Factors influencing hygiene education in Peruvian university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2929

Keywords:

Hygiene, teaching, university student, quality of life, habits, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this study was to elucidate the factors that influenced the teaching of hygiene in Peruvian university students for the preservation of their physical and mental health. As for the methodology, a qualitative approach with a hermeneutic design was used. Using the snowball technique, interviews were conducted with 5 experts. The results showed that education has played a fundamental role in the hygiene habits of university students, generating awareness of healthy practices for the prevention of diseases and contagions. Therefore, it was concluded that hygiene education favors behavioral change towards quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, A., Blancarte, E., y Tolentino, M. (2021). Sueño y descanso en mujeres estudiantes del área de la salud [Sleep and Rest Patterns in Female Students of the Health Area]. Sanus, 6, e193. https://n9.cl/zdxadd

Burgos, A. (2010). ¿Cómo integrar la seguridad y salud en la educación? elementos clave para enseñar prevención en los centros escolares [How do you mainstream occupational safety and health successfully into education? Key elements to teach prevention in schools]. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(2), 267-295. https://n9.cl/qvhkh

Cara, R., Cara, M., Gálvez, M., Martínez, C., y Rodríguez, C. (2021). Hábitos de vida y rendimiento académico en periodo evaluativo en estudiantes de enfermería [Life Habits and Academic Performance during the Examination Period in Nursing Students]. Revista Cubana de Enfermería, 37(2), e3703. https://n9.cl/o6qh0

Chaoul, M. (2012). La higiene escolar en la Ciudad de México en los inicios del siglo XX [School hygiene in mexico city]. Historia Mexicana, LXII(1), 249-304. https://n9.cl/6qj5o

Escobar, M., y Pico, M. (2013). Autocuidado de la salud en jóvenes universitarios, Manizales, 2010-2011 [Self-care in university students, Manizales 2010-2011]. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 31(2), 178-186. https://n9.cl/de3br

Espinoza, I., Muñoz, C., Lara, M., y Uribe, J. (2010). Hábitos de Higiene Oral en Estudiantes de Odontología de la Universidad de Chile [Oral health habits in dental students at the university of Chile]. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 3(1), 11-18. https://n9.cl/zvx48

Flores A., (2021). Actividad física, estrés y su relación con el índice de masa corporal en docentes universitarios en pandemia [Physical activity, stress and its relationship with the body mass index in pandemic university teachers]. Comuni@cción, 12(3), 175-185. https://n9.cl/5b927

García, S., y Navarro, B. (2017). Higiene del sueño en estudiantes universitarios: conocimientos y hábitos. Revisión de la bibliografía [Sleep hygiene in university students: knowledge and habits. Review of the bibliography]. Revista Clínica de Medicina de Familia, 10(3), 170-178. https://n9.cl/uveo1

García, T., y Losada, L. (2022). Relación entre sueño, dispositivos tecnológicos y rendimiento académico en adolescentes de Galicia (España) [Relationship among sleep, technological devices and academic achievement in adolescents from Galicia (Spain)]. Revista Electrónica Educare, 26(2), 170-178. https://n9.cl/xtbva

Gavidia, V. (2003). La educación para la salud en los manuales escolares españoles [Health education in the Spanish school manuals]. Revista Española de Salud Pública, 77(2), 275-285. https://n9.cl/ab7xs

Hinostroza, C., Wong, M., Martínez, O., y Ticse, R. (2018). Conocimientos en estudiantes de medicina sobre prevención de infecciones asociadas a la atención de salud [Knowledge in students of medicine on the prevention of health care infections]. Investigación en educación médica, 7(28), 10-18. https://n9.cl/xsnir

Montero, J., Tuzon, P., y Gavidia, V. (2018). La Educación para la Salud en las leyes de Educación españolas: comparativa entre la LOE y la LOMCE [Health Education in the Spanish Education Laws: comparative analysis between LOE and LOMCE]. Rev Esp Salud Pública, 92, e1-e11. https://n9.cl/w4tme

Piña, B., Alvarado, A., Deveze, M., Durán, E., Padilla, F., y Mendoza, C. (2015). Evaluación de hábitos de salud e identificación de factores de riesgo en estudiantes de la División de Ciencias Naturales y Exactas (DCNE), unidad Noria Alta, Universidad de Guanajuato, México [Evaluation of health habits and identification of risk factors for students of the Natural and Exact Sciences Division (DCNE), Noria Alta unit, University of Guanajuato, Mexico]. Acta Universitaria, 25(1), 68-75. https://n9.cl/rmz4z

Quimí, D., Giraldo, E., Rojas, J., Avilés, J., y Pazos, S. (2021). Recomendaciones para el primer nivel de atención de salud frente a la emergencia por Covid-19 [Recommendations for the first level of health care during the Covid-19 emergency]. Revista Eugenio Espejo, 15(1), 73-83. https://n9.cl/95kvr

Reverter, J., Legaz, A., Jové, M., Mayolas, M., y Vinacua, C. (2012). Intervención educativa sobre hábitos nutricionales, higiene y salud en alumnos de primaria [Educational intervention on nutritional, hygiene and health habits, in pupils of elementary]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 12(48), 611-623. https://n9.cl/8mwzh

Tafoya, A., Jurado, M., Yépez, J., Fouilloux, M., y Lara, M. (2013). Los hábitos de salud como posibles protectores de dificultades en el sueño en estudiantes de medicina de una universidad nacional de México [Healthy habits as possible sleep difficulty protectors in a Mexican national university’s medical students]. Anales de la Facultad de Medicina, 74(3), 187-192. https://n9.cl/ypvme

Viñao, A. (2010). Higiene, salud y educación en su perspectiva histórica. [Hygiene, health and education in a historical approach]. Educar em Revista, (36), 181-213. https://n9.cl/9fjqr

Published

2023-10-01

How to Cite

Ferrando-Gómez, C. A., Ferrando-Sánchez, A. N., Ferrando-Sánchez, D. C., & Ferrando-Sánchez, G. J. (2023). Factors influencing hygiene education in Peruvian university students. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 594–618. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2929

Issue

Section

De Investigación