Strengthening cultural identity in rural schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2877

Keywords:

Identity, culture, custom, values, beliefs, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of this research was to determine the strengthening of cultural identity through the analysis of a set of didactic strategies. For the methodology, the documentary method and the bibliographic analysis technique were used, and bibliographic and summary sheets were used as instruments. The results showed that the strengthening of cultural identity in rural schools requires an integral approach adapted to the specific needs and contexts of these communities. Therefore, it is concluded that cultural identity in rural schools is of vital importance to develop factors such as: self-esteem and sense of belonging, preservation of local culture, connection with the environment, development of intercultural skills and appreciation of cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana Zavala, J. J., Isea Arguelles, J. J., Rodríguez Partidas, N. J., & Estupiñán Ricardo, J. (2023). Integración migratoria y desarrollo de un currículum problematizador para una Educación Inclusiva y de calidad en Iberoamérica. Revista Conrado, 19(S2), 482-490. https://n9.cl/ogta9

Branch, A. (2021). Ethnic identity discourse in intercultural education. [El discurso de la identidad étnica en la educación intercultural]. Profesorado, 25(3), 69-89. https://n9.cl/lbwe7

Cifuentes, J. (2019). Escuela urbana y reconfiguración de identidades en la juventud rural. [Urban School and Reconfiguration of Identities in Rural Youth]. Revista Colombiana de Educación, (82), 131-150. https://n9.cl/3drg0

Cifuentes, J. (2022). Contexto sociocultural y construcción de identidades en jóvenes de escuelas rurales. [Sociocultural context and construction of identities in young people from rural schools]. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 13(2), 498-520. https://n9.cl/4ly6o

Díaz, G., Moreno, E., y Vargas, E. (2022). The offer of native podcasts in Puerto Rico: The cultural identity of the independent sector in front of journalistic industry. [La oferta de podcasts nativo en Puerto Rico: la identidad cultural del sector independiente frente a la industria periodística] Revista De Comunicacion, 21(1) https://n9.cl/p8ydx

Esquivel, Á., (2016). Fortalecer la identidad nacional desde una perspectiva intercultural. [Strengthen national identity from an intercultural perspective]. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, (2), 137-143. https://n9.cl/oi37h

Flórez, A. (2018). Strengthening Local Identity by Writing Chronicles in the EFL Classroom. [Fortaleciendo la identidad local escribiendo crónicas en el aula de inglés]. Revista Colombiana de Lingüística Aplicada, 20(2), 195-208. https://n9.cl/7ub0ya

Gala, V. (2022). Cultural identity in the virtual environments of early childhood education students in lurigancho, Perú. [Identidad cultural en los entornos virtuales del estudiante de educación inicial en Lurigancho, Perú]. Revista de Ciencias Sociales, 28(Especial 5), 36-47. https://n9.cl/4arkmm

García, F., Álvarez, C., y Pozuelos, J. (2023). Escuelas del medio rural español en proceso de hibridación: Estudio multicasos. [Spanish Schools at Rural Areas in Hybridization Process: Multi-case Study]. Pensamiento educativo, 60(1), 1-15. https://n9.cl/t36fh

Gómez, X., Villar, M., y Alba, L. (2018). La identidad con el entorno rural en la superación profesional del director de primaria. [The zonal primary director in function to the identity with the rural environs]. Atenas, 1(45), 145-160. https://n9.cl/0edz5

Leiva, D., Bonachea, A., y Sarduy, D. (2022). Modelo para fortalecer la identidad cultural de los estudiantes de la carrera de Español – Literatura. [Model to strengthen the cultural identity of Spanish - Literature students]. Rev. Mendive [online], 20(1), 183-195. https://n9.cl/2wlno

Macías, C., y Alarcón, E. (2022). Indigenous business identity: a comprehensive interpretation from the capabilities and cultural dimensions approach. [Identidad empresarial indígena: una interpretación integral desde el enfoque de las capacidades y dimensiones culturales]. Economía, Sociedad y Territorio, 22(69), 493-518. https://n9.cl/cidy1

Mansilla, S. (2006). Literatura e identidad cultural. [Literature and Cultural Identity]. Estudios filológicos, (41), 131-143. https://n9.cl/uokim

Mercado, A., y Hernández, A. (2010). El proceso de construcción de la identidad colectiva. [The process of building a collective identity]. Convergencia. Scielo Journals, 17(53), 229-251. https://n9.cl/a8koq

Núñez, J. (2011). La educación rural venezolana en los imaginarios de los docentes. [Venezuelan rural education in the imaginary of teachers]. Investigación y Postgrado, 26(1), 91-128. https://n9.cl/gasdf

Núñez, J. (2004). Los saberes campesinos: Implicaciones para una educación rural. [Peasant knowledge: implications for a rural education abstract]. Investigación y Postgrado, 19(2), 13-60. https://n9.cl/662bj

Published

2023-08-15

How to Cite

Saona-Elman, E., & Duran-Llaro, K. L. (2023). Strengthening cultural identity in rural schools. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 288–306. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2877

Issue

Section

De Investigación