Education and Covid-19: Teaching perceptions to face the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.785Keywords:
Computer assisted instruction, epidemiology, information technology, computer uses in education.Abstract
The objective of this research is to know the perception of the teachers of the City of Azogues facing the COVID-19 pandemic regarding psychosocial aspect and their teaching work. It was based on a type of correlational descriptive research with Pearson's Chi-square calculation. It is evident that the value of the bilateral Sig. For Pearson's Chi-square is less than 0.05, so the same affirmative hypothesis that mentions that there is a relationship between teachers who modified their feeding routine and the level of impact is assumed. who was quarantined. The impact on teachers was drastic because they had a medium level of knowledge and resources to start a virtual education, teachers modified their lives at a high level and their way of resting and feeding a medium level.
Downloads
References
Argandoña-Mendoza, M., García-Mejía, R., Ayón-Parrales, E., & Zambrano-Zambrano, Y. (2020). Investigación e innovación educativa: Reto escolar por COVID-19 en el Ecuador. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 162-182. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.726
Belmonte, J. L., Pozo Sánchez, S., Morales Cevallos, M., & López Meneses, E. (29 de 03 de 2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual [Digital competence of future teachers to carry out a teaching and learning process using virtual reality]. Edutec, 4. doi:https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327
Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay. Comparativo con países de la Triple Frontera [Education before the advance of COVID-19 in Paraguay. Comparison with Triple Border countries]. Prepint Pilot, 12. doi:https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.22
Calle-Calderón, K. C., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2020). Marketing digital y estrategias online en el sector de fabricación de muebles de madera [Digital marketing and online strategies in the wood furniture manufacturing sector]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 339-368. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.698
Chaves, G. A. (2015). Historia de la “gripe española” que llegó a Quito en 1918 [History of the "Spanish flu" that came to Quito in 1918]. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, Quito. Obtenido de https://n9.cl/rm11
Cruz-Vargas, J. A. (2020). Protegiendo al personal de la salud en la pandemia COVID-19 [Protecting health personnel in the COVID-19 pandemic]. Rev. Fac. Med. Hum., 173-193. doi:10.25176/RFMH.v20i2.2913
Gabastou, J.-M., Pesantes, C., Escalante, S., Narváez, Y., Vela, E., García, L., . . . Yadon, Z. (2002). Características de la epidemia de cólera de 1998 en Ecuador, durante el fenómeno de "El Niño" [Characteristics of the 1998 cholera epidemic in Ecuador, during the "El Niño" phenomenon]. Revista Panamericana de Salud Pública, 158-165. Obtenido de https://n9.cl/tylj
García-Cedeño, G., Vélez-Loor, M., Franco-Zambrano, C., & Ormaza-Bermello, M. (2020). Educación por competencias: Un reordenamiento curricular durante emergencia escolar por COVID-19. [Competency Education: A Curricular Rearrangement During School Emergency by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 221-235. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.770
Gutiérrez, R. C., & Moya-Martínez, M. d. (2013). Las TIC en el aula desde un enfoque multidisciplinar. Aplicaciones prácticas [ICT in the classroom from a multidisciplinary approach. Practical applications]. Barcelona: Octaedro.
Holguín, J. S., Bello Piguave, J., Pantaleón Cevallos, Y., & Bermello Vidal , J. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del COVID-19, una mirada [Role of teachers in the face of the COVID-19 crisis, a look]. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 16-32. Obtenido de https://n9.cl/mlzx
Katz, R., Jung, J., & Callorda, F. (2013). Banda ancha, digitalización y desarrollo [Broadband, digitization and development]. Santiago: CEPAL.
Mendiola, M. S., Martínez Hernández, A., Torres Carrasco, R., Agüero Servín, M., Hernández Romo, A., Benavides Lara, M., . . . Rendón Cazales, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM [Educational challenges during the COVID-19 pandemic: a survey of UNAM teachers]. Revista Digital Universitaria, 1-24. Obtenido de https://n9.cl/oaqyg
Ministerio de Educación Ecuador (2020). MINEDUC. Obtenido de MINEDUC: https://n9.cl/v8rq8
Ministerio de Salud Pública del Ecuador (2020). MSP. Obtenido de MSP: https://n9.cl/3nnj
Ministerio de Salud Pública Ecuador (2020). MSP. Obtenido de MSP: https://n9.cl/p67ee
Ognio, L. S. (2016). Las grandes epidemias y la gripe aviar [Great epidemics and bird flu]. Acta Médica Peruana, 4-27. Obtenido de https://n9.cl/palkb
Quevedo-Álava, R., Corrales-Moreno, L., Palma-Delgado, G., & Mendoza-Suárez, G. (2020). Psicopedagogía y TIC en período de COVID-19. Una reflexión para el aprendizaje significativo. [Psychopedagogy and ICT in the COVID-19 period. A Reflection for Meaningful Learning]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 202-220. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.769
Santiago, E. B. (2010). Gripe pandémica, gripe estacional o ¿de todo un poco? (sobre la gestión de la pandemia de la nueva gripe A (H1N1) 2009 en España) [Pandemic flu, seasonal flu or a little bit of everything? (on the management of the pandemic of the new influenza A (H1N1) ]. Pediatría Atención Primaria, 1-17. Obtenido de http://scielo.isciii.es/pdf/pap/v12n48/pap48_01.pdf
Saltos-Cedeño, A., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Innovación en educación matemática de básica superior durante el confinamiento por COVID-19. [Innovation in higher basic mathematics education during confinement by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 142-161. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.723
Vélez-Loor, M., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Recursos didácticos virtuales en proyectos de ciencias naturales en período de confinamiento por COVID-19. [Virtual teaching resources in natural science projects in confinement period by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 183-201. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.760
UNICEF (2020). ¿Cómo están afrontando los docentes la crisis del COVID-19? [How are teachers facing the COVID-19 crisis?]. Obtenido de https://n9.cl/lidb7
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.