Virtual didactic strategies and their importance in learning
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3374Keywords:
Virtual didactic strategies, learning process, contemporary educational environment, (UNESCO Thesaurus)Abstract
This article analyzes the impact of virtual teaching strategies on the learning process, focusing on their importance in the contemporary educational environment. A descriptive quantitative approach was used. The research was based on a sample of 10 educational institutions offering virtual education at different academic levels. The results reveal a high valuation of virtual didactic strategies by both students and teachers. In addition, a significant correlation was observed between the effective use of these strategies and students' academic performance. The article concludes by highlighting the importance of effectively integrating virtual didactic strategies in the curricular design and planning of educational activities.
Downloads
References
Alfaro, C., Corahua, J., Pezúa, R., y Pacheco, J. (2022) El tutor en el campus virtual como nuevo modelo educativo basado en las tecnologías de educación e información en la Universidad Andina del Cusco [The tutor in the virtual campus as a new educational model based on education and information technologies at the Universidad Andina del Cusco]. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 24(39), 167-187. https://n9.cl/nv40e
Alfonzo, P. (2023) Aprendizaje Activo en Educación Superior. Estrategia en la virtualidad. [Active learning in higher education. Strategy in virtuality]. Mendive. Revista de Educación, 21(2), 1-13. https://n9.cl/cpiwa
Bustos, A., y Coll, C. (2010) Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psico-educativa para su caracterización y análisis. [Virtual environments as teaching and learning spaces. A psycho-educational perspective for their characterization and analysis]. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. https://n9.cl/zpuj6
Caballero, B., Pachas, F., y Caballero, V. (2023) Estrategias de aprendizaje virtual y competencia digital en estudiantes de una universidad pública de Lima, 2022. [Virtual learning strategies and digital competence in students of a public university in Lima, 2022]. VARONA, (76), 1-10. https://n9.cl/89e8xu
Castro, S., Guzmán, B., y Casado, D. (2007) Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. [Tic in learning-teaching process]. Laurus, 13(23), 213-234. https://n9.cl/jvy2s
Delgado, M., y Solano, A. (2009) Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. [Creative didactic strategies in virtual surroundings for the learning]. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-21. https://n9.cl/r6e1l
Fumero, F. (2009) Estrategias didácticas para la comprensión de textos. Una propuesta de investigación acción participativa en el aula. [Didactic strategies for the production of texts. A proposal of participative action investigation in the classroom]. Investigación y Postgrado, 24(1), 46-73. https://n9.cl/387px
Jiménez., S, Espinel., J, Elage., B., y Posligua, M. (2022). Estrategias didácticas virtuales: componentes importantes en el desempeño docente. [Virtual didactic strategies: essential components in teaching performance]. Podium, (41), 41-56. https://n9.cl/f4awv
Molinero, M., y Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. [Technological tools in the teaching-Learning process in higher education students]. RIDE, 10(19), 1-31. https://n9.cl/iaewt
Narváez, I., y Fárez, D. (2022) Estrategias didácticas para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de 3 a 4 años. [Didactic strategies to favor the teaching-learning process in children from 3 to 4 years of age]. Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(10), 78-100. https://n9.cl/w8c8g
Pamplona, J., Cuesta, J., y Cano, V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. [Teacher teaching strategies in basic areas: a look at school learning]. Eleuthera, 21, 13-33. https://n9.cl/9404z
Peralta, J., y Tirado, F. (2023). Diseño de un entorno virtual de aprendizaje para promover la creatividad colaborativa en universitarios. [Designing a virtual learning environment to promote collaborative creativity in university students]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(2), 175-197. https://n9.cl/ul73l
Quemé, H. (2022). Estrategias didácticas en la enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura emergente, en la pandemia del COVID-19. [Didactic strategies in the teaching-learning of emerging literacy, in the covid-19 pandemic]. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-35. https://n9.cl/olfc6
Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. [Educational strategies and digital technology in the teaching learning process]. Cuadernos Hospital de Clínicas, 61(1), 114-129. https://n9.cl/6x9pn
Vialart, M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. [Didactic strategies for the virtualization of the teaching-learning process in the times of COVID-19]. Educación Médica Superior, 34(3), 1-10. https://n9.cl/tnk5r
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jacinto Rolando Navarrete-Mayeza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.