Provocations: An experience that rescues the role of the child

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.721

Keywords:

Nursery schools, activity learning, educational experiments, educational innovations.

Abstract

The objective of this article was to make a proposal that allows the active participation of the child in his learning, through the use of provocations. The research approach is qualitative, developing a subject-subject epistemic relationship, between researchers and the study population, which took place in two stages: in the first stage, the interview with eleven teachers from the CEI “Alonso Torres” was used as an instrument, through A focus group through video conference to learn about ideas about the role of children in their learning, in the second stage a bibliographic analysis was performed. By using provocative strategies such as a spark that ignites the student's curiosity, inviting him to the game that disguises learning; Special importance is given to children's experiences through freedom without adult oppression, this scenario activates their neural networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana-Zavala, J. J. (2019). La competencia epistemológica en el investigador social universitario venezolano. [Epistemological competence in the Venezuelan university social researcher]. Praxis, 15(1), 103-115. https://doi.org/10.21676/23897856.3091

Agar, J. (2017). Wilkins-Bernal-Medawar lecture The curious history of curiosity-driven research. [Conferencia de Wilkins-Bernal-Medawar La curiosa historia de la investigación impulsada por la curiosidad]. Notes and records of the Royal Society of London, 71(4), 409–429. https://doi.org/10.1098/rsnr.2017.0034

Bertran-Mongay, N. (2017). Laboratorio de experiencias: el atelier en el aula. Recuperado de https://n9.cl/tyb6w

Britton, L. (2001). Jugar y Aprender - El Metodo Montessori. [Play and Learn - The Montessori Method]. Paidós Educación.

Calvo, C. (2013). Propensión a aprender y desescolarización de la escuela. [Propensity to Learn and the Unschooling of School]. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura. 24(1), 66-74. https://doi.org/10.15443/RL2406

Camino, k. (2019). Reggio Emilia: una filosofia sensible al niño. [Reggio Emilia: a child-sensitive philosophy]. Revista Educativa para Docentes Parvularias. Recuperado de https://n9.cl/0y89

Chiriboga-Posligua, M. F. (2017). Los conflictos cognitivos como base fundamental para el desarrollo de las habilidades investigativas en educación infantil. [Cognitive conflicts as a fundamental basis for the development of investigative skills in early childhood education].Memorias del tercer Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas : Por una educación inclusiva: con todos y para el bien de todos / coord. por Manuel Roberto Tolozano Benítez, Rosalía Arteaga Serrano, 2017, ISBN 978-9942-17-027-9, págs. 535-543. Recuperado de https://n9.cl/yw0l

Cortés, A, & García, G. (2017). Estrategias pedagogicas que favorecen el aprendizaje de niñas y niños de 0 a 6 años de edad en Villavicencio-Colombia. [Teaching strategies to enhance learning in children from 0 to 6 years at Villavicencio Colombia]. Revista Interamericana De Investigación, Educación y Pedagogía. 10(1), 125-143. Recuperado de https://n9.cl/g7toe

Cossettini, O. (1946). La estética en la escuela. [Aesthetics at school]. Recuperado de https://n9.cl/r5pyg

Constitución de la República del Ecuador (2008). Título II. Derechos. Sección Quinta. Educación. [Title II. Rights. Fifth Section. Education]. Recuperado de https://n9.cl/sia

Didriksson, A. (2017). Pasi Sahlberg. El cambio educativo en Finlandia ¿Qué puede aprender el mundo? [Pasi Sahlberg. Educational change in Finland What can the world learn?]. Perfiles educativos, 39(157), 222-227.

Edo, M, Blanch, S, & Anton, M. (2016). El juego en la primera infancia. [Play in early childhood]. Recuperado de https://n9.cl/gqxj

Escobar, F. (2006). Importancia de la educación inicial a partir de la mediacion de los procesos cognitivos para el desarrollo humano integral. [Importance of initial education from the mediation of cognitive processes for integral human development]. Laurus, 12(21), 169-194. Recuperado de https://n9.cl/a1om

Foundations of School Readiness: Early Experiences Build the Brain (2013). El desarrollo del cerebro y su relación con la preparación para la escuela. [Brain development and its relationship to school readiness]. Recuperado de https://n9.cl/0qx5

Hoyuelos, A. (2009). Ir y descender a y desde Reggio Emilia. [To go and descend to and from Reggio Emilia]. CEE Participación Educativa. 12, 171-181. Recuperado de https://n9.cl/dt0x8

Hoyuelos, A. (2010). La identidad de la educación infantil. [The identity of early childhood education]. Educação, 35(1), 15-23. Recuperado de https://n9.cl/3jg8

Kolb, B., & Gibb, R. (2011). Brain plasticity and behaviour in the developing brain. [Brain plasticity and behavior in the developing brain]. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry = Journal de l'Academie canadienne de psychiatrie de l'enfant et de l'adolescent, 20(4), 265–276.

L'Ecuye, C. (2012). Educar en el asombro. [Educate in awe]. Barcelona: Plataforma editorial.

