Virtual didactic strategies and their importance in learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3374

Keywords:

Virtual didactic strategies, learning process, contemporary educational environment, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

This article analyzes the impact of virtual teaching strategies on the learning process, focusing on their importance in the contemporary educational environment. A descriptive quantitative approach was used. The research was based on a sample of 10 educational institutions offering virtual education at different academic levels. The results reveal a high valuation of virtual didactic strategies by both students and teachers. In addition, a significant correlation was observed between the effective use of these strategies and students' academic performance. The article concludes by highlighting the importance of effectively integrating virtual didactic strategies in the curricular design and planning of educational activities. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, C., Corahua, J., Pezúa, R., y Pacheco, J. (2022) El tutor en el campus virtual como nuevo modelo educativo basado en las tecnologías de educación e información en la Universidad Andina del Cusco [The tutor in the virtual campus as a new educational model based on education and information technologies at the Universidad Andina del Cusco]. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 24(39), 167-187. https://n9.cl/nv40e

Alfonzo, P. (2023) Aprendizaje Activo en Educación Superior. Estrategia en la virtualidad. [Active learning in higher education. Strategy in virtuality]. Mendive. Revista de Educación, 21(2), 1-13. https://n9.cl/cpiwa

Bustos, A., y Coll, C. (2010) Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psico-educativa para su caracterización y análisis. [Virtual environments as teaching and learning spaces. A psycho-educational perspective for their characterization and analysis]. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. https://n9.cl/zpuj6

Caballero, B., Pachas, F., y Caballero, V. (2023) Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022. [Virtual learning strategies and digital competence in students of a public university in Lima, 2022]. VARONA, (76), 1-10. https://n9.cl/89e8xu

Castro, S., Guzmán, B., y Casado, D. (2007) Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. [Tic in learning-teaching process]. Laurus, 13(23), 213-234. https://n9.cl/jvy2s

Delgado, M., y Solano, A. (2009) Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. [Creative didactic strategies in virtual surroundings for the learning]. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-21. https://n9.cl/r6e1l

Fumero, F. (2009) Estrategias didácticas para la comprensión de textos. Una propuesta de investigación acción participativa en el aula. [Didactic strategies for the production of texts. A proposal of participative action investigation in the classroom]. Investigación y Postgrado, 24(1), 46-73. https://n9.cl/387px

Jiménez., S, Espinel., J, Elage., B., y Posligua, M. (2022). Estrategias didácticas virtuales: componentes importantes en el desempeño docente. [Virtual didactic strategies: essential components in teaching performance]. Podium, (41), 41-56. https://n9.cl/f4awv

Molinero, M., y Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. [Technological tools in the teaching-Learning process in higher education students]. RIDE, 10(19), 1-31. https://n9.cl/iaewt

Narváez, I., y Fárez, D. (2022) Estrategias didácticas para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de 3 a 4 años. [Didactic strategies to favor the teaching-learning process in children from 3 to 4 years of age]. Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(10), 78-100. https://n9.cl/w8c8g

Pamplona, J., Cuesta, J., y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. [Teacher teaching strategies in basic areas: a look at school learning]. Eleuthera, 21, 13-33. https://n9.cl/9404z

Peralta, J., y Tirado, F. (2023). Diseño de un entorno virtual de aprendizaje para promover la creatividad colaborativa en universitarios. [Designing a virtual learning environment to promote collaborative creativity in university students]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(2), 175-197. https://n9.cl/ul73l

Quemé, H. (2022). Estrategias didácticas en la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura emergente, en la pandemia del COVID-19. [Didactic strategies in the teaching-learning of emerging literacy, in the covid-19 pandemic]. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-35. https://n9.cl/olfc6

Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. [Educational strategies and digital technology in the teaching learning process]. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129. https://n9.cl/6x9pn

Vialart, M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. [Didactic strategies for the virtualization of the teaching-learning process in the times of COVID-19]. Educación Médica Superior, 34(3), 1-10. https://n9.cl/tnk5r

Published

2024-01-01

How to Cite

Navarrete-Mayeza, J. R. (2024). Virtual didactic strategies and their importance in learning. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 516–533. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3374

Issue

Section

De Investigación