Gamification and its importance in geometry learning
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3207Keywords:
Gamification, learning, geometry, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The objective of this study was based on the analysis of gamification and its importance in the learning of geometry. The methodology was based on a quantitative approach with descriptive design. To develop it, observation was used and a survey was applied to investigate the experiences of 50 students from different universities with the use of gamification in the practice of geometry. The results showed the extent of knowledge assimilation, achievement motivation, logical-consistent planning, and gamification as an innovative approach in geometry learning, among others. Therefore, it was concluded that gamification had a positive impact on geometry learning.
Downloads
References
Acosta, M., Aguayo, J., Ancajima, S., y Delgado, J. (2022). Recursos Educativos Basados en Gamificación. [Educational resources based on gamification]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 28-35. https://n9.cl/0y6rv
Cangalaya, L., Casazola, O., y Aguilar, J. (2022). Gamificación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de estudiantes universitarios. [Gamification in the teaching-learning process of university students]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 637-647. https://n9.cl/7xait
Contreras, R. (2016). Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación. [Digital games and gamification applied to education]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 27-33. https://n9.cl/7evac
Díez, J., Bañeres, D., y Serra, M. (2017). Experiencia de gamificación en Secundaria en el Aprendizaje de Sistemas Digitales. [Gamification Experience in Secondary Education on Learning of Digital Systems]. Education in the Knowledge Society, 18(2), 85-105. https://n9.cl/d8jvp
Encalada, I. (2021). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. [Learning in mathematics. Gamifications as a new pedagogical tool]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 311-326. https://n9.cl/zip70
Franco, A., y Sánchez, P. (2017). Un enfoque basado en juegos educativos para aprender geometría en educación primaria: Estudio preliminar. [An educational game-based approach to learning Geometry in Elementary School: A preliminary study]. Educação e Pesquisa, 45, 1-34. https://n9.cl/juhro
Gamboa, R., y Ballestero, E. (2010). La enseñanza y aprendizaje de la geometría en secundaria, la perspectiva de los estudiantes. [The Students’ Perspective of Geometry Teaching and Learning in High School]. Revista Electrónica Educare, 14(2),125-142. https://n9.cl/vzx3s
Holguín, F., Holguín, E., y García, N. (2019). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. [Gamification in mathematics education: a systematic review]. Telos, 22(1), 62-75. https://n9.cl/u7g2z
Navarro, R., Vega, M., Chiroque, E., y Rivero, C. (2018). Percepción de los docentes sobre las buenas prácticas con un aplicativo móvil para la enseñanza de matemáticas. [Teacher’s perception on good practices with a mobile application for teaching mathematics]. Educación, 27(52), 81-97. https://n9.cl/19ub8g
Ortiz, A., Jordán, J., y AgredaI, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. [Gamification in education: an overview on the state of the art]. Educ. Pesqui., 44, 1-17. https://n9.cl/3dkmt
Pachano, L., y Terán, M. (2008). Estrategias para la enseñanza y aprendizaje de la geometría en la educación básica: una experiencia constructivista. [Strategies for teaching and learning geometry at the elementary schools: a constructivist approach]. Paradigma, 29(1), 133-146. https://n9.cl/zj3fw
Pascuas, Y., Vargas, E., y Muñoz, J. (2017). Experiencias motivacionales gamificadas: una revisión sistemática de literatura. [Motivational experiences of gamifications: a systematic literature review]. Innovación Educativa, 17(75), 63-80. https://n9.cl/kb237
Sarabia, D., y Bowen, L. (2023). Uso de la gamificación en el proceso de enseñanza aprendizaje en carreras de ingeniería: revisión sistemática. [Use of gamification in the teaching-learning process in engineering careers: systematic review]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 20-60. https://n9.cl/faggs
Villamar, J., y Navarrete, Y. (2023). Guía metodológica para el desarrollo de la Matemática en entornos no presenciales. [Methodological guide for the development of mathematics in non-face-to-face environments]. Revista Cubana de Educación Superior, 42(2), 1-16. https://n9.cl/spuey6
Zepeda, S., Abascal, R., y López, E. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. [Integration of gamification and active learning in the classroom]. Ra Ximhai, 12(6), 315-325. https://n9.cl/d7ygy
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Magly Azucena Bejar-Jiménez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai




