Google for Education in the meaningful learning of higher education students
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2876Keywords:
Digital technology, online learning, learning to learn, (UNESCO Thesaurus).Abstract
The general objective of this study was to demonstrate how the application of Google for Education improves the significant learning of higher education students. The applied research methodology was used, with a pre-experimental research design; the study variables were: Google for Education and meaningful learning. The sample consisted of 30 higher education students and the data collection techniques and instruments were the questionnaire and checklist. As a result, it was found that the application of Google for Education significantly influences the improvement of meaningful learning of higher education students. According to the main conclusion, it is pertinent to state that this constitutes a didactic tool to facilitate the teaching and learning process of students, which is why minimum conditions are required, at the level of computer support, for its application.
Downloads
References
Arias, L., y Poma, L. (2023). Google Earth y su aplicación en la enseñanza-aprendizaje de Ciencias Naturales. [Google Earth and its application in the teaching-learning of Natural Sciences]. Tesla Revista Científica, 3(1), 1-17. https://n9.cl/efmwv
Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo (Vol. 3). Trillas.
Baque, G., y Portilla, G. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza – aprendizaje. [Meaningful learning as a didactic strategy for teaching – learning]. Pol. Con., 6(5), 75-86. https://10.23857/pc.v6i5.2632
Carro, A., y Lima, J. (2017). El uso de la web en jóvenes de educación secundaria. El caso de un centro escolar de la periferia urbana en el estado de Tlaxcala, México. [The use of the web in young people of secondary education. the case of a school in the urban periphery in the state of Tlaxcala, México]. Revista de Pedagogía, 38(103), 82-106. https://n9.cl/sqdrx
Contreras, F., (2016). El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. [Meaningful learning and its relationship whit other strategies]. Horizonte de la Ciencia, 6(10), 130-140. Universidad Nacional del Centro del Perú. https://n9.cl/265lq
Covarrubias, P., y Martínez, C. (2007). Representaciones de estudiantes universitarios sobre el aprendizaje significativo y las condiciones que lo favorecen. [University students' representations of meaningful learning and the conditions that favor it]. Perfiles Educativos, XXIX (115), 49-71. https://n9.cl/avty0
González, E. (2011). Recursos de google para el desarrollo de una unidad didáctica con estudiantes de educación superior. [Google resources to develop a teaching unit with students of higher education]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 11, 1-15. https://n9.cl/y7lyk
Guamán, V., y Venet, R. (2019). El aprendizaje significativo desde el contexto de la planificación didáctica. [Significant learning from the context of didactic planning]. Conrado, 15(69), 218-223. https://n9.cl/my8xz
Kraus, G., Formichella, M., y Alderete, V. (2019). El uso del Google Classroom como complemento de la capacitación presencial a docentes de nivel primario. [Google Classroom use as a complement of face-to-face training for primary school teachers]. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (24), 79-90. https://n9.cl/qwmi0
Maldonado, M., Aguinaga, D., Nieto, J., Fonseca, F., Shardin, L., y Cadenillas, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. [Learning Strategies for the Development of the Autonomy of Secondary School Students]. Propósitos y representaciones, 7(2), 415-439. https://n9.cl/fm9fc
Miranda, Y. (2021). Aprendizaje significativo desde la praxis educativa constructivista. [Meaningful learning from the constructivist educational praxis]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 78-87. https://n9.cl/kpy25
Martín, I., Micaletto, J., y Polo, D. (2021). Google Workspace como plataforma b-learning. Análisis de las percepciones de los estudiantes universitarios de Comunicación. [Google Workspace as a b-learning platform. Analysis of the perceptions of the Degrees in Communication]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(2), 106-123. https://n9.cl/uw5ug
Parra, P., y Mejia, E. (2022). El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI. [The meaningful learning impact in education in the 21st Century]. Revista Cubana de Educación Superior, 41(3), 1-7. https://n9.cl/l0ib3
Ramírez, M., y Peña, C. (2022). B-learning para Mejorar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje. [B-learning to Improve the Teaching and Learning process]. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 5-16. https://n9.cl/uarzf
Sánchez, M., Miró, M., Ruiz, F., y Cebrián de la Serna, M. (2022). Evaluación de programas online de capacitación docente sobre innovación y competencias digitales durante la Covid-19: # webinarsUNIA. [Evaluation of Online Teacher Training Programs on Innovation and Digital Competences During Covid-19: #webinarsUNIA]. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 25(1), 120- 136. https://n9.cl/tny4z
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elías Alex Soto-Rodríguez, Félix Fernando Quispe-Mamani, Kony Luby Duran-Llaro, Sócrates Jeri-Carrasco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






