Effects of project-based learning on statistical literacy in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3208

Keywords:

statistics, statistical culture, project-based learning (PBL), (UNESCO Thesaurus)

Abstract

Since the students of the Sciences Faculty had a deficient statistical culture at Piura National University, it was proposed to evaluate the effects of Project Based Learning (PBL) on the statistical culture of university students. Methodologically, the research was developed under the quantitative paradigm with experimental design, being the technique the survey and the instrument the questionnaire. The population consisted of 66 students. As a result, it was possible to determine that there is a significant favorable difference between the levels of statistical competence before and after the application of the didactic strategy.  Therefore, it was concluded that the application of this strategy positively influenced the statistical culture of the university students.     

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, H., Galindo, M., y Retamal, M. (2018). Evaluación del aprendizaje de la estadística orientada a proyectos en estudiantes de ingeniería. [Evaluation of the learning of the statistics oriented to projects in engineering students]. Educación matemática, 30(3), 151-183. https://n9.cl/mchsr

Espinoza, C., y Sánchez, I. (2014). Aprendizaje basado en problemas para enseñar y aprender estadística y probabilidad. [Problem-based learning to teach and learn statistics and probability]. Paradígma, 35(1), 103-128. https://n9.cl/c42tu

Eudave, D. (2007). El aprendizaje de la estadísticaen estudiantes universitariosde profesiones no matemáticas. [The learning of statistics in university students of non-mathematical professions. Mathematics Education]. Educación Matemática, 19(2), 41-66. https://n9.cl/5kpo5

García, A., y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. [Project based learning (PBL): Assessment from the Perspective of Primary Level Students]. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. https://n9.cl/gkf8w3

Guerra, Y., Leyva, J., y Soler, G. (2022). Hibridación pedagógica en el aprendizaje de la estadística en la formación de maestría en Educación [Pedagogical Hybridization in Statistics Learning in the formation of a Master’s Degree in Education]. Revista Educación, 46(2), 1-29. https://n9.cl/0x02h

Guzmán, Y., y Centeno, M. (2008). La enseñanza de la estadística basada en proyectos pedagógicos de aula, segunda etapa educación básica 2001- 2002. [The teaching of statistics based on projects in classroom teaching, second stage basic education 2001-2002]. Laurus, 14(28), 122-143. https://n9.cl/32muh

Inzunza, S. (2022). Hacia la enculturación estadística de los ciudadanos: reflexiones en el contexto de la epidemia de COVID-19. [Towards the statistical enculturation of citizens: reflections in the context of COVID-19 epidemic]. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, (13), e1423. https://n9.cl/y17gl

Martínez, M. (2021). Aprendizaje basado en proyectos como estrategia de formación profesional. [Project Based Learning as a Professional Training Strategy]. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-29. https://n9.cl/vsmyb

Nina, A., y Martínez, S. (2018). Actitudes hacia la estadística y factores asociados en estudiantes universitarios. [Attitudes towards statistics associated factors in university students]. Revista Investigación y Negocios, 11(18), 64-71. https://n9.cl/wzxlp

Ramos, L. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: retos y oportunidades. [Statistics Training at the University Level: Challenges and Opportunities]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(2), 67-82. https://n9.cl/crybx

Rodríguez, E., Vargas, É., y Luna, J. (2010). Evaluación de la estrategia "aprendizaje basado en proyectos". [Assessment of the “project-based learning” strategy]. Educación y Educadores, 13(1), 13-25. https://n9.cl/jsn76

Rouquette, J., Suárez, A., y Ariza, E. (2014). Relevancia de la formación estadística en la universidad. La importancia de encontrarles sentido a las matemáticas. [Relevance of statisticaleducation at the university. The importance of making sense of mathematics]. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (69), 37-45. https://n9.cl/bzisp

Salcedo, A. (2008). Estadística para no especialistas: Un reto de la educación a distancia. [Statistics for non-specialists: A challenge in distance education]. Revista de Pedagogía, 29(84), 145-172. https://n9.cl/oynmz

Urrea, K. (2022). Influencia del Aprendizaje Basado en Proyectos en la Enseñanza-Aprendizaje de Historia. [Influence of Project-Based Learning in the Teaching-Learning of History]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(2), 22-28. https://n9.cl/qb2z7

Vargas, J., Arregocés, I., Solano, D., y Peña, K. (2021). Aprendizaje basado en proyectos soportado en un diseño tecno-pedagógico para la enseñanza de la estadística descriptiva. [Project-based learning supported by a techno-pedagogical design for teaching descriptive statistics]. Formación universitaria, 14(6), 77-86. https://n9.cl/d8nkk

Published

2024-01-01

How to Cite

Córdova-Espinoza, M. L., Quiroz-Calderón, M. V., Correa-Becerra, R. C., & Armas-Juárez, R. A. (2024). Effects of project-based learning on statistical literacy in university students. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 87–109. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3208

Issue

Section

De Investigación