Inclusion and the improvement of the educational space in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3206

Keywords:

Inclusion, educational space, primary education, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The purpose of this study focused on reflecting about the inclusion and the improvement of the educational space in the classroom. Methodologically, it was carried out under a descriptive quantitative approach and a survey was applied complemented with observation, in order to detail the experiences of students in their classrooms. The sample consisted of 20 teachers and 50 elementary school students from different schools. From the results, aspects such as the promotion of equality from childhood, education as a pillar of human development, inclusive and social education, and inclusion as a synonym of quality were derived. In conclusion, the importance of embracing diversity in the classroom as an enriching asset for learning and development was recognized.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguinaga, S., Rimari, M., y Velázquez, M. (2016). Modelo contextualizado de inclusión educativa. [Contextualized model for educational inclusión]. Revista Educación, 42(2), 1-18. https://n9.cl/2oyjb

Arias, I. (2018) Ambientes escolares: un espacio para el reconocimiento y respeto por la diversidad. [School environments: spaces for recognition and respect for diversity]. Sophia, 14(2), 84-93. https://n9.cl/bfitx

Blanco, R., (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. [Equity and Social Inclusion: One of the Challenges of Education and Schooling Today]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15. https://n9.cl/juwc3

Castillo, C. (2015). La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: una visión de futuro. [Inclusive education and prospective guidelines for teacher training: a futuristic vision]. Actualidades Investigativas en Educación, 15(2), 31-33. https://n9.cl/jjsbcl

Fonseca, S., Requeiro, R., y Valdés, A. (2020). La inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales vista desde el desempeño de los docentes de la educación básica ecuatoriana. [Inclusion of students with special educational needs: view from the performance of teachers of Ecuadorian basic education]. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 438-444. https://n9.cl/oyxxx

Herrera, J., Parrilla, Á., Blanco, A., y Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. [Teacher Training for Inclusive Education. A Challenge from the National University of Education in Ecuador]. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 21-38. https://n9.cl/ktf2t

Hidalgo, M., y García, M. (2011). Plan educativo para la promoción del mejoramiento de la calidad de vida en el barrio San José de petare, Caracas, Venezuela. [Plan to promote education improving the quality of life in the neighborhood of San José de petare, Caracas, Venezuela]. Investigación y Postgrado, 26(1), 155-180. https://n9.cl/k47rtm

Narodowski, M., (2008). La inclusión educativa. Reflexiones y propuestas entre las teorías, las demandas y los slogans. [Educational inclusion. reflections and proposals between theories, demands and slogans]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2),19-26. https://n9.cl/m3rdn

Navarro, M. (2015). Análisis de la inclusión educativa desde la perspectiva del profesorado de educación infantil, primaria, secundaria y bachillerato en el contexto educativo español. [Analysis of educational inclusion from the perspective of teachers of early childhood education, elementary, secondary and high school in the spanish educational context]. Investigación y Postgrado, 30(1), 33-55. https://n9.cl/bvlef

Navarro, M. (2017). Mejorar la calidad de la educación inclusiva: propuesta de indicadores. [Improving the quality of inclusive education: proposed indicators]. Revista de Pedagogía, 38(102),122-143. https://n9.cl/rqmz4

San Martín, C., Rogers, P., Troncoso, C., y Rojas, R. (2020). Camino a la Educación Inclusiva: Barreras y Facilitadores para las Culturas, Políticas y Prácticas desde la Voz Docente. [Path to Inclusive Education: Barriers and Facilitators for Cultures, Policies and Practices from the Teaching Voice]. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 191-211. https://n9.cl/of5mi

Solórzano, M. (2012). Espacios accesibles en la escuela inclusiva. [Accessible Spaces in Inclusive Schools]. Revista Electrónica Educare 17(1), 89-103. https://n9.cl/fxsgf

Soto, R. (2003). La inclusión educativa: Una tarea que le compete a toda una sociedad. [Educational inclusion: a task that concerns an entire society society as a whole]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 3(1), 1-9. https://n9.cl/l4swu

Valdés, R., López, V., y Jiménez, F. (2019). Inclusión educativa en relación con la cultura y la convivencia escolar. [Educational Inclusion in Relation to School Culture and Coexistence]. Educación y Educadores, 22(2), 187-211. https://n9.cl/6njhv

Valdés, R., Manghi, D., y Godoy, G. (2020). La participación estudiantil como proceso de inclusión educativa. [Student participation as a process of educational inclusion]. Sinéctica, (55), 1-27. https://n9.cl/1anidn

Published

2024-01-01

How to Cite

Jumbo-Jumbo, J. J. (2024). Inclusion and the improvement of the educational space in the classroom. EPISTEME KOINONIA, 7(13), 52–69. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3206

Issue

Section

De Investigación

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.