Leisman, G, Mualem, R, & Mughrabi, S. (2015). The neurological development of the child with the educational enrichment in mind. [El desarrollo neurológico del niño con el enriquecimiento educativo en mente]. Psicología Educativa, 21(2), 79-96. https://doi.org/10.1016/j.pse.2015.08.006

López, G., & Guiamaro, Y. (2017). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Ixaya. Revista Universitaria de Desarrollo Social, 0(10), 31-55. Recuperado de https://n9.cl/ps42u

Mateos-Aparicio, P, & Rodriguez-Moreno. A. (2019). The Impact of Studying Brain Plasticity. [The Impact of Studying Brain Plasticity]. Frontiers in cellular neuroscience, 13, 66. https://doi.org/10.3389/fncel.2019.00066

Marholz-Aranguiz, G. M. (2017). Retornado a las ideas fundantes de la educación para la primera infancia: el protagonismo de los niños y niñas en el siglo XXI, una tarea compleja. [Returned to the funding ideas of education for the first infancy: the boys and girls protagonism in the XXI century, a complex task]. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3 (1), 205-216. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.1.1193

Ministerio de Educacion del Ecuador (2014). Currículo de Educacion Inicial. [Currículo de Educacion Inicial]. Recuperado de https://n9.cl/47zr

Mogrovejo-Gavilanes, A., Erazo-Álvarez, J., Pozo-Cabrera, E., & Narváez-Zurita, C. (2020). Aplicación del Principio de proporcionalidad en la Jurisprudencia de la Corte Constitucional del Ecuador. [Application of the Principle of proportionality in the Jurisprudence of the Constitutional Court of Ecuador]. IUSTITIA SOCIALIS, 5(8), 91-116. http://dx.doi.org/10.35381/racji.v5i8.563

Mora, F. (2011). El científico curioso: la ciencia del cerebro en el día a día. [The curious scientist: the science of the brain in everyday life]. Recuperado de https://n9.cl/j7b1

Mora, F. (2013). Neuroeducacion: solo se puede aprender aquello que se ama. [Neuroeducation: you can only learn what you love]. Madrid. Alianza Editorial.

Mora, F. [Aprendemos juntos]. (5 de diciembre de 2018). El maestro es la joya de la corona de un país. [The teacher is the jewel in the crown of a country]. [Archivo de video]. Recuperado de https://n9.cl/bc3wq

Nikkola, V. (2020). Educación y atención a la infancia en Finlandia. [Education and care for children in Finland]. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 74, 73-88.

Páez, A. (2018). Docentes y padres en el proceso de aprendizaje de los estudiantes. [Teachers and parents in the student learning process]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 18-34. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i2.509

Parra F., K. N. (2014). El docente y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. [The teacher in the classroom and the use of mediation in the processes of teaching and learning]. Revista de Investigación, 38 (83), 155-180. Recuperado de https://n9.cl/podif

Romero-Ramírez, M. (2020). Vocación docente como respuesta esperanzadora en contextos de vínculos humanos frágiles. [Teaching vocation as a hopeful response in contexts of fragile human ties]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 27-50. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.527

Robson, K, & Mastrangelo, S. (2017). Children’s Views of the Learning Environment: A Study Exploring the Reggio Emilia Principle of the Environment as the Third Teacher. [Las opiniones de los niños sobre el entorno de aprendizaje: un estudio que explora el principio de Reggio Emilia del entorno como tercer maestro]. Journal of Childhood Studies. 42(4), 1-16.

Rosas, R, Staig, J, Lazcano, G, Palacios, R, Espinoza, V, Aro, M, & Imbernón, C. (2019) ¿Qué Podemos Aprender de los Sistemas Educativos de Chile, España y Finlandia en el Marco de la Declaración de Salamanca? [What Can We Learn from the Educational Systems of Chile, Spain and Finland in the Framework of the Salamanca Declaration?]. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. 13(2), 57-74. Recuperado de https://n9.cl/0i2l

Sierra-Benítez, E, & León-Pérez, M. (2019). Plasticidad cerebral, una realidad neuronal. [Brain Plasticity: a neuronal reality]. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 23(4), 599-609.

Tamayo-Giraldo, A, & Restrepo-Soto, J. (2017). El juego como mediación pedagógica en la comunidad de una institución de protección, una experiencia llena de sentidos. [Play as a pedagogical mediation in the community of a protection institution, an experience full of senses]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 13(1), 105-128. Recuperado de https://n9.cl/t1o4f

Trilla-Bernet , J, & Puig-Rovira , J. (2003). El aula como espacio educativo. [The classroom as an educational space]. Cuadernos de pedagogía, 325, 52-55.

Trueba, B. (2015). Espacios en armonía: Propuestas de actuación en ambientes para la infancia. [Spaces in harmony: Proposals for action in environments for children]. Barcelona: Octaedro.

The Lego Foundation en apoyo de UNICEF (2018). Aprendizaje a través del juego. Reforzar el aprendizaje a través del juego en los programas de educación en la primera infancia. [Learning through games. Reinforce learning through play in early childhood education programs]. Recuperado de https://n9.cl/8r4n

Vila, I. (2000). Aproximación a la educación infantil: características e implicaciones educativas. [Approach to early childhood education: educational characteristics and implications]. Revista Iberoamericana de Educación. Nº 22. p. 41-60. Recuperado de https://n9.cl/yor6

Zabalza-Beraza, M, & Zabalza-Cerdeiriña, M. (2018). Neurociencias y Formación De Profesores Para La Educación Infantil. [Neurosciences and teacher training for early childhood education]. RELAdEI. Revista Latinoamericana De Educación Infantil, 7(1), 78-85.

Zabalza-Beraza, M. (2018). La educación infantil como tarea compartida. [Early childhood education as a shared task]. RELAdEI. Revista Latinoamericana De Educación Infantil, 4(2), 13-15.

Published

2020-06-03

How to Cite

Crespo-Argudo, M.- del-C., Garcia-Herrera, D. G., Mena-Clerque, S. E., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Provocations: An experience that rescues the role of the child. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 47–71. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.721

Issue

Section

De Investigación