Universal Design for Learning (UDL) as a pedagogical strategy in initial education
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.720Keywords:
Nursery schools, educational experiments, educational research, preschool teachers.Abstract
The research aimed to apply pedagogical strategies for boys and girls of initial education based on the Universal Design for Learning (UDL) in order to strengthen the intervention of the teacher in the teaching-learning processes of the C.E.I "Alonso Torres", through the planning of motivating activities. It was based from the qualitative approach with an ethnographic method in order to know and describe the events as they were generated in reality, according to the perspectives of the participants. The change that education requires is in the hands of teachers, because they must go hand in hand with new societies, it all depends on the attitude and desire to improve for the benefit of all children, through updates and training that allow the knowledge of new strategies such as how to apply them, improving educational quality.
Downloads
References
Aldana-Zavala, J. J. (2019). La competencia epistemológica en el investigador social universitario venezolano. [Epistemological competence in the Venezuelan university social researcher]. Praxis, 15(1), 103-115. https://doi.org/10.21676/23897856.3091
Acosta-Sánchez, M., Bustamante-Tello, J., & Yuraszeck-Ardiles, J. (2016). Estrategias motivacionales para ser utilizadas desde el enfoque del diseño universal de aprendizaje DUA, por estudiantes en práctica profesional de la carrera de educación parvularia del instituto profesional IPChile, en el desarrollo curricular de las experiencias de enseñanza - aprendizaje implementadas en el aula, con niños y niñas de nivel transición i y ii enjardines infantiles de la comuna de Puente Alto y San Miguel. [Motivational strategies to be used from the approach of the universal design of DUA learning, by students in professional practice of the kindergarten education career of the professional institute IPChile, in the curricular development of the teaching-learning experiences implemented in the classroom, with children and girls of transition level i and ii kindergartens of the commune of Puente Alto and San Miguel]. Recuperado de https://n9.cl/29pu
Álvarez-Oquendo, R., & Chamorro-Benavides, D. (2018). Estrategias didácticas para la incorporación del diseño universal para el aprendizaje en la escuela rural. [Didactic strategies for incorporation of universal design for learning in rural school]. Revista Panorama, 11(21), 68-81. http://dx.doi.org/10.15765/pnrm.v11i21.1061
Beltrán-Llera, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. [Learning strategies]. Revista de educación, 332, 55-73.
Bodero-Arízaga, L. (2018). Carencia de la Metodología Pedagógica en la Educación Inclusiva en Ecuador. [Lack of Pedagogical Methodology in Inclusive Education in Ecuador]. Espirales, 2(16), 112-135.
Booth, T, & Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. [Guide for the evaluation and improvement of inclusive education]. Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. Recuperado de https://n9.cl/dn3lj
Constitución de la República del Ecuador (2008). Título II. Derechos. Sección Quinta. Educación. [Title II. Rights. Fifth Section. Education]. Recuperado de https://n9.cl/sia
Chiner-Sanz, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula. [Teachers' perceptions and attitudes towards the inclusion of students with special educational needs as indicators of the use of inclusive educational practices in the classroom]. Universidad de Alicante. Recuperado de https://n9.cl/sosw
Díaz-Barriga, F., & Hernández-Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. [Teaching strategies for meaningful learning. A constructivist interpretation]. Mc Graw Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Díez-Villoria, E., & Sánchez-Fuentes, S. (2015). Diseño universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la universidad. [Universal design for learning as a teaching method in order to meet the need for diversity in universities]. Aula abierta, 43(2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002
Gardner, H. (2015). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. [Multiple Intelligences: Theory in Practice]. PAIDÓS. Barcelona.
Gargallo- López, B. (2000). Procedimientos: Estrategias de aprendizaje: Su naturaleza, enseñanza y evaluación. [Procedures: Learning strategies: Its nature, teaching and evaluation]. Tirant lo Blanch.
Giraldo-Cardozo, J., Baldiris-Navarro, S., & Salas-Álvarez, D. (2017). Diseño e implementación de recursos educativos digitales abiertos inclusivos. [Design and implementation of inclusive open digital educational resources]. Revista Q, 9(18). 1-21.
González, V. (2001). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. [Teaching and learning strategies]. Editorial Paz. México: Librería Carlos Cesarman, S.A.
Lombillo-Rivero, I, Nambalo-Mulay-Dua, J, Torres-Alonso, A, & Pérez-Hernández, B. (2018). La innovación educativa en el uso de los medios de enseñanza: una propuesta de solución que incluye las TIC. [Educational innovation in the use of teaching aids: a solution proposal that includes ICT]. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), e12. Recuperado de https://n9.cl/ed7u
Ministerio de Educacion del Ecuador (2014). Currículo de Educacion Inicial. [Currículo de Educacion Inicial]. Recuperado de https://n9.cl/47zr
Ministerio de Educacion del Ecuador (2015). Reglamento General a la Ley Organica de Educación Intercultural. [General regulations to the Organic Law of Intercultural Education]. Recuperado de https://n9.cl/bca5
Movilla-Gastelbondo, I., & Suárez, S. (2019). El diseño universal del aprendizaje (DUA): una estrategia pedagógica para la cualificación de la intervención docente en el marco de la escuela inclusiva. [The universal design of learning (DUA): a pedagogical strategy for the qualification of teaching intervention in the framework of the inclusive school]. Recuperado de https://n9.cl/aufv
Moreno-Angarita, M, Murillo-Avellaneda, A, Padilla-Quiroga, G, Albarracín-Garay, B, Pinzón-Fajardo, M, Bernal-Gómez, Y, Merchán-Ruiz, L, Puentes-Bernal, A, & Riberos, L. (2016). Estrategias pedagogicas basadas en el diseño universal para el aprendizaje: un aproximación desde la comunicación educativa. [Pedagogical strategies based on universal design for learning: an approach from educational communication].Recuperado de https://n9.cl/wsz0
Nielsen-Rodríguez, A., Romance-García, Á., & Chinchilla-Minguet, J. (2019). Los ambientes de aprendizaje como metodología activa promotora de la actividad física en Educación Infantil. Un estudio de caso. [Learning environments as an active methodology to promote physical activity in Early Childhood Education. A case study]. Retos, 37(37), 498-504. Recuperado de https://n9.cl/yisqn
Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Recuperado de https://n9.cl/22t6
Otero, J. (2018). Planificación e implementación de una unidad didactica de lengua y literatura teniendo en cuenta el diseño universal del aprendizaje. [Planning and implementation of a didactic unit of language and literature taking into account the universal design of learning]. Recuperado de https://n9.cl/l531
Páez, A. (2018). Docentes y padres en el proceso de aprendizaje de los estudiantes. [Teachers and parents in the student learning process]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 18-34. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i2.509
Pastor, C., Zubillaga-del-Río, A., & Sánchez Serrano, J. (2015). Tecnologías y Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA): experiencias en el contexto universitario e implicaciones en la formación del profesorado. [Technology and Universal Design for Learning (UDL): experiences in the university context]. RELATEC, 14(1), 89-100. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.89
Pastor, A., Sánchez-Hípola, P, Sánchez-Serrano, J. & Zubillaga-del-Río, A. (2013). Pautas sobre el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) Texto Completo (Versión 2.0). [Universal Design for Learning (DUA) Guidelines Full Text (Version 2.0)]. Recuperado de https://n9.cl/o8qk
Pastor, A., Sánchez Serrano, J. & Zubillaga-del-Río, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) Pautas para su introducción en el currículo. [Universal Design for Learning (DUA) Guidelines for its introduction in the curriculum]. Recuperado de https://n9.cl/jw0h
Peralta, V., & Fujimoto-Gómez, G. (1998). La atención integral de la primera infancia en América Latina: ejes centrales y los desafíos para el siglo XXI. [Comprehensive early childhood care in Latin America: central axes and challenges for the 21st century]. Recuperado de https://n9.cl/wor9
Reyes-Aular, M. (2017). Formación Pedagógica dirigida a las madres, padres y representantes para el fortalecimiento del aprendizaje de los niños del PERE 191. [Pedagogical Training aimed at mothers, fathers and representatives for strengthening the learning of children of PERE 191]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 109-130. Recuperado de https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/55
Romero-Ramírez, M. (2020). Vocación docente como respuesta esperanzadora en contextos de vínculos humanos frágiles. [Teaching vocation as a hopeful response in contexts of fragile human ties]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 27-50. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.527
Roque-Díaz, R. (2018). Desarrollo personal y manejo asertivo de emociones en estudiantes. [Personal development and assertive management of emotions in students]. EPISTEME KOINONIA, 1(2), 61-82. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v1i2.511
Rojas-Valdivieso, M., Erazo-Álvarez, J., Pozo-Cabrera, E., & Narváez-Zurita, C. (2020). Prueba en Garantías Jurisdiccionales. Falta de regulación y afección al derecho a la defensa y libertad probatoria en el Ecuador. [Evidence on Jurisdictional Guarantees. Lack of regulation and infringement of the right to defense and evidentiary freedom]. IUSTITIA SOCIALIS, 5(8), 28-49. http://dx.doi.org/10.35381/racji.v5i8.560
Rose, D. (1999). Universal Design for Learning. [Diseño universal para el aprendizaje].Journal of Special Education Technology, 15(1), 67–70. https://doi.org/10.1177/016264340001500108
Rose, D., Harbour, W., Daley, S., Johnston, C., & Abarbanell, L. (2006). Harbour, Universal design for learning in postsecondary education: Reflections on principles and their application. [Diseño universal para el aprendizaje en la educación postsecundaria: reflexiones sobre los principios y su aplicación]. Journal of postsecondary education and disability, 19(2), 135-151.
Rose, D., Meyer, A., & Hitchcock, C. (2005). The universal design classroom: accessible curriculum and digital technologies. [El aula de diseño universal: currículo accesible y tecnologías digitales]. Harvard Education Press.
Sandoval-Mena, M., Simón-Rueda, C., & Echeita-Sarrionandia, G. (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. [Analysis and Critical Evaluation of Support Teachers’ Functions from the Standpoint of Inclusive Education]. Revista de educación. Número extraordinario 2012, 117-137. doi:DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-209
Silvia-Monturiol, F. (2019). Ponencia de Vásquez, Ana Patricia. Des-aprender para aprender. [Presentation by Vásquez, Ana Patricia. Unlearning to learn]. Recuperado de https://n9.cl/4rbk
Suaza-Atencio, E. (2020). Métodos de Aprendizaje para el Desarrollo de la Dimensión Estética en Estudiantes de Educación Inicial. [Learning Methods for the Development of the Aesthetic Dimension in Early Childhood Students].CIENCIAMATRIA, 6(1), 84-101. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.296
UNESCO (2016). Xl y Xll Jornadas de Cooperación Educativa con Iberoamérica sobre Educación Especial e Inclusión Educativa. [Xl and Xll Conference on Educational Cooperation with Ibero-America on Special Education and Educational Inclusion]. Recuperado de https://n9.cl/2ux8
Vallejo-Valdivieso, P., Zambrano-Pincay, G., Vallejo-Pilligua, P., & Bravo-Cedeño, G. (2019). Estructuras mentales en la construcción de aprendizaje significativo. [Mental structures in the construction of meaningful learning]. CIENCIAMATRIA, 5(8), 228-241. https://doi.org/10.35381/cm.v5i8.257
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.