Google classroom tool to support learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.3040

Keywords:

Google classroom, student learning, university education, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of this study was to determine the impact of the Google Classroom tool in supporting student learning in a university educational environment. Methodologically, it was carried out under a quantitative approach with a quasi-experimental design.  For this purpose, it was worked with an experimental group that used Google Classroom and a control group that did not use this tool. The sample consisted of 100 students from different universities. The satisfaction survey was used as a technique and data were collected using standardized tests. The results revealed that the experimental group showed significant improvements in academic performance compared to the control group. Therefore, it was concluded that the use of Google Classroom as an educational support platform has a positive impact on students' academic performance and learning experience. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arciniegas, M., y Martos, F. (2022). Uso de Moodle y Microsoft Teams en el Aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera. [Use of Moodle and Microsoft Teams in the Learning of English as a Foreign Language]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 23-35. https://n9.cl/fropw

Basso, M., Bravo, M., Castro, A., y Moraga, C. (2018). Propuesta de modelo tecnológico para Flipped Classroom (T-FliC) en educación superior. [Proposal of a Technology Model for Flipped Classroom (T-FliC) in Higher Education]. Revista Electrónica Educare, 22(2), 20-36. https://n9.cl/1oldau

Digión, L., y Álvarez, M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. [Teaching and learning experience with a virtual classroom in the field of pedagogical support due to Covid-19]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1), 20-35. https://n9.cl/1290e

Flores, M., Ortega, M., y Sousa, C. (2021). El uso de las TIC digitales por parte del personal docente y su adecuación a los modelos vigentes. [The Use of Digital ICT by Teachers and Their Adaptation to Current Models]. Revista Electrónica Educare, 25(1), 300-320. https://n9.cl/xlnch

Gómez, J. (2019). Buena práctica docente para el diseño de aula virtual en Google Classroom. [Good teaching practice for virtual classroom design in Google Classroom]. Revista Andina de Educación, 3(1), 64-66. https://n9.cl/fdn6r7

Gutiérrez, J., Fouilloux, M., Zamora, B., y Petra, I. (2023). Opinión de estudiantes de medicina sobre el uso de un aula virtual asincrónica durante la COVID-19. [Opinion of medical students on the use of an asynchronous virtual classroom during COVID-19]. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 26(2), 83-88. https://n9.cl/gq5jh

Ibaceta, C., y Villanueva, C. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje: variables que inciden en las prácticas pedagógicas de docentes de enseñanza básica en el contexto chileno. [Virtual learning environments: variables that affect the pedagogical practices of elementary school teachers in the Chilean context]. Perspectiva Educacional, 60(3), 132-158. https://n9.cl/5qtqz

Kraus, G., Formichella, M., y Alderete, M. (2019). El uso del Google Classroom como complemento de la capacitación presencial a docentes de nivel primario. [Google Classroom use as a complement of face-to-face training for primary school teachers]. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24), 79-90. https://n9.cl/z4kor

Martín, I., Micaletto, J., y Polo, D. (2021). Google Workspace como plataforma b-learning. Análisis de las percepciones de los estudiantes universitarios de Comunicación. [Google Workspace as a b-learning platform. Analysis of the perceptions of the Degrees in Communication]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 106-123. https://n9.cl/2rar4

Ortiz, W., Díaz, E., y Salazar, T. (2022). Herramientas virtuales para mejorar las competencias digitales en los docentes en tiempos de pandemia. [Virtual tools to improve teachers' digital competencies in times of pandemic]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1059-1073. https://n9.cl/bse65

Pico, J., y Vaca, L. (2023). Flipped classroom en procesos de enseñanza-aprendizaje en carreras de ingeniería: Revisión Sistemática. [Flipped classroom in teaching-learning processes in engineering careers: Systematic Review]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 61-102. https://n9.cl/cq9qky

Pinedo, J., Vela, N., y Huamán, Y. (2023) Aula invertida en el desempeño docente: una revisión sistemática. [Inverted classroom in teacher performance: a systematic review]. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1278-1288. https://n9.cl/s3x1g

Salica, M. (2022). Analítica del aprendizaje interdisciplinar con modalidad d-learning en contexto de COVID-19. [Interdisciplinary learning analytics with d-learning modality in the context of COVID-19]. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (31), 9-21. https://n9.cl/fr6i0

Savio, K. (2020). La plataforma Moodle en la alfabetización académica: Uso del aula virtual en un taller de lectura y escritura. [Moodle Platform in Academic Literacy: Use of the Virtual Classroom in a Workshop on Reading and Writing]. Páginas de Educación, 13(1), 1-18. https://n9.cl/h5dza

Tarango, J., Machin, J., y Romo, J. (2019). Evaluación según diseño y aprendizaje de Google Classroom y Chamilo. [Design and learning evaluation of google classroom and chamilo]. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 91-104. https://n9.cl/druw0

Published

2023-10-01

How to Cite

Rodríguez-Basantes, V. V. (2023). Google classroom tool to support learning. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 965–982. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.3040

Issue

Section

De Investigación