Education; motivation; teaching method innovations; active learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.780

Keywords:

Computer assisted instruction, computer uses in education, educational software, educational psychology.

Abstract

This paper aims to describe the impact of COVID-19 on Ecuadorian Higher Education, through analysis by the Catholic University of Cuenca in Ecuador. The research is non-experimental, quantitative, exploratory, and cross-sectional. It is established as results that teachers feel satisfied in developing their activities of the substantive function teaching from their home, they did not feel able to face the substantive function of research and connection with society through telework, parameters that give light to establish training constant regarding the use of digital tools

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal-Ávila, E. M., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2019). Estructuras organizativas favorables a la Eficiencia Empresarial. [Organizational structures favorable to Business Efficiency]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 3-31. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.370

Cabrera-Medina, J. M., Sánchez-Medina, I. I., & Rojas-Rojas, F. (2016). Uso de objetos virtuales de aprendizaje OVAS como estrategia deenseñanza – aprendizaje inclusivo y complementario a los cursos teóricos – prácticos. Una experiencia con estudiantes del curso física de ondas [Use of OVAS virtual learning objects as a teac]. Revista educación en ingeniería, 11(22), 4.12. Obtenido de https://n9.cl/9duf

Callejas-Cuervo, M., Hernández-Niño , E. J., & Pinzón-Villamil, J. N. (2011). Objetos de aprendizaje, un estado del arte [Learning objects, a state of the art]. Entramado, 71, 176-189. Obtenido de https://n9.cl/sxiu

Feria-Marrugo, I. M., & Zúñiga, K. S. (2016). Objetos virtuales de aprendizaje y el desarrollo de aprendizaje autónomo en el área de inglés [Virtual learning objects and the development of autonomous learning in the English]. Revista Praxis, 12, 63-77. doi:http://dx.doi.org/10.21676/23897856.1848

García-Gajardo, F., Fonseca-Grandón, G., & Concha-Gfell, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado [Academic learning and performance in higher education: a comparative study]. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 15(3), 1-25. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21072

García-Molina, R. (2015). Experimentos de Física usando las TIC y elementos de bajo costo [Physics experiments using ICT and low cost elements]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(1), 231-232. Recuperado de https://n9.cl/7vgc

Gomez, M. M. (2019). Elearningmasters. Recuperado de https://n9.cl/e0i3

Herrera-Cubides, J. F., Gelvez-García, N. Y., & Sánchez-Céspedes, J. M. (2014). Standardization initiatives in the production of virtual learning objects. JISTEM J.Inf.Syst. Technol. Manag, 11(1) https://doi.org/10.4301/S1807-17752014000300009

Latorre, C. F. (2018). Objetos virtuales de aprendizaje. Diseño de ambientes educativos basados en NTIC [Design of educational environments based on NTIC]. Recuperado de https://n9.cl/PpFx

León, A. (2007). Qué es la educación [What is education]. Educere, 11(39), 595-604. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603903

Morales, L. M., Mazzitelli, C. A., & del Carmen Olivera, A. (2015). La enseñanza y el aprendizaje de la Física y de la Química en el nivel secundario desde la opinión de estudiantes [The teaching and learning of Physics and Chemistry at the secondary level from the opinion of students]. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 10(2), 11-20. Recuperado de https://n9.cl/02w3x

Morales-Martín, L. Y., Gutiérrez-Mendoza, L., & Ariza-Nieves, L. M. (2016). Guía para el diseño de objetos virtuales de aprendizaje(OVA). Aplicación al proceso enseñanza-aprendizajedel área bajo la curva de cálculo integral [Guide for the design of virtual learning objects (OVA). Application to the teaching-learning process of t]. Revista Científica General José María Córdova, 127-147. Recuperado de https://n9.cl/9q9k

Pascuas-Rengifo, Y. S., Jaramillo-Morales, C. O., & Verástegui-González, F. A. (2015). Desarrollo de objetos virtuales de aprendizaje como estrategia para fomentar la permanencia estudiantil en la educación superior [Development of virtual learning objects as a strategy to promote student permanence in higher education]. Revista Escuela de Administración de Negocios(79), 116-129. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/206/20643042008

Rodríguez-Zamora, R., & Espinoza-Núñez, L. A. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales en jóvenes universitarios [Collaborative work and learning strategies in virtual environments in young university students]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 1-24.https://dx.doi.org/10.23913/ride.v7i14.274

Roig-Vila, R., Lledó-Carreres , A., & Grau-Company , S. (2004). Objetos d aprendizaje (Learning objects) como respuesta educativa al alumnadocon altas capacidades desde la inclusión digital [Learning objects as an educational response to students with high abilities from digital inclusion]. Universidad de Alecante. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/4641

Veytia, M. G., Lara Villanueva, R. S., & García Robelo, O. (2018). Objetos Virtuales de Aprendizaje en la Educación Superior [Virtual Objects of Learning in Higher Education]. Eikasia. Recuperado de https://n9.cl/660b

Published

2020-06-29

How to Cite

Fernández-Valverde, M. C., Garcia-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Education; motivation; teaching method innovations; active learning. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 204–220. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.780

Issue

Section

De Investigación