Google for Education in the meaningful learning of higher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2876

Keywords:

Digital technology, online learning, learning to learn, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of this study was to demonstrate how the application of Google for Education improves the significant learning of higher education students. The applied research methodology was used, with a pre-experimental research design; the study variables were: Google for Education and meaningful learning. The sample consisted of 30 higher education students and the data collection techniques and instruments were the questionnaire and checklist. As a result, it was found that the application of Google for Education significantly influences the improvement of meaningful learning of higher education students. According to the main conclusion, it is pertinent to state that this constitutes a didactic tool to facilitate the teaching and learning process of students, which is why minimum conditions are required, at the level of computer support, for its application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, L., y Poma, L. (2023). Google Earth y su aplicación en la enseñanza-aprendizaje de Ciencias Naturales. [Google Earth and its application in the teaching-learning of Natural Sciences]. Tesla Revista Científica, 3(1), 1-17. https://n9.cl/efmwv

Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo (Vol. 3). Trillas.

Baque, G., y Portilla, G. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. [Meaningful learning as a didactic strategy for teaching – learning]. Pol. Con., 6(5), 75-86. https://10.23857/pc.v6i5.2632

Carro, A., y Lima, J. (2017). El uso de la web en jóvenes de educación secundaria. El caso de un centro escolar de la periferia urbana en el estado de Tlaxcala, México. [The use of the web in young people of secondary education. the case of a school in the urban periphery in the state of Tlaxcala, México]. Revista de Pedagogía, 38(103), 82-106. https://n9.cl/sqdrx

Contreras, F., (2016). El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. [Meaningful learning and its relationship whit other strategies]. Horizonte de la Ciencia, 6(10), 130-140. Universidad Nacional del Centro del Perú. https://n9.cl/265lq

Covarrubias, P., y Martínez, C. (2007). Representaciones de estudiantes universitarios sobre el aprendizaje significativo y las condiciones que lo favorecen. [University students' representations of meaningful learning and the conditions that favor it]. Perfiles Educativos, XXIX (115), 49-71. https://n9.cl/avty0

González, E. (2011). Recursos de google para el desarrollo de una unidad didáctica con estudiantes de educación superior. [Google resources to develop a teaching unit with students of higher education]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 11, 1-15. https://n9.cl/y7lyk

Guamán, V., y Venet, R. (2019). El aprendizaje significativo desde el contexto de la planificación didáctica. [Significant learning from the context of didactic planning]. Conrado, 15(69), 218-223. https://n9.cl/my8xz

Kraus, G., Formichella, M., y Alderete, V. (2019). El uso del Google Classroom como complemento de la capacitación presencial a docentes de nivel primario. [Google Classroom use as a complement of face-to-face training for primary school teachers]. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24), 79-90. https://n9.cl/qwmi0

Maldonado, M., Aguinaga, D., Nieto, J., Fonseca, F., Shardin, L., y Cadenillas, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. [Learning Strategies for the Development of the Autonomy of Secondary School Students]. Propósitos y representaciones, 7(2), 415-439. https://n9.cl/fm9fc

Miranda, Y. (2021). Aprendizaje significativo desde la praxis educativa constructivista. [Meaningful learning from the constructivist educational praxis]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 78-87. https://n9.cl/kpy25

Martín, I., Micaletto, J., y Polo, D. (2021). Google Workspace como plataforma b-learning. Análisis de las percepciones de los estudiantes universitarios de Comunicación. [Google Workspace as a b-learning platform. Analysis of the perceptions of the Degrees in Communication]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 106-123. https://n9.cl/uw5ug

Parra, P., y Mejia, E. (2022). El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI. [The meaningful learning impact in education in the 21st Century]. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3), 1-7. https://n9.cl/l0ib3

Ramírez, M., y Peña, C. (2022). B-learning para Mejorar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje. [B-learning to Improve the Teaching and Learning process]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 5-16. https://n9.cl/uarzf

Sánchez, M., Miró, M., Ruiz, F., y Cebrián de la Serna, M. (2022). Evaluación de programas online de capacitación docente sobre innovación y competencias digitales durante la Covid-19: # webinarsUNIA. [Evaluation of Online Teacher Training Programs on Innovation and Digital Competences During Covid-19: #webinarsUNIA]. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 25(1), 120- 136. https://n9.cl/tny4z

Published

2023-08-15

How to Cite

Soto-Rodríguez, E. A., Quispe-Mamani, F. F., Duran-Llaro, K. L., & Jeri-Carrasco, S. (2023). Google for Education in the meaningful learning of higher education students. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 269–287. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2876

Issue

Section

De Investigación