Gamification and its importance in geometry learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3207

Keywords:

Gamification, learning, geometry, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The objective of this study was based on the analysis of gamification and its importance in the learning of geometry. The methodology was based on a quantitative approach with descriptive design. To develop it, observation was used and a survey was applied to investigate the experiences of 50 students from different universities with the use of gamification in the practice of geometry. The results showed the extent of knowledge assimilation, achievement motivation, logical-consistent planning, and gamification as an innovative approach in geometry learning, among others. Therefore, it was concluded that gamification had a positive impact on geometry learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M., Aguayo, J., Ancajima, S., y Delgado, J. (2022). Recursos Educativos Basados en Gamificación. [Educational resources based on gamification]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 28-35. https://n9.cl/0y6rv

Cangalaya, L., Casazola, O., y Aguilar, J. (2022). Gamificación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de estudiantes universitarios. [Gamification in the teaching-learning process of university students]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 637-647. https://n9.cl/7xait

Contreras, R. (2016). Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación. [Digital games and gamification applied to education]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 27-33. https://n9.cl/7evac

Díez, J., Bañeres, D., y Serra, M. (2017). Experiencia de gamificación en Secundaria en el Aprendizaje de Sistemas Digitales. [Gamification Experience in Secondary Education on Learning of Digital Systems]. Education in the Knowledge Society, 18(2), 85-105. https://n9.cl/d8jvp

Encalada, I. (2021). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. [Learning in mathematics. Gamifications as a new pedagogical tool]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 311-326. https://n9.cl/zip70

Franco, A., y Sánchez, P. (2017). Un enfoque basado en juegos educativos para aprender geometría en educación primaria: Estudio preliminar. [An educational game-based approach to learning Geometry in Elementary School: A preliminary study]. Educação e Pesquisa, 45, 1-34. https://n9.cl/juhro

Gamboa, R., y Ballestero, E. (2010). La enseñanza y aprendizaje de la geometría en secundaria, la perspectiva de los estudiantes. [The Students’ Perspective of Geometry Teaching and Learning in High School]. Revista Electrónica Educare, 14(2),125-142. https://n9.cl/vzx3s

Holguín, F., Holguín, E., y García, N. (2019). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. [Gamification in mathematics education: a systematic review]. Telos, 22(1), 62-75. https://n9.cl/u7g2z

Navarro, R., Vega, M., Chiroque, E., y Rivero, C. (2018). Percepción de los docentes sobre las buenas prácticas con un aplicativo móvil para la enseñanza de matemáticas. [Teacher’s perception on good practices with a mobile application for teaching mathematics]. Educación, 27(52), 81-97. https://n9.cl/19ub8g

Ortiz, A., Jordán, J., y AgredaI, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. [Gamification in education: an overview on the state of the art]. Educ. Pesqui., 44, 1-17. https://n9.cl/3dkmt

Pachano, L., y Terán, M. (2008). Estrategias para la enseñanza y aprendizaje de la geometría en la educación básica: una experiencia constructivista. [Strategies for teaching and learning geometry at the elementary schools: a constructivist approach]. Paradigma, 29(1), 133-146. https://n9.cl/zj3fw

Pascuas, Y., Vargas, E., y Muñoz, J. (2017). Experiencias motivacionales gamificadas: una revisión sistemática de literatura. [Motivational experiences of gamifications: a systematic literature review]. Innovación Educativa, 17(75), 63-80. https://n9.cl/kb237

Sarabia, D., y Bowen, L. (2023). Uso de la gamificación en el proceso de enseñanza aprendizaje en carreras de ingeniería: revisión sistemática. [Use of gamification in the teaching-learning process in engineering careers: systematic review]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 20-60. https://n9.cl/faggs

Villamar, J., y Navarrete, Y. (2023). Guía metodológica para el desarrollo de la Matemática en entornos no presenciales. [Methodological guide for the development of mathematics in non-face-to-face environments]. Revista Cubana de Educación Superior, 42(2), 1-16. https://n9.cl/spuey6

Zepeda, S., Abascal, R., y López, E. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. [Integration of gamification and active learning in the classroom]. Ra Ximhai, 12(6), 315-325. https://n9.cl/d7ygy

Published

2024-01-01

How to Cite

Bejar-Jiménez, M. A. (2024). Gamification and its importance in geometry learning. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 70–86. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3207

Issue

Section

De Investigación