Quality of service from the connectivist theory associated with the virtual educational platform virtual educational platform
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2801Keywords:
open educational resources, teaching materials, educational technology, (UNESCO Thesaurus)Abstract
The study aimed to determine the production of scientific articles on the quality of service from the connectivist theory associated with the virtual educational platform in Latin America between the years 2019 - 2023. The methodology was supported by a systematic review, scientific studies hosted in Scopus, Redalyc, Scielo and Dialnet databases were considered. The results indicate that the country with the highest number of publications is Ecuador, with 22.45% of the works; the preferred database for publication was Scopus, with 51.02%; the highest percentage was obtained at the higher level, 36.73%; the years with the highest percentage of publications were 2021 and 2022, with 32.65% respectively. It was concluded that there are few studies on the use of virtual platforms in Latin America and several of those that have been found do not correspond to the improvement of the quality of the educational service.
Downloads
References
Álvarez-Huillca, C., Méndez Vergaray, J., Farfán-Pimentel, J. F., Culqui-Culqui, D., & Flores, E. (2021). Recursos virtuales en el aprendizaje de matemáticas en estudiantes de primaria en tiempos de covid-19 [Virtual resources in the learning of mathematics in elementary school students in times of covid-19]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 13585-13611. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1344
Andrade-Vargas, L., Iriarte-Solano, M., Rivera-Rogel, D., & Yunga-Godoy, D. (2021). Young people and social networks: Between the democratization of knowledge and digital inequality. Comunicar, 69, 85-95. https://doi.org/10.3916/C69-2021-07
Armas-Alba, L., & Alonso-Rodríguez, I. (2021). Las TIC y competencia digital en la respuesta a las necesidades educativas especiales durante la pandemia: Una revisión sistemática [ICT and digital competence in responding to special educational needs during the pandemic: A systematic review]. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 2(1), 11-48. https://doi.org/10.51660/ripie.v2i1.58
Arreola, A., Palmares, G., & Ávila, G. (2019). La práctica pedagógica desde la socioformación [Pedagogical practice from the socio-training perspective]. RAES, 11(18), 74-87. https://n9.cl/jeu0m
Barrios-Soto , L. M., Maradey Coronell, J. A., & Delgado González, M. J. (2022). Realidad aumentada para el desarrollo del pensamiento geométrico variacional [Augmented reality for the development of variational geometric thinking]. Revista Científica UISRAEL, 9(3), 11-28. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n3.2022.599
Barroso, E., Cabezas, T., & Gómez, C. (2022). Escenario virtual de aprendizaje expandido en las redes sociales [Expanded virtual learning scenario in social networks]. Encuentro Educativo Revista de investigación del Instituto de Ciencias de la Educación, 3(2), 94-139. https://n9.cl/xyom7
Bedolla-Solano, J. J., Bedolla Solano, R., & Miranda Esteban, A. (2023). Prácticas digitales y sostenibilidad socioambiental en la educación básica de las Smart Cities [Digital practices and socio-environmental sustainability in basic education in Smart Cities]. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(72). https://doi.org/10.6018/red.533831
Bittencourt Spricigo, C., Camilotti, B. M., Graham, C. R., & Baptista, R. (2023). An exploration of institutional and personal barriers to online academic engagement at a Brazilian university. Educación XX1, 26(2), 17-50. https://doi.org/10.5944/educxx1.36095
Blanco, N., Romagnoli, S., De Pedro, G., Gregui, C., Barber, E. E., & Pisano, S. (2022). Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y Área Metropolitana [MOOCs and their level of implementation in university libraries of the Autonomous City of Buenos Aires and Metropolitan Area]. Información, cultura y sociedad(47), 27-43. https://doi.org/10.34096/ics.i47.11640
Briceño-Montilla, L. A., & Barrios-Uzcátegui, R. C. (2022). Tecnologías, educación venezolana, automatismos y creciente virtualidad: matices de una nueva era [Technologies, Venezuelan education, automatisms and growing virtuality: nuances of a new era]. Revista de Ciencias Sociales(176), 29–48. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i176.52735
Cabrera-Pinargote, E. S., & Palma-Macías, G. R. (2022). Auditoría educativa y su relación con la calidad de educación en América Latina [Educational auditing and its relation to the quality of education in Latin America]. Revista Científica multidisciplinaria arbitrada YACHASUN, 6(10 Ed. esp). https://doi.org/10.46296/yc.v6i10edespab.0165
Calle-González, S., Torres Belduma, K., & Tusa Jumbo, F. (2022). Las TICs, la enseñanza y la alfabetización digital de la familia [ICTs, education and digital literacy of the family]. Transformación, 18(1), 94-113. https://n9.cl/p9srut
Cañete-Estigarribia, D. L., Cáceres Rolín, E. D., Soto-Varela, R., & Gómez García, M. (2021). Educación a distancia en tiempo de pandemia en Paraguay [Distance education in times of pandemic in Paraguay]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa(76), 181-196. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1889
