Teaching from critical thinking: A challenge in the teaching profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2875

Abstract

The general objective of the research was to analyze teaching from the perspective of critical thinking as a challenge in teaching. The research work was based on the quantitative approach with descriptive correlational design, being its data collected to be analyzed for the corresponding reflection. The sample consisted of 206 students between the ages of 9 and 10 years old, whose performance allowed teachers to evaluate the development of critical thinking. Documentary sources were also reviewed for theoretical support. As a result, it was specified that the level of the critical thinking variable is at a good level with 53.4%; thus, it was concluded that critical thinking allowed students to complement their abilities to face academic, emotional, affective, psychological and family problems, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bezanilla, J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S., y Campos, L. (2018). Critical Thinking from the Perspective of University Teachers Estudios Pedagógicos. Estudios Pedagógicos, XLIV(1) 89-113. https://n9.cl/dfso

Chacón, M. (2006). La reflexión y la crítica en la formación docente. [Reflection and criticism in teacher training]. Educere, 10(33), 335-342. https://n9.cl/khz0r

Díaz, C., Ossa, C., Palma, M., Lagos, N., y Boudon, J. (2019). El concepto de pensamiento crítico según estudiantes chilenos de pedagogía. [The concept of critical thinking according to Chilean preservice teachers]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 26(1), pp.275-296. https://n9.cl/ryot2

Elizalde, A., Morales, A., y Aguilar, M. (2022). La importancia del pensamiento crítico en la formación de los alumnos de diseño gráfico. [The importance of critical thinking in the training of graphic design students]. Zincografía, 6(11), 210-227. https://n9.cl/1yhp7

Gómez, M., y Botero, S. (2020). Apreciación del docente para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico. [Assessment of teachers to contribute to the development of critical thinking]. Revista eleuthera, 22(2), 15-30. https://n9.cl/9hqam

López, M., Moreno, E., Uyaguari, J., y Barrera, M. (2022). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. [The development of critical thinking in the classroom: testimonials from excellent ecuatorian teachers]. Areté, 8(15), 161-180. https://n9.cl/x4nmg

Mackay, R., Franco, D., y Villacis, P. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. [The critical thinking applied to research]. Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342. https://n9.cl/z9idg

Mejía, N., López, M., y Valenzuela, J. (2015). Pensamiento crítico en profesores de educación secundaria: caracterización de la competencia en instituciones antioqueñas (Colombia). [Critical Thinking of High School Teachers: The Characterization of the Skill in Colombian Institutions]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLV(3),139-178. https://n9.cl/mocde

Mendoza, M., Moreno, E., Flores, J., y Mendoza, M. (2022). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. [The development of critical thinking in the classroom: testimonials from excellent ecuatorian teachers]. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 8(15), 161-180. https://n9.cl/xbvn2

Núñez, L., Gallardo, D., Aliaga, A., y Díaz, J. (2020). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. [Didactic strategies in the development of critical thinking in secondary school students]. Revista eleuthera, 22(2), 31-50. https://n9.cl/nxa93

Núñez, S., Avila, J., y Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del aprendizaje basado en problemas. [The development of critical thinking abilities in university students by means of problem-based learning]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, VIII (23), 84-103. https://n9.cl/83ls5

Palacios, W., Álvarez, M., Moreira, J., y Morán, C. (2017). Una mirada al pensamiento crítico en el proceso docente educativo de la educación superior. [A look at critical thinking in the educational process of higher education]. EDUMECENTRO, 9(4), 194-206. https://n9.cl/wz2nt

Reeder, H., y Vargas, G. (2009). Formación y pensamiento crítico. [Training and critical thinking]. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 2(1), 23-43. https://n9.cl/wygvl

Tamayo, O., Zona, R., Loaiza, Z., y Yasaldez, E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. [Critical thinking in education. Some main categories in its study]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(2), 111-133. https://n9.cl/prfc3

Vendrell, M., y Rodríguez, J. (2020). Pensamiento Crítico: conceptualización y relevancia en el seno de la educación superior. [Critical Thinking: conceptualization and relevance in higher education scenarios]. Revista de la educación superior, 49(194), 9-25. https://n9.cl/wkgsx

Published

2023-08-15

How to Cite

Soto-Uriol, D. D., Duran-Llaro, K. L., Muñoz-Paz, V. A., & Pérez-Tavera, S. E. (2023). Teaching from critical thinking: A challenge in the teaching profession. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 252–268. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2875

Issue

Section

De Investigación