Good Living and Ecuadorian Higher Education from the Systemic Complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.882

Keywords:

Educational experiments, educational innovations, educational reform, democratization of education.

Abstract

The objective of the research was to analyze the good living and Ecuadorian higher education from the systemic complexity. It was developed through a descriptive typology with a non-experimental bibliographic design, which made it possible to collect field information from 814 education professionals from the southern part of Ecuador. 41% of those surveyed affirm that the curricular organization is always or almost always unidisciplinary, disconnected from the world, fragmented, without binding structures between knowledge of science, profession, and art. For there to be an adequate educational process based on good living and complexity, a paradigmatic change must be developed in the worldview of educational actors, in this way, it is possible to work according to responding to the premises stipulated for this purpose, otherwise It runs the risk of continuing to apply the traditional paradigm because it does not generate changes to the status quo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aragón-Andrade, O. (2011). Una epistemología del Sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. [An Epistemology of the South: The Reinvention of Knowledge and Social Emancipation]. Alteridades, 21(41), 181-184.

Arteaga-Cruz, E. (2017). Buen Vivir (Sumak Kawsay): definiciones, crítica e implicaciones en la planificación del desarrollo en Ecuador. [Good Living (Sumak Kawsay): definitions, critique and implications for development planning in Ecuador]. Saúde em Debate, 41(114), 907-919. https://doi.org/10.1590/0103-1104201711419

Borroto-López, L. (2015). Conocimiento, pensamiento complejo y universidad. [Knowlwdge, complex thinking, and university]. Revista Cubana de Educación Superior, 34(2), 28-33.

Bravo, L., Zea Barahona, C., Manuel Gorozabel, V., & Carolina Moreira, D. (2019). Fuerza laboral femenina del sector industrial pesquero en el Sumak Kawsay (buen vivir) ecuatoriano. [Female labor force of the fishing industrial sector in the Ecuadorian Sumak Kawsay (good living)]. CIENCIAMATRIA, 6(10), 307-325. https://doi.org/10.35381/cm.v6i10.132

Bustamante, L., Ayllón, S., & Escanés, G. (2018). Abordando la trayectoria universitaria desde el pensamiento complejo. [Addressing the educational paths from Complex Thought]. Praxis Educativa, 22(3), 64-70.

Calvo-Cereijo, M. (2019). Pensamiento complejo y transdisciplina. [Complex thinking and transdiscipline]. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (26), 307-326.

Chacón-Prado, M. de J. (2015). Congruencia del pensamiento complejo de Edgar Morín en la metodología de la educación a distancia. [Congruence of Edgar Morín's Complex Thought in Distance Education Methodology]. Revista Espiga, 14(30), 75-82. https://doi.org/10.22458/re.v14i30.933

Collado-Ruano, J, Madroñero-Morillo, M, & Álvarez-González, F. (2018). Educación transdisciplinar: formando en competencias para el buen vivir. [Transdisciplinary education: training in skills for the good living]. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(100), 619-644. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601487

Collado-Ruano, J. (2017). Interculturalidad y descolonialidad: Retos y desafíos epistemológicos; Interculturalidad e descolonialidad: desafíos epistemológicos. [Interculturality and Decoloniality: Epistemological Challenges]. Revista nuestrAmérica, 5(9), 38-57.

Fajardo, Z., Colcha Beltrón, R., Balladares Torres, J., & Madrid, E. (2019). Análisis comparativo de los estudiantes superdotados del Ecuador y Perú. [Comparative analysis of gifted students from Ecuador and Peru]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 710-721. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.379

Gómez, V, Tolozano, M, & Delgado, N. (2017). La Acreditación Institucional de la Calidad en los Institutos Superiores Técnicos y Tecnológicos del Ecuador desde la Perspectiva de un Instituto Acreditado. [The Institutional Accreditation of Quality in Technical and Technological Institutes of Higher Education in Ecuador from the Perspective of an Accredited Institute]. Formación universitaria, 10(6), 59-66. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000600007

Gómez-Arrijos, C, Hernández-Hernández, M, Ramos-Sánchez, R. (2016). Principios epistemológicos para la enseñanza aprendizaje, según el pensamiento complejo de Edgar Morín. [Epistemological principles for the teachinglearning process, according to the educational thought of Edgar Morin]. Pueblo Continente, 27(2), p. 471-479.

Hidalgo-Capitán, A, & Cubillo-Guevara, A. (2018). Orto y ocaso del buen vivir en la planificación nacional del desarrollo en Ecuador (2007-2021). [Rise and Decline of Good Living in the National Development Planning in Ecuador (2007-2021)]. 78, 37-54.

Juárez, J, & Comboni-Salinas, S. (2012). Epistemología del pensamiento complejo. Reencuentro. [Epistemology of complex thought. Reunion]. Análisis de Problemas Universitarios, (65),38-51.

Molina, M. (2020). Visión descolonizadora de la gerencia transformacional en los circuitos educativos. [Decolonizing vision of transformational management in educational circuits]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 88-101. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.532

Rodríguez, M, Aguilar, J, & Apolo, D. (2018). El Buen vivir como desafío en la formación de maestros: aproximaciones desde la Universidad Nacional de Educación del Ecuador. [The Challenge of Good Living in Teacher Education: Approximations from Universidad Nacional de Educación in Ecuador]. Revista mexicana de investigación educativa, 23(77), 577-596.

Sanabria-González, J. (2019). Ciencias de la complejidad y pensamiento complejo en psicoterapia. Una revisión. [Sciences of complexity and complex thinking in psychotherapy. A review]. Tesis Psicológica, 14(1), 82-101. https://doi.org/10.37511/tesis.v14n1a5

Torrealba, C, Pérez, P, Castillo, N. (2018). El pensamiento complejo y la transcomplejidad: visión emergente en el desarrollo de un enfoque epistemológico en la investigación educativa. [Complex thinking and transcomplexity: emergent vision in the development of an epistemological approach in educational research]. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. Número 33, 139-154.

Published

2020-08-01

How to Cite

Gonfiantini, V., Sánchez-Pástor, F. M., Valarezo-Cueva, A. S., & Carpio-Rosales, J. D. (2020). Good Living and Ecuadorian Higher Education from the Systemic Complexity. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 855–866. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.882

Issue

Section

De Investigación