Afrohistory: Visibilizing the cultural values of Afro-Colombian peoples in the educational system colombiano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2405

Keywords:

Afrohistory, ethno-education, afro-colombian, afro-colombian people. (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The research approach of this document is aimed at describing afro-history as an initiative to make visible the contributions, struggles and cultural values of Afro-Colombian peoples in the educational system. The methodology was of the documentary type with bibliographic design, while the documents provided were selected following the criteria that they were academic-scientific productions, in electronic format and in Spanish. Finally, it can be concluded that knowing and recognizing the contributions of a people to a nation is vital and fundamental for the promotion of inclusion and integration of a country. Consequently, afro-history is a way of evidencing, through educational entities and different strategies, these contributions and struggles of Afro-Colombian communities throughout history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acnur-Colombia. (2011). El Derecho de las Comunidades Afrocolombianas a la Consulta Previa, Libre e Informada. [The Right of Afro-Colombian Communities to Prior, Free and Informed Consultation]. Recuperado de https://acortar.link/qkHkRK

Botero, C. (2008). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación de valores. [The transversal axes as a pedagogical instrument for the formation of values]. Revista Iberoamericana de Educación, 45(2). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2525597

Castillo, E. (2015). Hacia una agenda etnoeducadora para el suroccidente colombiano. [Towards an ethno-educational agenda for southwest Colombia]. Memorias del Congreso Pedagógico Afrocolombiano (junio de 2014), Tumaco, Colombia. Recuperado de https://acortar.link/BbmVrg

Constitución Política de Colombia. [Political Constitution of Colombia]. (1991). (Gaceta Constitucional 116). (4 de julio de 1991). Recuperado de https://acortar.link/BbmVrg

Ley General de Educación. [General Education Law]. (1994). (Ley 115). (8 de febrero de 1994). Recuperado de https://acortar.link/kvT5A

Ley 70. (1993). Por la cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política. [Por la cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política]. (Diario Oficial No. 41.013). (31 de agosto de 1993). Recuperado de https://acortar.link/d34EdZ

Ministerio de Educación Nacional. (2001). Cátedra Estudios Afrocolombianos. Lineamientos curriculares. [Afro-Colombian Studies Chair. Curricular guidelines]. Recuperado de https://acortar.link/hGZgcD

Mora, J. y Sánchez, L. (2017). Estrategias pedagógicas para fortalecer los procesos etnoeducativos afrocolombianos desde la escuela. [Pedagogical strategies to strengthen Afro-Colombian ethno-educational processes from the School]. Assensus, 2(3), 78-98. Recuperado de https://acortar.link/IfUHyi

Rojas, A. (2008). Cátedra de Estudios Afrocolombianos. Aportes para maestros. [Chair of Afro-Colombian Studies. Contributions for teachers Recuperado de https://acortar.link/Fyoi9U

Ruiz, A. y Medina A. (2014). Modelo didáctico intercultural en el contexto afrocolombiano: La etnoeducación y la cátedra de estudios afrocolombianos. [Intercultural didactic model in the Afro-Colombian context: Ethno-education and the Afro-Colombian studies chair]. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, (14), 6-29. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/771/77130564001.pdf

Vivero, L. y Sánchez, B. I. (2018). La investigación documental: sus características y algunas herramientas. [Documentary research: its characteristics and some tools]. Recuperado de https://acortar.link/UoTNgH

Published

2023-01-01

How to Cite

Rivas, E., & Acosta Mejía, L. G. (2023). Afrohistory: Visibilizing the cultural values of Afro-Colombian peoples in the educational system colombiano. EPISTEME KOINONIA, 6(11), 79–94. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2405

Issue

Section

De Investigación