Factors associated with school dropout at the Vicente Anda Aguirre Educational Unit, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3179Keywords:
Dropout factors, family instability, child labour, migration, school support, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research was to analyze the application of pretrial detention by the administrators of justice in the Esmeraldas canton of Ecuador, in addition to the study of the human right to liberty and the presumption of innocence. The methodology applied was based on documentary-descriptive research, with legal character, carrying out the analysis of the processes substantiated in the Criminal Judicial Unit of the Esmeraldas canton, in the periods 2021-2022. The precautionary measure of preventive detention loses its essence from the moment it is ordered by the competent judge in a general manner, without the Prosecutor justifying its necessity, undermining its exceptional nature, violating the right to freedom, as well as the presumption of innocence and also contributing to the overpopulation and prison crisis in the Ecuadorian State.
Downloads
References
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. http://dx.doi.org/ 10.4067/S0718-07052020000300213
Amir-ud-Din, R., Mahmood, H. Z., Abbas, F., Salman, V., y Zafar, S. (2021). Leaving studies because of lack of interest: an analysis of the risk factors of school dropouts in Pakistan. Quality & Quantity, 56, 3189-3214. https://doi.org/10.1007/s11135-021-01266-9
Barre, J., y Castro, C. (2021). Deserción educativa generada a raíz de la cuarentena obligatoria durante la pandemia del Covid-19, en estudiantes de básica elemental y media en la ciudad de Quito. [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Digital UCE https://n9.cl/gn448
Bedoya Ospina, J. G., Garcia Jaramillo, S., Rodríguez Orgales, C., Sánchez Ayala, L. M., y Sánchez Torres, F. J. (2019). Trayectorias de desarrollo de los jóvenes en zonas de posconflicto: diagnóstico y propuestas de política-resumen ejecutivo. Serie Documentos Cede, (2019-27) Universidad de los Andes, Facultad de Economía. https://n9.cl/dph04h
Clavijo Castillo, R. y Bautista Cerro, M. (2021). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Chatterji, P., y Li, Y. (2021). Effects of COVID-19 on school enrollment. Economics of Education Review, 83, 102128. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2021.102128
Chiecher, A. C., y Melgar, M. F. (2018). ¿Lo saben todo? Innovaciones educativas orientadas a promover competencias digitales en universitarios. Apertura, 10(2), 110-123. https://doi.org/10.32870/ap.v10n2.1374
Chisaguano Malliquinga, S. (2022). La Covid-19 y su impacto en la deserción escolar de la población estudiantil indígena del Ecuador. Maestro y Sociedad, 19(1), 484-500. https://n9.cl/mg9p0e
Erira Caicedo, D. C, Yarce Pinzón, E. (2021). Deserción escolar desde la experiencia de los adolescentes de una zona rural. Revista Unimar, 39(1), 29-44. https://n9.cl/nj2hy
Hernández Prados, M., Álvarez Muñoz, J., y Aranda Martínez, A. (2017). El problema de la deserción escolar en la producción científica educativa. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XXVII(1), 89-112. https://n9.cl/lb1xu
García, M. Á. M., y Cruz, E. (2018). Gaming como instrumento educativo para una educación en competencias digitales desde los Academic Skills Centres. Revista General de Información y Documentación, 28(2), 489-506. https://doi.org/10.5209/RGID.62836
Joulaei, H., & Kalateh Sadati, A. (2020). COVID-19 outbreak and school dropout; A worldwide challenge for an equitable future. Int. J. School. Health, 7(4), 1-2. https://n9.cl/cp0vk
Nivela Ortega, E. S., Contreras Valenzuela, K. M., Pacheco Valle, J. I., y Lara Hurtado, I. A. (2022). Impacto social del trabajo infantil en Ecuador. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10, 314–326. https://n9.cl/4axh3
Ojeda, E. M. (2022). Plan de reinserción estudiantil para disminuir la deserción escolar de las instituciones fiscales del distrito 24, Durán, Ecuador, 2021 [Tesis Doctoral, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional. https://n9.cl/jca0v5
Orozco Inca, E. E., Nájera Lara, J. F., Guerra Orozco, S. E., Ramos Azcuy, F. J., y Guerra Bretaña, R. M. (2021). Reflexión sobre las competencias docentes en los institutos superiores tecnológicos en Ecuador. Educación Médica Superior, 35(1), 53-66. https://n9.cl/ol6b3
Palos, P. R., Baena, P., y Casablanca, A. (2019). Análisis de las competencias educativas para evaluar a las personas emprendedoras. Interciencia. Revista de ciencia y tecnología de América, 44(5), 291-297. https://n9.cl/892q7l
Peña, J., Soto, V., y Calderón, U. (2016). La influencia de la familia en la deserción escolar: estudio de caso en estudiantes de secundaria de dos instituciones de las comunas de Padre las Casas y Villarrica, Región de la Araucanía, Chile. Revista mexicana de investigación educativa, 21(70), 881-899. https://n9.cl/xr2cr
Rivas Chávez, N. L. A., Jaramillo Carrillo, P. G., y Mussó Mujica, L. C. (2020). Aprendizaje por competencias en el área de lenguaje musical para estudiantes de los colegios de artes en Ecuador. Transformación, 16(1), 176-190. https://n9.cl/7sehx
Ruíz, R., García, J. L., y Pérez, M. A. (2014). Causas y Consecuencias de la Deserción Escolar en el bachillerato: Caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), 51-74. https://n9.cl/bm8s2
Gil, A. J., Antelm Lanzat, A. M., Cacheiro González, M. L., & Pérez-Navío, E. (2019). School dropout factors: a teacher and school manager perspective. Educational Studies, 45(6), 756-770. https://doi.org/10.1080/03055698.2018.1516632
Silvera, L. M. (2016). La evaluación y su incidencia en la deserción escolar: ¿Falla de un sistema, de las instituciones educativas, del docente o del estudiante? Educación y humanismo. 18(31), 313-325. https://n9.cl/2bslz
Zulaika, G., Bulbarelli, M., Nyothach, E., van Eijk, A., Mason, L., Fwaya, E., ... & Phillips-Howard, P. A. (2022). Impact of COVID-19 lockdowns on adolescent pregnancy and school dropout among secondary schoolgirls in Kenya. BMJ global health, 7(1), e007666. http://dx.doi.org/10.1136/bmjgh-2021-007666
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan Carlos Amancha-Poveda, Varna Hernández-Junco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai