Youth entrepreneurship based on the psychosocial profile and the conditions of the family environment
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i10.714Keywords:
Project management, market economy, private enterprises, family.Abstract
In the city of Cuenca, youth entrepreneurship has become highly relevant because young people make up a population segment with a high incidence in entrepreneurship. The objective is to determine family conditions and their impact on youth entrepreneurship, considering that families are responsible for educating young people in values such as initiative, self-confidence, commitment, social transformation and, especially, in the ability to take risks. This research was non-experimental-descriptive. The results obtained show that the family is responsible for the foreground training of the entrepreneurial spirit, followed by friends who encourage the young entrepreneurs to make their decision and maintain independence; therefore, a structure has been developed regarding the behavior of the entrepreneurs and the family influence respect to it based on their psychosocial profile
Downloads
References
Argudo-Tello, K. J., Erazo-Álvarez, J. C., & Narváez-Zurita, C. I. (2019). Evaluación de Control Interno en Riesgos Estratégicos para la Dirección de Planificación de la Universidad de Cuenca. [Evaluation of Internal Control in Strategic Risks for the Planning Direction at Cuenca University.]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 67-96. doi: http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.372
Bretones, B., & Silva, M., (2009). Cultura, sociedad, educación y comportamiento emprendedor. [Culture, society, education and entrepreneurial behavior]. Granada: Editorial de la Universidad de Granada.
Calle-Calle, A., Narváez-Zurita, C., & Erazo-Álvarez, J. (2019). Auditoria en prevención de riesgos laborales y salud ocupacional: Procedimiento sistémico aplicado a la empresa Jasetrón. [Audit in prevention of occupational risks and occupational health: Systemic procedure applied to Jasetrón company]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(2), 25-55. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i2.466
Escat-Cortés, M., & Romo-Santos, M. (2015). Emprendimiento y personalidad creativa en estudiantes universitarios. [Entrepreneurship and creative personality in university students].
Franetovic, F., & Lennon, J. (2006). Perceptual variables and nascent entrepreneurship in Chile: opportunity versus necessity. [Variables perceptivas y emprendimiento naciente en Chile: oportunidad versus necesidad]. Recuperado de https://n9.cl/oerp
García-Ramos, C., Martínez-Campillo, A., & Fernández-Gago, R. (2010). Características del emprendedor influyentes en el proceso de creación empresarial y en el éxito esperado. [Influential entrepreneur characteristics in the business creation process and in the expected success]. Revista europea de dirección y economía de la empresa, 31-47. Recuperado de https://n9.cl/a5rlg
González, L. (2013). La persona emprendedora y la idea de negocio. [The entrepreneurial person and the business idea]. Recuperado de https://n9.cl/vy8w
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. [Research Methodology.]. Mexico DF: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. DE C.V.
Lasio, V., Caicedo, G., Ordeñana, X., Samaniego, A., & Zambrano, J. (2017). Global Entrepreneurshio Monitor Ecuador 2016. [Global Entrepreneurship Monitor Ecuador 2016]. Recuperado de https://n9.cl/6skux
Mamani-Ortiz, Y. (2014). Introducción a la Metodología de la Investigación. [Introduction to Research Methodology]. Recuperado de https://n9.cl/2m6h
Miller, D. (2015). A downside to the entrepreneurial personality? [¿Un inconveniente para la personalidad emprendedora?]. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(1), 1-8. https://doi.org/10.1111/etap.12130
Moriano-León, J., Palací-Descals, F., & Morales-Domínguez, J. (2006). El perfil psicosocial del emprendedor universitario. [The psychosocial profile of the university entrepreneur]. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 22(1), 75-99. Recuperado de https://n9.cl/6oof
Ornelas, C., Estela, C., Contreras-González, L., Silva-Olvera, M., & Liquidano-Rodríguez, M. (2015). El Espíritu Emprendedor y un Factor que Influencia su Desarrollo Temprano. [The Entrepreneurial Spirit and a Factor that Influences its Early Development]. Conciencia Tecnológica, (49), 46-51. Recuperado de https://n9.cl/6wve
Padilla-Campoverde, D., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2019). Diagnóstico situacional del potencial turístico de la parroquia Ricaurte, Azuay. [Situational diagnosis of the tourist potential in Ricaurte parish, Azuay]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 376-407. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.462
Pedraza-Avella, A. C., Ortiz-Zabala, C. D., & Barrios, S. A. (2015). Perfil emprendedor del estudiante de la universidad industrial de Santander. [Entrepreneurial profile of the student at Santander industrial university.]. Revista Educación En Ingeniería, 10(19), 141-150. Recuperado de https://n9.cl/06d9
Rodríguez, D., Erazo, J., & Narváez, C. (2019). Técnicas cuantitativas de investigación de mercados aplicadas al consumo de carne en la generación millennial de la ciudad de Cuenca (Ecuador) [Quantitative techniques of marketing research applied to meat consumption in Cuenca City millennial generation]. Revista Espacios, 40(32), 20. Recuperado de: https://url2.cl/ibtfw
Santamaría-Escobar, E., Moreno-Arias, E., Torres-Torres, E., & Cadrazco-Parra, W. (2013). La influencia de le familia en el emprendimiento empresarial - el caso de tres pymes de los sectores comercial y de servicios de le ciudad de Sincelejo Sucre. [The family's influence on business entrepreneurship - the case of three SMEs from the commercial and service sectors in Sincelejo Sucre city.]. Revista Pensamiento Gerencial, (1). Recuperado de https://n9.cl/bm75
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo - Senplades (2017). Plan Nacional. Toda una vida (PNBV 2017-2021). [National Plan. A lifetime.]. Recuperado de https://n9.cl/znx4
Trejo-López, E. A. (2015). Perfil Psicosocial de la persona emprendedora. [Psychosocial profile of the entrepreneur]. Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de https://n9.cl/erd4
Valencia-Naranjo, D., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2019). El clima organizacional y su incidencia en la motivación del Talento Humano. [The organizational climate and its impact on the motivation of Human Talent]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(1), 436-467. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i1.464
Varela, R., & Bedoya-Arturo, O. (2006). Modelo conceptual de desarrollo empresarial basado en competencias. [Conceptual model of business development based on competencies]. Estudios Gerenciales, 22(100), 21-47. Recuperado de https://n9.cl/69fa
Ynurrigarro, S. H. (2017). La Influencia de la familia en el emprendimiento: Una perspectiva desde la antropología social. [The Influence of the Family on Entrepreneurship: A Social Anthropological Perspective]. Recuperado de https://n9.cl/pf7by
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






