Use of intelligence bits to strengthen literacy learning in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2413Keywords:
Alternative education, intelligence, teaching. (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of the research was to describe the use of intelligence bits to strengthen the learning of reading and writing in early education. It was developed from the quantitative paradigm. In addition, it was framed from a documentary-bibliographic design, through the inquiry, collection and critical documentary analysis and bibliographic reference, based on the methodical, rigorous and deep exploration of various documentary sources such as scientific research, articles and refereed papers, theses, among others. Describing the findings found, allowing the development of the theoretical body in relation to the topic of study. It is concluded that the role of the teacher is to manage the tools, methods and techniques that allow them to achieve the objectives set to achieve a meaningful teaching-learning process, one of these methods to help kindergarten children is the development of this method that allows to enhance the skills and abilities in children. The bits of intelligence, allows to stimulate the brain by creating connections.
Downloads
References
Alva Castillo, B., y Figueroa Luque, E. (2016). Aplicación de los bits de inteligencia para mejorar el aprendizaje de vocabulario del idioma inglés del Nivel Inicial De La I.E. Nicanor Rivera Cáceres, Arequipa-2015. [Application of the intelligence bits to improve the learning of vocabulary of the English language of the Initial Level of the I.E. Nicanor Rivera Cáceres, Arequipa-2015]. Tesis de Grado. Universidad Nacional San Agustín De Arequipa. Recuperado de: https://n9.cl/qftmo
Baena, G., (1985) Instrumentos de Investigación. [Research Instruments]. Editores Mexicanos Unidos, S.A. México
Castañeda Mota, M. M. (2022). La cientificidad de metodologías cuantitativa, cualitativa y emergentes. [The scientificality of quantitative, qualitative and emergent methodologies]. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 16(1), e1555. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1555
Chang Freire, E. (2015). Los bits de inteligencia en el aprendizaje de la lecto escritura en niños de 5 a 6 años elaboración y ejecución de una guía didáctica dirigido a docentes. [The intelligence bits in the learning of reading and writing in children from 5 to 6 years old, elaboration and execution of a didactic guide addressed to teachers]. Tesis de Grado. Universidad De Guayaquil. Recuperado de: https://n9.cl/wf4vej
Choquichanca Lavado, R., & Inga Arias, M. (2020). Estrategias metodológicas docentes en comprensión lectora y rendimiento académico en el área de Comunicación. [Methodological teaching strategies in reading comprehension and academic performance in the area of Communication]. Desde el Sur, 12(2), 479-500. https://dx.doi.org/10.21142/des-1202-2020-0027
Cruz Toro, B. (2017). El método Glenn Doman en la iniciación de la lectura en niños y niñas de 3 a 4 años de la Unidad Educativa Quisapincha. [The Glenn Doman method in the initiation of reading in children from 3 to 4 years of age at the Quisapincha Educational Unit. Tesis de Grado. Universidad Técnica De Ambato. Recuperado de: https://n9.cl/ppiaf
Doman, G. (2000). Cómo Dar Conocimientos Enciclopédicos a su Bebé. [How to Give Encyclopedic Knowledge to Your Baby]. 1ª Edición. México. Editorial Diana.
Gualacata Valenzuela, I. (2022). La aplicación del método doma en el desarrollo de habilidades lingüísticas en niños y niñas de educación inicial subnivel 2 de la Unidad Educativa Víctor Mideros Almeida. [The application of the taming method in the development of linguistic skills in children of initial education sublevel 2 of the Victor Mideros Almeida Educational Unit]. Tesis de Maestría. Universidad Técnica del Norte. Recuperado de: https://n9.cl/5swkfs
Horlacher, R. (2019). Educación vocacional y liberal en la teoría de la educación de Pestalozzi (Trad. G. Parra). [Vocational and liberal education in Pestalozzi's theory of education (Trad. G. Parra)]. Pedagogía y Saberes, 50, 121–132. Recuperado de: https://n9.cl/4agbx
Lema Ruíz, R., Tenezaca Romero, R., & Aguirre Gallegos, S. (2019). El aprestamiento a la lectoescritura en la educación preescolar. [Literacy training in pre-school education]. Conrado, 15(66), 244-252.Recuperado de: https://n9.cl/6xony
Rodríguez Martín, I. (2017). Enseñanza inicial de la lengua escrita: cuándo iniciar la enseñanza y cómo hacerlo. Una reflexión desde las creencias de los docentes. [Initial teaching of written language: when to start teaching and how to do it. A reflection from teachers' beliefs]. Perfiles educativos, 39(156), 18-36. Recuperado de: https://n9.cl/vmtmk
Rodríguez, N., Portilla, A. y Vera, A. (2019). La lectura y la escritura, una ventana al universo de los niños. [ Rodríguez, N., Portilla, A. and Vera, A. (2019). Reading and writing, a window to the universe of children]. Zona Próxima, 30, 63-81. http://dx.doi.org/10.14482/zp.30.372.4
Rodríguez-Velázquez, S., Calzadilla-Concepción, Y., & Osorio-Guerra, A. (2022). La enseñanza de la lectoescritura a niños con discapacidad intelectual leve. [Teaching literacy to children with mild intellectual disabilities]. Luz, 21(2), 129-141. Recuperado de: https://n9.cl/r3mt6
Sibaja-Molina, J., Sánchez-Pacheco, T., Rojas-Carvajal, M., Fornaguera-Trías J. (2016). De la neuroplasticidad a las propuestas aplicadas: estimulación temprana y su implementación en Costa Rica. Rev. Costarric. Psic,35(2); 94-112. http://dx.doi.org/10.22544/rcps.v35i02.06.
Sivisapa Bonilla, N. (2018). Los bits de inteligencia como estrategia para potenciar la lectoescritura en los niños de preparatoria, paralelo “b”, de la escuela de educación básica Doctor Daniel Rodas Bustamante De La Ciudad De Loja. Periodo lectivo 2017-2018. [The bits of intelligence as a strategy to enhance literacy in high school children, parallel "b", of the school of basic education Doctor Daniel Rodas Bustamante of the city of Loja. 2017-2018 school year]. Tesis de Grado. Universidad Nacional De Loja. Recuperado de: https://n9.cl/ude2k1
Tamayo, A., y Restrepo, J. (2017) El juego como mediación pedagógica en la comunidad de una institución de protección, una experiencia llena de sentidos. [Play as pedagogical mediation in the community of a protection institution, an experience full of meaning]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 13, (1) 105-128 Recuperado de: https://n9.cl/4ypnw
Vielma, E., y Salas, M. (2000). Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo. [Contributions of the theories of Vygotsky, Piaget, Bandura and Bruner. Parallelism in their positions in relation to development]. Educere, 3(9). 30-37 Recuperado de: https://n9.cl/4ypnw
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pilar Aide Salazar-Almeida, Raquel Ángela Olmedo-Falconi, Jimmy Vinicio Román-Proaño, Nancy Patricia Valladares-Carvajal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai