Strengthening critical thinking and metacognitive strategies in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3211

Keywords:

Empowerment, critical thinking, metacognitive strategies, college students, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The aim of this study was to evaluate the strengthening of critical thinking and metacognitive strategies in university students. Methodologically, a quasi-experimental quantitative approach was adopted. For this purpose, a representative sample of 80 students from different universities in the country was used, and a pre-test and post-test were applied to measure the changes in their critical thinking skills through the use of metacognitive strategies. For the analysis, quantitative data were collected before and after the implementation of the interventions. The results revealed significant patterns of improvement in critical thinking skills and an increase in the use of metacognitive strategies among the experimental group compared to the control group. In conclusion, these findings demonstrated efficacy in strengthening the cognitive skills of college students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcas, N., Alarcón, M., Alarcón, H., Gonzáles, R., y Rodríguez, A. (2019). Estrategias metacognitivas y comprensión lectora en estudiantes universitarios. [Metacognitive strategies and reading comprehension reading comprehension in university students]. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 9(1), 36-44. https://n9.cl/rqhiv

Bernardo, C., Rivera, C., Querevalú, P., y Lizama, V. (2023). Estrategias metacognitivas y aprendizaje autónomo en estudiantes de educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. [Metacognitive strategies and autonomous learning in education students at the Federico Villarreal National University]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 1002-1012. https://n9.cl/2fzyq

Bortone, R., y Sandoval, A. (2014). Perfil metacognitivo en estudiantes universitarios. [Metacognitive proflie of university students]. Investigación y Postgrado, 29(1), 95-107. https://n9.cl/jt60k

Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. [Critical thinking skills in university students, acquired through research]. Desde el Sur, 12(1), 141-153. https://n9.cl/8vg3h

Castro, M., Chura, G., Verástegui, A., y Calderón, S. (2023). Estrategias cognitivas y socioafectivas en el pensamiento crítico de profesores peruanos. [Cognitive and socio-affective strategies in the critical thinking of Peruvian teachers]. Mendive. Revista de Educación, 21(1), 1-11. https://n9.cl/g6vye

Correa, J., Ossa, C., y Sanhueza, P. (2019). Sesgo en razonamiento, metacognicion y motivación al pensamiento crítico en estudiantes de primer año medio de un establecimiento de Chillán. [Reasoning bias, metacognition and motivation to critical thinking in first year High School students in a School in Chillan]. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(37), 61-77. https://n9.cl/77cvz9

Jaramillo, L., y Simbaña, V. (2014). La metacognición y su aplicación en herramientas virtuales desde la práctica docente. [Metacognition and its application in virtual tolos from teaching practice]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (16), 299-313. https://n9.cl/vdq06

Klimenko, O. (2009). La enseñanza de las estrategias cognitivas y metacognitivas como una vía de apoyo para el aprendizaje autónomo en los niños con déficit de atención sostenida. [Teaching of cognitive and metacognitive strategies as a supporting means for autonomous learning in children with sustained-attention deficit]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 1-19. https://n9.cl/sbnwk

Marriott, G. (2018). El desarrollo del pensamiento lógico en los estudiantes universitarios de la carrera de Licenciatura en Derecho del Cantón Guayaquil-Ecuador. [Development of logical thinking in university students of law of the Canton Guayaquil-Ecuador's career]. Luz, 17(4), 108-114. https://n9.cl/igqok

Medina, C. (2022). Estrategias metacognitivas en el pensamiento crítico de estudiantes universitarios de Arquitectura, Lima-Perú. [Metacognitive strategies in critical thinking of university students of Architecture, Lima-Peru]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 693-702. https://n9.cl/s6jb3

Núñez, S., Ávila, J., y Lizett, S. (2015). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del aprendizaje basado en problemas. [The development of critical thinking abilities in university students by means of problem-based learning]. Revista iberoamericana de educación superior, 8(23), 84-103. https://n9.cl/jyip7

Paineán, Ó., Aliaga, V., y Torres, T. (2012). Aprendizaje basado en problemas: evaluación de una propuesta curricular para la formación inicial docente. [Problem Based Learning: assessment of a PBL curricular proposal for pre-service teacher training]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(1), 161-180. https://n9.cl/agq8r

Osses, S., y Jaramillo, S. (2008). Metacognicion: un camino para aprender a aprender. [Metacognition: a way towards learning how to learn]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 34(1), 187-197. https://n9.cl/3h5pbm

Sánchez, I., Pulgar, J., y Ramírez, M. (2015). Estrategias cognitivas de aprendizaje significativo en estudiantes de tres titulaciones de Ingeniería Civil de la Universidad del Bío-Bío. [Cognitive strategies of meaningful learning in students of three degrees of Civil Engineering of the Universidad del Bío-Bío]. Paradigma, 36(2), 122–145. https://n9.cl/i9bpa

Tamayo, O., Zona, R., y Loaiza, Y. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. [Critical thinking in education. Some main categories in its study]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(2), 111-133. https://n9.cl/prfc3

Published

2024-01-01

How to Cite

Garcés-Suarez, E. F. (2024). Strengthening critical thinking and metacognitive strategies in university students. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 150–167. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3211

Issue

Section

De Investigación