Vocational Guidance and its relationship with the choice of a professional career in students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1587

Keywords:

Adolescent psychology, educational psychology, vocational guidance. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research was to determine the relationship between vocational guidance and its relationship with the choice of a professional career in high school students at an educational institution in Peru. A type of correlational descriptive research was implemented, relying on a non-experimental design. Spearman's Rho statistic indicates a low or weak positive correlation (Rho = 0.298). The significance is less than 0.05 (0.000 <0.05) so the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted. Vocational guidance influences the motivational, aptitude and attitudinal aspects of students at the secondary level and is essential for them to develop their self-knowledge process, as well as to lucidly identify their interests, values and vocation, which allows them to be right in making career decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala, J., y Cruz, E. (2018). Vocación profesional de estudiantes del 5to año de educación secundaria en la Institución Educativa Emblemática “6 de agosto” de la provincia de Junín, 2016 [Professional vocation of students of the 5th year of secondary education at the Emblematic Educational Institution "6 de Agosto" of the province of Junín, 2016]. (Tesis de grado). Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión, Cerro de Pasco, Perú. Recuperado de https://n9.cl/jqrox

Batista-Fonseca, S. (2017). Familia, estilos vocacionales y calificadores profesionales [Family, vocational styles, and professional qualifiers]. EduSol, 17(60),91-103.

Carrasco, E, Zúñiga, C, & Asún, R. (2021). Diseño y Validación Inicial del Test de Intereses Profesionales para la Orientación Vocacional (TIPOV) en Estudiantes Secundarios de Chile [Design and Initial Validation of the Professional Interests Test for Vocational Guidance (TIPOV) in Chilean Secondary School Students]. Psykhe (Santiago), 30(1), 1-13. https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.2018.22221

Cedeño, L., y Cruz, J. (2017). Importancia de la orientación vocacional en el proceso de la profesionalización. Propuesta: diseño de portal web [Importance of vocational guidance in the professionalization process. Proposal: web portal design]. (Tesis de grado). Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/v4rss

Erazo-Guerra, X. F., & Rosero-Morales, E. del R. (2021). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria [Vocational guidance and its influence on university dropouts]. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(18), 591–606. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198

Fuertes, L. (2018). Elección vocacional de los estudiantes de la especialidad de Dibujo y Diseño de dos instituciones públicas de Lima Metropolitana, 2018 [Vocational choice of students of the specialty of Drawing and Design of two public institutions of Metropolitan Lima, 2018]. (Tesis de maestría). Univesidad Cesar Vallejo, Lima, Perú. Recuperado de https://n9.cl/1verw

García-Segura, S, & Olivares García, M, & Racionero Siles, F. (2017). Desarrollo de la madurez vocacional en adolescentes: difícil reto para la orientación académica y profesional [Development of vocational maturity in adolescents: difficult challenge for academic and professional guidance]. Revista de Pedagogía, 38(102),195-216.

George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS para Windows paso a paso: una guía y una referencia sencillas. Actualización 11.0 [SPSS for Windows Step-by-Step: An Easy Guide and Reference. Update 11.0] (4a. Ed.). Boston: Allyn y Bacon.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación [Investigation methodology] (6a. ed.). México: McGraw-Hill.

Machaca, V. (2018). Relación entre estilos de crianza y nivel de orientación vocacional en estudiantes de quinto de secundaria en la Institución Educativa Pio XII, Arequipa-2018 [Relationship between parenting styles and level of vocational guidance in fifth year high school students at the Pio XII Educational Institution, Arequipa-2018]. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de San Agustín, Arequipa, Perú. Recuperado de https://n9.cl/rmvrep

Morales, J. (2017). La orientación vocacional para la elección de carreras universitarias dirigida a estudiantes de educación media [Vocational guidance for the choice of university careers aimed at high school students]. Revista Internacional de Investigación y Formación Educativa, 9(Abril-Junio), 39-76.

Stabile, A., Clark, C., & Hernández, R. (2017). Factores personales y sociales, reconocidos por ingresantes en la elección de carrera de psicología [Personal and social factors, recognized by entrants in the choice of psychology career]. Revista Orientación y Sociedad, 17, 165-178.

Tintaya-Condori, P. (2016). Orientación profesional y satisfacción vocacional [Professional orientation and vocational satisfaction]. Revista de Investigacion Psicologica, (15), 45-58.

Published

2021-09-01

How to Cite

La-Cruz-Arango, O. D., & Zelada-Flórez, E. A. (2021). Vocational Guidance and its relationship with the choice of a professional career in students. EPISTEME KOINONIA, 4(8), 549–559. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1587

Issue

Section

De Investigación