Learning and its relation in the motivation to the achievement of university students
DOI:
https://doi.org/10.35381/e.k.v3i6.1080Keywords:
Self instruction, activity learning, achievement motivation.Abstract
The research focused its objective on analyzing learning and its relationship in motivation to achieve university students in Peru. It was generated in consideration of the analytical-synthetic method and a type of documentary descriptive with bibliographic design. The motivation to achieve enhanced from the ethnic values of the ancestral peoples, contributes to promoting greater resilience in the student, to fight not only to acquire knowledge that allows them to pass a certain academic period, but to conceive education as a process of continuous transformation for your being and surrounding social reality. The teacher must work fundamentally on motivation to achieve as a factor that generates autonomy for student learning.
Downloads
References
Acuña-Castillo, J. A. (2019). El currículo flexible en la educación artística bogotana: ¿una experiencia de equidad o inequidad? [The flexible curriculum in Bogota's arts education: an experience of equity or inequity?]. Papel Político, 24(1), 1-48. https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo24-1.cfea
Alemán-Marichal, B, Navarro-de-Armas, O, Suárez-Díaz, R, Izquierdo-Barceló, Y, & Encinas-Alemán, T. (2018). La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas [Motivation in the context of the teaching-learning process in specialties of the Medical Sciences [. Revista Médica Electrónica, 40(4), 1257-1270.
Beltrán-Llavador, J. (2015). Educación a lo largo de la vida: un horizonte de sentido [Education throughout life: a horizon of meaning]. Sinéctica, (45), 01-11.
Burgos-Briones, J., Alvarado-Pino, L., & Valdez-Guerrero, R. (2019). Enfoque escolar centrado en el estudiante [Student-centered school approach]. CIENCIAMATRIA, 5(1), 45-58. https://doi.org/10.35381/cm.v5i1.240
García-Gajardo, F, & Fonseca-Grandón, G, & Concha-Gfell, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado [Learning and academic achievement in higher education: a comparative study]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 15(3),1-26.
García-Serrano, F. (2014). Territorialidad y autonomía, proyectos minero-energéticos y consulta previa: el caso de los pueblos indígenas de la Amazonia ecuatoriana [Territoriality and autonomy, mining-energy projects and prior consultation: the case of the indigenous peoples of the Ecuadorian Amazon]. Anthropologica, 32(32), 71-85.
Gargallo-López, B, & Pérez-Pérez, C, & Jiménez-Rodríguez, M, & Martínez-Hervás, N, & Giménez-Beut, J. (2017). Métodos centrados en el aprendizaje, implicación del alumno y percepción del contexto de aprendizaje en estudiantes universitarios [Methods focused on learning, student involvement and perception of the learning context in university students]. Educación XX1, 20(2),161-187.
Loaiza-Villalba, N., García-Botero, J., & Botero-Restrepo, M. A. (2019). Fortalecimiento del aprendizaje autónomo de estudiantes de licenciatura en lenguas extranjeras colombianos a partir de la teoría de los estilos de aprendizaje, las TIC y el aula invertida [Strengthening the autonomous learning of undergraduate students in Colombian foreign languages from the theory of learning styles, ICT and the flipped classroom]. Revista Boletín Redipe, 8(9), 154-169. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i9.819
Morán-Astorga, C, & Menezes-dos-Anjos, E. (2016). La motivación de logro como impulso creador de bienestar: su relación con los cinco grandes factores de la personalidad [The achievement motivation as a creative impulse of well-being: its relation with the five great factors of the personality]. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),31-40.
Pérez-Ariza, K, & Hernández-Sánchez, J. (2014). Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades [Learning and comprehension. A glance from the humanities]. Humanidades Médicas, 14(3), 699-709.
Salgado-Medina, R, Keyser-Ohrt, U, & Ruizde-La-Torre, G. (2018). Conocimientos y saberes locales en tres propuestas curriculares para educación indígena [Local knowledge in three curricular proposals for indigenous education]. Sinéctica, (50). https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0050-003
Soler, M, Cárdenas, F, & Hernández-Pina, F. (2018). Enfoques de enseñanza y enfoques de aprendizaje: perspectivas teóricas promisorias para el desarrollo de investigaciones en educación en ciencias [Teaching and learning approaches: theoretical perspectives to develop research in science education]. Ciência & Educação (Bauru), 24(4), 993-1012. https://doi.org/10.1590/1516-731320180040012
Tirado, F, Santos, G, & Tejero-Díez, D. (2013). La motivación como estrategia educativa: Un estudio en la enseñanza de la botánica [Motivation as an educational strategy. A study about teaching Botany]. Perfiles educativos, 35(139), 79-92.
Villalba-Condori, K, & Avello-Martínez, R. (2019). Resiliencia como factor determinante para la satisfacción con la vida en estudiantes universitarios [Resilience as a factor determining satisfaction with life among university students]. Educación Médica Superior, 33(3), e1845.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/epistemekoinonia/oai