Stimulation of executive functions and their influence on academic performance
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2947Keywords:
Stimulation, executive functions, academic performance, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The objective of this research was to explore in depth the relationship between the stimulation of executive functions and the academic performance of elementary school students. As a methodology, a quantitative descriptive approach was used, which was carried out through the survey technique and the use of a questionnaire. The results determined important factors such as: the positive relationship between working memory stimulation and academic performance, self-regulation in academic success and age differences in the effectiveness of the interventions. Thus, the following was concluded: working memory stimulation is effective, self-regulation is essential for academic success, age matters in interventions, and diversity of approaches is a key to effective student performance.
Downloads
References
Andrades, K., Faúndez, C., Carreño, J., López, M., Sobarzo, F., Valderrama, C., Villar, N., Castillo, F., y Westphal, G. (2022). Relación entre actividad física, rendimiento académico y funciones ejecutivas en adolescentes: una revisión sistemática. [Relationship between physical activity, academic performance and executive functions in adolescents: a systematic review]. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 23(2), 1-17. https://n9.cl/ydxk8
Barceló, E., Lewis, S., y Moreno, M. (2006). Funciones ejecutivas en estudiantes universitarios que presentan bajo y alto rendimiento académico. [Executive functions in university students with low and high academic academic performance]. Psicología desde el Caribe, (18), 109-138. https://n9.cl/1rbxy
Bernal, F., Rodríguez, M., y Ortega, A. (2020). Estimulación de las funciones ejecutivas y su influencia en el rendimiento académico en escolares de primero básico. [Stimulation of the executive functions and their influence on academic performance of students of first grade of elementary school]. Interdisciplinaria, 37(1), 1-35. https://n9.cl/mci94a
Besserra, D., Lepe, N., y Ramos, C. (2018). Las funciones ejecutivas del lóbulo frontal y su asociación con el desempeño académico de estudiantes de nivel superior. [The executive functions of the frontal lobe and its association with the academic performance of students in higher education]. Rev Ecuat Neurol versión On-line, 27(3), 51-16. https://n9.cl/mtynw
Cara, R., Cara, M., Gálvez, M., Martínez, C., y Rodríguez, C. (2021). Hábitos de vida y rendimiento académico en periodo evaluativo en estudiantes de enfermería. [Life Habits and Academic Performance during the Examination Period in Nursing Students]. Revista Cubana de Enfermería, 37(2), e3703. https://n9.cl/o6qh0
Fonseca, G., Rodríguez, L., y Parra, J. (2016). Relación entre funciones ejecutivas y rendimiento académico por asignaturas en escolares de 6 a 12 años. [Relationship between executive functions and academic performance by subject areas in 6 to 12 years old school children]. Revista Hacia la Promoción de la Salud, 21(2), 40-58. https://n9.cl/kc2b9
Gómez, K., y Cevallos, Á. (2019). El desafío de las nuevas tecnologías: el uso del aula virtual y su influencia en el rendimiento académico. [The challenge of new technologies: the use of the virtual classroom and its influence in academic performance]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(3), 48-55. https://n9.cl/ypuyo
Lemus, L., Torres, F., Serrano, M., y Guzmán, G. (2015). La tutoría: eje fundamental para mejorar el rendimiento académico de alumnos de nivel superior. [Tutoring: A fundamental point for improving the academic performance of higher education students]. Innovación educativa (México, DF), 15(67), 89-110. https://n9.cl/taada
Londoño, L., Becerra, J., Arias, C., y Martínez, P. (2019). Funciones ejecutivas en escolares de 7 a 14 años de edad con bajo rendimiento académico de una institución educativa. [Executive functions in schoolchildren from 7 to 14 years of age with low academic performance in an educational institution]. Encuentros, 17(2), 11-23. https://n9.cl/vzsjh1
López, M., Loaiza, A., y Henostroza, F. (2022). Efectos del nivel socioeconómico sobre el rendimiento académico en primaria: Una revisión sistemática sobre el rol mediador de las funciones ejecutivas. [Effects of socioeconomic status on academic performance in primary school: A systematic review on the mediating role of executive functions]. Revista de Investigación en Psicología, 25(2), 141-160. https://n9.cl/35qwd
Martínez, J., Ferrás, Y., Bermúdez, L., Ortiz, Y., y Pérez, E. (2023). Rendimiento académico en estudiantes vs factores que influyen en sus resultados: una relación a considerar. [Academic performance in students Vs factors that influence their results: a relationship to consider]. EDUMECENTRO, 12(4), 105-121. https://n9.cl/8zlo3
Muchiut, A., Vaccaro, P., y Pietto, M. (2021). Inteligencia, funciones ejecutivas y rendimiento académico de adolescentes de 13 y 14 años de Resistencia (Chaco, Argentina). [Intelligence, Executive Functions and Academic Achievement in Adolescents of 13 and 14 years old (Chaco, Argentina)]. INTERDISCIPLINARIA, 38(3), 83-102. https://n9.cl/eeh1o
Reyes, S., Barreyro, J., y Injoque, I. (2015). El rol de la Función Ejecutiva en el Rendimiento Académico en niños de 9 años. [The role of the executive functions in academic performance in children of 9 years old]. Revista Neuropsicologia Latinoamericana, 7(2), 42-47. https://n9.cl/gnhr5
Tamayo, D., Morales, V., Hernández, J., Ramírez, S., y Dallo, N. (2018). Nivel de desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes adolescentes de los colegios públicos de Envigado-Colombia. [Development Level of Executive Functions in Adolescent Students of Public Schools in Envigado-Colombia]. CES Psicol., 11(2), 21-36. https://n9.cl/y1xpu9
Vilca, B., y Valdivia, J. (2019). Implicancia de las Funciones ejecutivas “frías y calientes” en la comprensión lectora, en una muestra de estudiantes universitarios peruanos. [Implication of the "cold and hot" executive functions in reading comprehension, in a sample of Peruvian university students]. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 9(1), 59-82. https://n9.cl/nl9o8
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariana Alexandra Ponce-Figueroa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