Cárdenas-Ortiz, L. C., Nieto-Mendoza, I. C., & Nieto-Ortiz, D. C. (2023). Percepciones sobre la virtualidad de universitarios colombianos durante la pandemia [Perceptions of Colombian university students on virtuality during the pandemic]. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 16, 1-19. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m16.pvuc
Carmona, C. E. (2020). Hacia la inclusión educativa en la Universidad: diseño universal para el aprendizaje y la educación de calidad [Towards educational inclusion at the University: universal design for learning and quality education]. Octaedro. https://n9.cl/j8yw4
Castiñeira-Rodríguez, N., Pérez-Rodríguez, U., & Lorenzo-Rial, M. A. (2022). Aprender a crear contenido digital interactivo para enseñar ciencias [Learn how to create interactive digital content for science education]. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 15, 1-24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.accd
Cavalcante-Pimentel, F., Morais-Marques, M., & Barbosa, J. V. (2022). Learning strategies through digital games in a university context. Comunicar, 73, 83-93. https://doi.org/10.3916/C73-2022-07
Chambi-Mescco, E. (2021). Actitudes de estudiantes de una universidad pública sobre la aplicación del Flipped Learning [Attitudes of students at a public university on the application of Flipped Learning]. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.5
Chiappe-Laverde, A., & Paz-Balanta, G. A. (2021). M-learning: Connecting teaching and learning inside and outside of school. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.mlct
Contreras, C., Rivas, J., Franco, Gómez-Plata, M., & Luengo Kanacri, B. P. (2023). Digital media use on school civic engagement: A parallel mediation model. Comunicar, 75, 91-102. https://doi.org/10.3916/C75-2023-07
Correa-Alzate, J., Suárez-Vallejo, J., & Restrepo-Restrepo, N. (2023). Experiencia Docente en Tiempos de Pandemia con Estudiantes con Retos Educativos: Desafíos en el Regreso a la Educación Presencial con Enfoque Inclusivo en Medellín, Colombia [Teaching Experience in Times of Pandemic with Students with Educational Challenges: Challenges in the Return to Classroom Education with an Inclusive Approach in Medellin, Colombia]. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15856
Criollo-Bermeo, M., & Erazo-Álvarez, C. (2021). Teams como plataforma educativa en pandemia: retos y propuestas [Teams as an educational platform in pandemic: challenges and proposals]. CIENCIAMATRIA, 7(3), 313-333. https://doi.org/10.35381/cm.v7i3.582
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática [Virtual education for all: a systematic review]. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 13. https://doi.org/10.14201/eks.23448
Dávalos Von Eckstein, J. E., & Rolón Brítez, L. G. (2023). Evaluación de materiales didácticos multimediales en contextos tecnológicos semipresenciales, desde la perspectiva de los alumnos Universitarios de Argentina, Brasil y Paraguay [Evaluation of multimedia didactic materials in blended learning technological contexts, from the perspective of university students in Argentina, Brazil and Paraguay]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 8529-8552. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5972
Del Río-Fernández, J. L., & Saldaña-Gómez, D. P. (2021). Proyecto IniciaTIC 2020: aprender en casa a enseñar desde casa [IniciaTIC 2020 Project: learning at home to teach from home]. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-21. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.piac
Dominguez, M. D. (2022). Plataformas educativas virtuales y el desempeño docente en las Instituciones Educativas de la UGEL 15 – Perú [Virtual educational platforms and teacher performance in UGEL 15 Educational Institutions - Peru]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 725-732. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.372
Gómez-Arteta, I., & Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: Incremento de la desigualdad social en el Perú [Virtual education in times of pandemic: Increasing social inequality in Peru]. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades(15), 152-165. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10
Grilli Silva, J. (2021). Plataforma digital y didáctica de la Biología en Uruguay [Digital and didactic platform for Biology in Uruguay]. Aula, 27, 297-312. https://doi.org/10.14201/aula202127297312
Guiñez-Cabrera, N., & Mansilla-Obando, K. (2022). Booktokers: Generating and sharing book content on TikTok. Comunicar, 71. https://doi.org/10.3916/C71-2022-09
Gutiérrez-Campos, L. (2012). Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas, y posibles limitaciones [Connectivism as a learning theory: concepts, ideas, and possible limitations]. Revista Educación y Tecnología(1), 111-122. https://n9.cl/12ls
Guzzetti de Marecos, P. C. (2020). Plataforma virtual: una herramienta didáctica para el Proceso de Enseñanza Aprendizaje [Virtual platform: a didactic tool for the teaching-learning process]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 860-877. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.122
Halpern, D., Piña, M., & Ortega-Gunckel, C. (2021). Parent and school mediation: use of technology to enhance school performance. Educación XX1, 24(2), 257-282. https://doi.org/10.5944/educXX1.28716
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación [Research methodology]. Mc Graw Hill. https://doi.org/978-607-15-0291-9
