The benefit of using web tools in the education sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2874

Keywords:

Web tools, teaching and learning, interactive learning, meaningful learning, digital competences, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the study was to determine the use of web-based educational tools to improve learning among elementary school students in the rural zone of Huamachuco. It was based on applied research; the approach was quantitative focused on the measurement of the study variables and the design was pre-experimental. For data collection, the questionnaire, pre-test and post-test were used, which were directed to 92 students. The Kolmogórov-Smirnov statistic was used for the normality test. The results showed a significant improvement in learning according to the Wilcoxon test (sig. = 0.000 < 0.05). In the pre-test, 58% of the students showed good performance and 40% showed learning in progress; in the post-test, 100% of the students showed outstanding learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, I., y Cabero, J. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas. [Advances and challenges in the promotion of didactic innovation with emerging and interactive technologies]. EDUCAR, 50, 67-83. https://n9.cl/sipbz

Aldana Zavala, J. J., Vallejo Valdivieso, P. A., Isea Argüelles, J. J, y Colina Ysea, F. J. (2021). Dependencia y adicción al teléfono inteligente en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 14(5), 129-136. https://n9.cl/8vu5f

Alvear, A., y Mora, P. (2013). Herramientas web 2.0 y estilos de aprendizaje: un aporte a los AVA desde una experiencia investigativa en dos cursos de Filosofía. [Web 2.0 tools and learning styles: A contribution to AVA from a research experience in two Philosophy courses]. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 5(8), 77-92. https://n9.cl/1cg97

Badillo, R. (2011). Aplicaciones y estrategias "Web 2.0" en la Educación Médica. [Applications and Strategies “Web 2.0” in Medical Education]. Revista Salud Uninorte, 27(2), 275-288. https://n9.cl/7rru0

Borja, G., y Carcausto, W. (2020). Herramientas digitales en la educación universitaria latinoamericana: una revisión bibliográfica. [Digital tools in Latin American university education: a literature review]. Revista Educación Las Américas, 10(2), 254-264. https://n9.cl/22aqw5

Boude, O. (2013). Tecnologías emergentes en la educación: una experiencia de formación de docentes que fomenta el diseño de ambientes de aprendizaje. [Emerging technologies in education: a teacher training experience that encourages the design of learning environments]. Educação y Sociedade, 34(123), 531-548. https://n9.cl/i0z11

Buxarrais, M., y Ovide, E. (2011). El impacto de las nuevas tecnologías en la educación en valores del siglo XXI. [The impact of new technologies on values education in the 21st century]. Sinéctica, (37), 1-14. https://n9.cl/1vjln

Heinze, G., Olmedo, V., y Andoney, J. (2017). Uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en las residencias médicas en México. [Use of information and communication technologies (ICT) in medical residencies in Mexico]. Acta médica Grupo Ángeles, 15(2), 150-153. https://n9.cl/ahj7s

Karkin, N. (2013). Herramientas Web 2.0 para la participación pública a través de los sitios de Internet del gobierno. [Web 2.0 Tools for Public Participation through Government Websites]. Gestión y política pública, 22(spe), 307-331. https://n9.cl/tqirb

Marín, V., Sampedro, B., y Flores, J. (2018). ¿Inclusividad en las herramientas web 2!0? [Questioning inclusive environments in the academic use of the Web 2.0 tools]. Educação y Sociedade, 39(143), 399–416. https://n9.cl/xojch

Martínez, F. (2010). Herramientas de la Web 2.0 para el aprendizaje 2.0. [Web 2.0 Tools for 2.0 Learning]. Revista de Artes y Humanidades UNICA, 11(3), 174-190. https://n9.cl/j5sf

Meneses, P. (2018). Herramientas tecnológicas de la web 2.0 en el proceso de enseñanza y aprendizaje. [Web 2.0 technology tools in the teaching and learning process]. Revista Científica UISRAEL, 5(1), 41-52. https://n9.cl/vzfzz

Michalón, D., Mejía, C., Michalón, R., López, R., Palmero, D., y García, M. (2017). Fundamentos teóricos de la Web 2.0 para la docencia en la educación superior. [Theoretical Foundations of Web 2.0 for Teaching in Higher Education]. Medisur, 15(2), 190-196. https://n9.cl/93y0o

Montoya, L., Parra, M., Lescay, M., Cabello, O., y Coloma, G. (2019). Teorías pedagógicas que sustentan el aprendizaje con el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. [Pedagogical theories that support learning with the use of Information and Communication Technologies]. Revista Información Científica, 98(2), 241-255. https://n9.cl/i33tg

Pérez, G. (2011). La Web 2.0 y la sociedad de la información. [The 2.0 web and the information society]. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 56(212), 57-68. https://n9.cl/iw9yb

San Andrés, E., Rodríguez, M., Pazmiño, M., y Mero, K. (2022). Tecnologías Web 2.0 en el proceso de formación universitaria: programa de capacitación para favorecer el conocimiento y habilidades de los docentes. [Web 2.0 technologies in university training processes: training program to promote professor’s knowledge and skills]. Formación universitaria, 15(1), 127-134. https://n9.cl/jd4hb

Published

2023-08-15

How to Cite

Cerna-Salirrosas, K. Y., Duran-Llaro, K. L., Genovez-Aburto, W. E., & Aguilar-Aguirre, F. G. (2023). The benefit of using web tools in the education sector. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 234–251. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2874

Issue

Section

De Investigación