The STEAM methodology and its contribution to mathematical learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3215

Keywords:

STEAM methodology, learning, mathematics, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The general objective of this research was to analyze the steam methodology and its contribution to mathematical learning. Within the methodology, a quantitative approach with descriptive design was used. The techniques included interviews and direct observation. The sample consisted of 40 engineering students at the university level. Questionnaires with semi-open-ended questions and descriptive records were used as instruments. In the results, important findings were specified, such as: intrinsic actions of the engineer, STEAM as part of learning technologies, disciplinary integration in mathematics learning, STEAM with an innovative vision, STEAM as an interdisciplinary and constructive approach, and STEAM influence on academic performance. It could then be concluded that its interdisciplinary approach demonstrated a positive impact on the understanding and application of mathematical concepts.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aravena, M., Díaz, D., Rodríguez, F., y Cárcamo, N. (2022). Estudio de caso y modelado matemático en la formación de ingenieros. Caracterización de habilidades STEM. [Case study and mathematical modeling in the training of engineers.Characterization of STEM skills]. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 30(1), 37-56. https://n9.cl/ih6j3

Cobos, J., Simbaña, V., y Jaramillo, L. (2020). El mobile learning mediado con metodología PACIE para saberes constructivistas. [Mobile-Learning mediated with PACIE methodology for constructivist knowledge]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 28(1), 139-162. https://n9.cl/s6bei

Díaz, M., Rodríguez, M., y Barría, l. (2020). Caracterización de las habilidades STEM en procesos de etnomodelado con alumnos/as trabajadores/as migrantes haitianos/as de la ciudad de Talca. [Characterization of STEM skills in ethno modeling processes with Haitian migrant workers from the city of Talca]. Estudios Pedagógicos, XLVI (2), 397-419. https://n9.cl/puzqs

Doménech, J., Lope, S., y Mora, L. (2018). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. [Which projects design and which difficulties express on Project-Based Learning Secondary Education teachers. Analysis of 87 project proposals]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 1-17. https://n9.cl/ovdz4

Domínguez, P., Oliveros, M., Coronado, M., y Valdez, B. (2019). Retos de ingeniería: enfoque educativo STEM+A en la revolución industrial 4.0. [Engineering challenges: a STEM+A educational approach in the 4.0 industrial revolution]. Innovación Educativa, 19(80),15-32. https://n9.cl/1vjil

Fonseca, A., y Simbaña, V. (2022). Enfoque STEM y aprendizaje basado en proyectos para la enseñanza de la física en educación secundaria. [STEM approach and project-based learning to teach physic in high school]. Novasinergia, 5(2), 90-105. https://n9.cl/vwbrl

Greca, I., Ortiz, J., y Arriassecq, I. (2021). Diseño y evaluación de una secuencia de enseñanza-aprendizaje STEAM para Educación Primaria. [Design and evaluation of a STEAM teaching-learning sequence for Primary Education]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1-20. https://n9.cl/rfze2

Leal, S., y Bong, S. (2015). La resolución de problemas matemáticos en el contexto de los proyectos de aprendizaje. [The mathematical problem solving in the context of learning projects]. Revista de Investigación, 39(84), 71-93. https://n9.cl/qstg5

Meneses, M., y Peñaloza, D. (2018). Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas. [The Pólya method as a pedagogical strategy to strengthen the competence to solve mathematical problems with basic operations]. Zona Próxima, (31), 8-25. https://n9.cl/zlj1o

Pérez, Y., y Ramírez, R. (2011). Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Fundamentos teóricos y metodológicos. [Maths solving problema strategies. Theoretical and methodological foundations]. Revista de Investigación, 35(73), 169-193. https://n9.cl/51zq6

Rodríguez, L., y Martínez, J. (2022). Uso de aplicaciones móviles como herramienta de apoyo tecnológico para la enseñanza con metodología steam. [Use of mobile applications as a technological support tool for teaching with steam methodology]. Revista Politécnica, 18(36), 75-90. https://n9.cl/5kco3

Saborío, S., y García, M. (2021). Construyendo una STEAM-E-WEB (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics-English Web). [Building a steam-e-web (science, technology, engineering, art, mathematics- English web)]. Revista Innovaciones Educativas, 23(spe1), 133-146. https://n9.cl/s6132

Tamargo, L., Agudo, S., y Fombona, J. (2022). Intereses STEM/STEAM del alumnado de Secundaria de zona rural y de zona urbana en España. [STEM/STEAM interests of Spanish secondary students in rural and urban areas]. Educ. Pesqui. v. 48, 1-22. https://n9.cl/1w33j

Videla, R., Rossel, S., Bugueño, H., y Urrutia, C. (2021). Diseño e implementación de entorno educativo STEM en estudiantes de tercer año básico: abordaje enactivo y ecológico de la experiencia de aprendizaje. [Design and implementation of a STEM educational environment in third-year primary school students: an enactive and ecological approach to the learning experience]. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(44), 408-427. https://n9.cl/o6okz

Villalba, J., y Robles, F. (2021). «Del árbol al cuadro»: Un proyecto didáctico STEAM para Educación Primaria. [“From the tree to the picture”: A STEAM didactic project for Primary Education]. Educación, 30(59), 275-293. https://n9.cl/tcedjh

Published

2024-01-01

How to Cite

Tomalá-Vera, V. V. (2024). The STEAM methodology and its contribution to mathematical learning. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 222–239. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3215

Issue

Section

De Investigación