Problem-Based Learning a teaching strategy in the subject of Natural Sciences
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.787Keywords:
Distance education, educational technology, activity learning, epidemiology.Abstract
The objective of the research was to describe the participation of the students, through the application of the ABP as a didactic strategy for the acquisition of significant knowledge in the subject of Natural Sciences. It was developed from a quantitative perspective, using the deductive hypothetical method and a non-experimental cross-sectional correlational descriptive type, using Pearson's Chi-square calculation, in order to know the association of the study variables. The didactic strategy of problem-based learning (ABP) impacted the students, who allowed them to develop communication, teamwork and interpersonal skills; basic and scientific skills; of a positive attitude towards learning and additionally
Downloads
References
Argentina, G. (2017). Estrategias que permitan mejorar la participación activa durante el proceso de aprendizaje en estudiantes de Formación Docente de la Escuela Normal José Martí de Matagalpa [Strategies to improve active participation during the learning process in Teacher]. Estelí. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/7588/
Bastida, D. (2018). Adaptación del modelo 5E con el uso de herramientas digitales para la educación: propuesta para el docente de ciencias [Adaptation of the 5E model with the use of digital tools for education: proposal for the science teacher]. Revista Científica. doi:http://dx.doi.org/10.14483/23448350.13520
Bautista, L. (2013). Técnicas de recolección de datos [Data collection techniques]. Madrid: Print Services.
Boix, J. (2019). Introducción a la fonética: el método experimental [Introduction to phonetics: the experimental method]. México: Mercedez. Obtenido de Método experimental.
Campos, O. (2013). La enseñanza del emprendimiento a partir del aprendizaje basado en problemas (ABP) en la educación media técnica [Teaching entrepreneurship from problem-based learning (ABP) in technical secondary education]. Caquetá: Florencia. Obtenido de LA ENSEÑANZA DEL EMPRENDIMIENTO A PARTIR DEL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS (ABP) EN LA EDUCACIÓN MEDIA TÉCNICA.
Cardona, M., Mora, R., & Velásquez, L. (2017). ABP para fortalecer las competencias básicas en la institución educativa rural Santa Ana [ABP to strengthen basic skills in the rural educational institution Santa Ana]. Universidad Pontificia Bolivariana, Puerto Asís - Putumayo.
Carranza, C. (2016). Dificultades que enfrentan los estudiantes de 10° año en el estudio de física. Alternativas para mejorar el aprendizaje [Difficulties 10th grade students face in studying physics. Alternatives to improve learning]. Ensayos Pedagógicos, 1, 101-113. Obtenido de https://n9.cl/hga0w
Carreño-Godoy, M. J., Erazo-Álvarez, J. C., Narváez-Zurita, C. I., & Moreno, V. P. (2020). La responsabilidad social en las empresas camaroneras [Social responsibility in shrimp companies]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 455-482. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.702
Chávez, G., González, B., & Hidalgo, C. (2016). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) a través del m-learning para el abordaje de casos clínicos. Una propuesta innovadora en educación médica [Problem Based Learning (ABP) through m-learning to approach clinical cases. An innovative proposal in medical ]. Innovación Educativa, 72(16), 1665-2673 . Obtenido de https://n9.cl/9bjh4
Contreras, M. (2015). “El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) para la enseñanza de las Ciencias Naturales en Quinto Año de Educación General Básica” ["Problem Based Learning (ABP) for the teaching of Natural Sciences in the Fifth Year of Basic General Education"]. Universidad Nacional de Educación. Obtenido de https://n9.cl/i0b0
Gutiérrez, J., De la Puente, G., & Piña, E. (2017). Aprendizaje Basado en Problemas un camino para aprender a aprender [Problem Based Learning a way to learn to learn]. México: Colegio de Ciencias y Humanidades.
Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. (3 de Febrero de 2016). ABP como técnica Didáctica [Project-based learning]. Obtenido de https://n9.cl/082w
Jofré, C., & Contreras, F. (2015). Implementación de la Metodología ABP (Aprendizaje Basado en Problemas) en Estudiantes de Primer año de la Carrera de Educación Diferencial [Implementation of the ABP Methodology (Problem Based Learning) in First Year Students of the Differential Educatio]. Estudios Pedagógicos. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100006
Marti, J., Heydrich, M., Rojas, M., & Hernández, A. (2015). Aprendizaje basado en proyectos [Project-based learning]. EAFIT, 46(58), 11-21. Obtenido de https://n9.cl/fj3s
Paredes, C. (2014). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación ambiental, en estudiantes de un liceo municipal [Problem-based learning (ABP): A teaching strategy of environmental education, in students of a municipal high school]. Educare, 23-36. doi:http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.6
Vélez-Loor, M., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. [Virtual teaching resources in natural science projects in confinement period by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 183-201. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.760
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.