Reflection as a fundamental factor of the pedagogical praxis of the university teacher
Keywords:
reflection, pedagogical practice of te aching, teacher, qualitative research, hermeneuticAbstract
Teaching practice is one of the most important aspects that a teacher must achieve to complete an educational process with a high quality. For that reason it is essential to think about education as a process to promote changes which can allow the teacher to improve excellence. So, the aim of this research was to analyze the importance of the reflection on pedagogical practice when teaching in higher education. This study is based on a qualitative approach following the precepts of the interpretative paradigm under the hermeneutic method of Gadamer and the analysis through techniques of grounded theory with reference to the processes described by Corbin and Strauss (2002). The phase of observation was applied in five types of teachers and then it was necessary to interview those teachers and five students who were selected according to certain criteria indicating they have some time experiencing teaching practice. The results showed that university teachers rarely considered reflection as a continuous process in making diagnosis, planning, implementation and evaluation of all the elements involved in the education act, which affects many aspects of implicit experiences students’ learning.Downloads
References
Becerra, G. (2011). Los proyectos pedagógicos de aula y la globalización. Educere. [Revista en Línea], 24. Disponible: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/19838/1/articulo16.pdf [Consulta: 2015, Marzo 25].
Carmona, M. (2008). Hacia una formación docente reflexiva y crítica: fundamentos filosóficos. Revista de teoría y didáctica de las ciencias sociales, 13(13).
Corbin, J. y Strauss, A. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. (1a. ed.). Colombia: Universidad de Antioquia.
Davini, M. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.
Durkheim E. (1976). La Educación como Fenómeno Social. Disponible: http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/19_05text.pdf[Consulta: 2015, Abril 2].
Freire, P. (2007).Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI.
Gadamer, H. (1996). Verdad y método I. Madrid: Sígueme.
García, C., Reyes, M. y Pachano, N. (2012). El perfil docente universitario en el marco de la innovación curricular en Venezuela. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social (REDHECS). [Revista en línea], 7(12). Disponible: http://publicaciones.urbe.edu/index.php/REDHECS/article/viewArticle/741/3010. [Consulta: 2015, Octubre 13].
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica de aprendizaje. Barcelona: Paidos.
Kant, I (1985). Tratado de Pedagogía. Editorial Rosistas. Disponible: http://www.didactica.umich.mx/recursos/pespc/kant-ped.pdf [Consulta: 2015, Abril 2].
Niño, N. (2012). Desarrollo del razonamiento creativo partiendo de una praxis pedagógica hermenéutica. Tesis no publicada. Universidad José Antonio Páez, Caracas.
Plan Nacional Simón Bolívar 2013 – 2019. (2013).Segundo plan socialista de desarrollo económico y social de la nación. Presidencia de la República Bolivariana de Venezuela. Caracas.
Rogers, C. (1977). El Poder de la Persona. Delacorte Publishing Company.
Sayago, A. (2012). Praxis del docente universitario y transdisciplinariedad. Tesis de doctorado no publicada. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas.
Silva, J. (2007). Metodología de la investigación: elementos básicos. Caracas: Co-Bo.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidos.
Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa comprender y actuar. Madrid: La Muralla S.A.
UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.