Emotionality against curricular innovation
Keywords:
emotionality, innovation, curricular transformation, university institutions, educational actorsAbstract
The purpose of the following article is to highlight the importance of how emotionality can be presented in the different educational actors when implementing curricular innovations in university institutions, although it is true that one of the main elements that has generated a new definition in the standards of competence is the globalization of knowledge, these have to make the university insti tutions to restructure its methodology, so that it is in line with the offer and adaptability of 21st century society. This competence - based training has led to the increasing incorporation of this approach in university curricula both in Latin America and the Caribbean, proposing a flexible, open education linked to the productive sector. The use of skills allows the graduate to show their acquired skills, during their training, thus facilitating their insertion in the labor field. But this transformation brings with it other elements that directly affect all the educational actors within the university and these are the emotionalities. Emotions are a natural phenomenon, because they are considered as a normal reaction of every individual, and these will sh ow different attitudes depending on the situation they perceive. In organizations, managers use the most logical arguments to support innovations, but often discover how workers are not convinced of the need to implement them by opposing them
Downloads
References
Arenas (2013) La Resistencia al Cambio y el Aprendizaje Organizacional Innovador en Instituciones Educativas. Tesis Doctoral. Universidad del Zulia.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Carpena, A. (2008). Emociones y salud. Aula de Innovación Educativa, 173- 174 (pp. 61-64).
Cortese, (2003). La Inteligencia Emocional en la empresa. Disponible en www.sht.com.ar. Extraido el 28-04.07 por Perozo (2012).
Damasio, A. R. (2000). A second chance for emotion. En R. D. Lane y L. Nadel (eds.). Cognitive Neuroscience of Emotion, 12-23. Nueva York. Oxford University Press.
Darde (2003) Sedúcete para seducir: Vivir y educar las emociones. Paidós. Barcelona.
Echeverría, B. (2005). Competencias de acción de los profesionales de la orientación. Madrid: ESIC editorial.
Fernández-Abascal, (2003). Emoción y motivación humana. La adaptación humana. Barcelona. Ramón Areces.
Gabel, R. (2005). Inteligencia emocional: perspectivas y aplicaciones ocupacionales. Documentos de trabajo, 16. Universidad ESAN, Lima.
Web: http://www.esan.edu.pe/publicaciones/2009/12/07/DocTrab16.pdf.
Goleman (1995) Inteligencia Emocional. Karios. Barcelona.
Goleman (2002) El Liderazgo Resonante. México. Edit Mc Graw Hill.
Goleman (2004) El Liderazgo Resonante Crea Más. Caracas. Edit Melvin C.A.
Goleman, D. (2009): Introducción. En L. Lantier, Inteligencia Emocional Infantil y Juvenil. Madrid. Editorial Aguilar.
Iglesias, Couce, Bisquerra y Hué (2004). El reto de la educación emocional en nuestra sociedad. La Coruña. Universidad da Coruña.
Maturana (2001) Emoción y lenguaje en Educación y Política. Ed Dolmen Ensayos.Ortega (2010) La Educación Emocional Y Sus Implicaciones En La Salud. REOP. Vol. 21, Nº 2, 2º Cuatrimestre, 2010, pp. 462-470.
Salovey y Mayer (1990) Inteligencia Emocional. Imaginación, Cognición y Personalidad.
Salovey y Mayer (1997). What is Emotional Intelligence? En P. Salovey & D.J.Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-31). Nueva York: Basic Books.
Salovey y Mayer (1999) Inteligencia Emocional. Vergara Editor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.