innovations in education are involved in teaching practice, enhancing the teaching-learning process. It corresponds to documentary research with a bibliographic design. The units of analysis were made up of theses and scientific articles from peer-reviewed journals, among others, considering perspectives allusive to the subject. In conclusion, it can be seen that the technologies of recent times have reached education, making it innovative. They have highly influenced educational requirements, and being in constant evolution, they constitute new pillars that are bringing dizzying changes and positive results in educational management and, above all, in teaching practice, as well as promoting learning and the construction of new knowledge, by facilitating new contexts of innovative teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. [The Research Project. Introduction to scientific methodology]. (6ta Ed.). Caracas: Editorial Episteme. https://n9.cl/1z1ij

Bejar, M. (2014). El profesor y la innovación educativa. [The teacher and educational innovation]. Didac, (65), 4-10. https://n9.cl/ggsv0

Espinoza, N., y Rincón, A. (2006). Instrucciones para la elaboración y presentación de monografías: La visión de la Facultad de Odontología de la Universidad de Los Andes. [Instructions for the preparation and presentation of monographs: The vision of the School of Dentistry of the Universidad de Los Andes]. Acta Odontológica Venezolana, 44(3), 406-412. https://n9.cl/r2menv

González, M. (2022). Perspectiva epistémica de las nuevas tecnologías de información, comunicación y los medios de comunicación: su impacto en el contexto educativo. [Epistemic perspective of the new technologies of information, communication and the mass media: its impact in the educational context]. Revista Arbitrada del CIEG, (55), 271-282. https://n9.cl/yfdxz

Lavín, J., y Farías, G. (2012). Perfil y prácticas educativas del docente orientado a la innovación en las escuelas de negocios en México. [Educational profile and practices of teachers oriented towards innovation in business schools in Mexico]. RIES, Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(6), 117-127. https://n9.cl/h735h

Marcelo, C. (2013). Las tecnologías para la innovación y la práctica docente. [Technologies for innovation and teaching practice]. Revista Brasileira de Educação, 18(52), 25-247. https://n9.cl/ryzkv

Mero, W. (2022). La innovación educativa como elemento transformador para la enseñanza en la unidad educativa “Augusto Solórzano Hoyos”. [Educational innovation as a transforming element for teaching in the “Augusto Solórzano Hoyos” educational unit]. Revista Educare, 26(2), 310-330. https://n9.cl/iu4v6

Moreno, I., Muñoz, L., Sarracín, J., Quintero, J., Patiño, K., y Quiel, J. (2012). La robótica educativa, una herramienta para la enseñanza-aprendizaje de las ciencias y las tecnologías. [Robotic education, a tool for the teaching-learning of the science and technology]. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(2), 74-90. https://n9.cl/e1l2sa

Palella, S., y Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. [Quantitative Research Methodology]. Caracas: FEDUPEL. https://n9.cl/oqb699

Peppino, A. (2004). La docencia universitaria ante un nuevo paradigma educativo. [University teaching in the face of a new educational paradigm]. Revista Diálogo Educacional, 4(13). 1-10. https://n9.cl/6uceg

Rojas, O. (2019). Rol del maestro en los procesos de innovación educativa. [Role of the teacher in the processes of educational innovation]. Revista Scientific, 4, (Ed. Esp.), 54-67. https://n9.cl/octj5

Silva, N., y Espina, J. (2006). Ética Informática en la Sociedad de la Información. [Informational Ethics in the Information Society]. Revista Venezolana de Gerencia, 11(36), 559-580. https://n9.cl/9ugqm

Tejada, G., Cruz, J., Uribe, Y., y Ríos, J. (2019). Innovación tecnológica: Reflexiones teóricas. [Technological innovation: Theoretical Reflections]. Revista Venezolana de Gerencia, 24(85), 199-210. https://n9.cl/p2fcm

Torres, P., y Cobo, J. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. [Educational technology and its role in the achievement of educational purposes]. Revista Educere, (68), 31-40. https://n9.cl/nrcdx

Published

2024-01-01

How to Cite

Pincay-Chiquito, M. A., & Cuero-Delgado, D. A. L. (2024). Technological educational innovation in teaching practice to enhance the teaching-learning process. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 271–288. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3226

Issue

Section

De Investigación