Hernández-Gómez, A. S., Carro Pérez, E. H., & Trejo, I. M. (2019). Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación [Digital platforms in distance education in Mexico, an alternative for study in communication]. RED. Revista de Educación a Distancia, 2(3). http://dx.doi.org/10.6018/red/60/07
Hinojosa-Pérez, A. H. (2022). Efectos de la innovación sobre la productividad y la pobreza. Productores orgánicos CITE Agroindustrial, Arequipa [Effects of innovation on productivity and poverty. Organic producers, CITE Agroindustrial, Arequipa]. Revisión TECNO. International Technology, Science and Society Review, 12(4), 1-12. https://doi.org/10.37467/revtechno.v11.4478
Incio-Flores, F., Capuñay-Sánchez, D., & Estela-Urbina, R. (2023). Modelo de Red Neuronal Artificial para Predecir Resultados Académicos en Matemáticas II [Artificial Neural Network Model for Predicting Academic Outcomes in Math II]. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14516
Ladino-Calderón, F., & Rincón-Infante, S. (2022). Aprendizaje estratégico en modalidad tradicional a distancia: caracterización de la enseñanza-aprendizaje [Strategic learning in traditional distance mode: characterization of the teaching-learning process]. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.10
Leon-Soria, A. P., & Sánchez-Huarcaya, A. O. (2022). Percepciones de directivos sobre los factores organizacionales asociados a la eficacia educativa [Managers' perceptions of organizational factors associated with educational effectiveness]. Cuadernos de Investigación Educativa, 13(2), 61-78. https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.2.3182
Ligarretto-Feo, R., Polo-Rojas, N. D., & Quiróz-Cárdenas, N. (2023). Aprendizaje basado en proyectos: comunicación en enseñanza mediada por TIC [). Project-based learning: communication in ICT-mediated teaching]. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 16, 1-30. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m16.abpc
Lizárraga, A., López, R., & López, E. (2021). Evaluación de la calidad de la modalidad semipresencial en Educación Superior: una revisión sistemática de la literatura [Quality assessment of blended learning in higher education: a systematic review of the literature]. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 11, 131-149. https://doi.org/10.6018/riite.4826011
Llanos, P., Medina, A., & Medina, M. (2021). Educación y TIC. Acceso y uso del internet en Ixiamas – Bolivia [Education and ICT. Internet access and use in Ixiamas - Bolivia]. Revista Luciérnaga Comunicación, 13(25), 99-115. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v13n25a7
Lucich, A. C. (2021). Percepción de un curso «blended» como herramienta para la mejora continua en Ciencias de la Salud, experiencia de una universidad peruana [Perception of a blended course as a tool for continuous improvement in Health Sciences, experience of a Peruvian university]. Educación Médica, 22, 380-383. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.02.002
Malpartida-Gutiérrez, J. N., Olmos Saldívar, D., Ogosi Auqui, J. A., & Cruz Huapaya, K. K. (2021). Mejora del proceso educativo a través de plataformas virtuales [Improvement of the educational process through virtual platforms]. Revista Venezolana de Gerencia, 26(5), 248-260. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.17
Mansutti-Rodríguez, A., Arias Sinchi, M., & Loaiza Sánchez, K. (2023). Un pequeño gigante: La investigación educativa en Ecuador desde Scopus (2017-2022) [A small giant: Educational research in Ecuador from Scopus (2017-2022)]. Boletín ObservaUNAE(4), 6–45. https://n9.cl/pe97g0
Martínez-Otero, V. (2019). Claves axiológicas y retos educativos en Iberoamérica [Axiological keys and educational challenges in Ibero-America]. Revista Iberoamericana de Educación, 80(2), 105-127. https://doi.org/10.35362/rie8023316
Mateus, J. C., & Andrada, P. (2021). Docentes frente al covid-19: cambios percibidos en Chile y Perú [Teachers facing covid-19: perceived changes in Chile and Peru]. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 14, 1–25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.dfcc
Mesquita-Romero, W., Fernández-Morante, C., & Cebreiro-López, B. (2022). Critical media literacy to improve students' competencies. Comunicar, 70, 47-57. https://doi.org/10.3916/C70-2022-04
Miao, F., Mishra, S., Orr, D., & Janssen, B. (2020). Directrices para la elaboración de políticas de recursos educativos abiertos [Guidelines for Open Educational Resources Policy Development]. UNESCO Publishing. https://n9.cl/7584i
Misiego-Telesca, P. A., Vazquez Cubilla, V., Paniagua, R., Elias, R., Farías, M., Wehrle, A., & Ghiglione, L. (2021). Modelos de interacciones pedagógicas mediadas por la digitalidad en Paraguay [Models of digitally-mediated pedagogical interactions in Paraguay]. Revista Científica Estudios E Investigaciones, 10(1), 9–27. https://doi.org/10.26885/rcei.10.1.9
Monroy, A., Hernández, I. A., & Jiménez, M. (2018). Aulas Digitales en la Educación Superior. Caso México [Digital Classrooms in Higher Education. Mexico Case]. Formación universitaria, 11(5), 93-104. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000500093
Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S., & Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas [Systematic Reviews: definition and basic notions]. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3), 184-186. https://doi.org/10.4067/S0719-01072018000300184
Moreno-Gómez, F. (2020). Estrategias pedagógicas virtuales para la enseñanza de la histología durante la pandemia COVID-19: El caso de la asignatura Sistema Cardiorespiratorio [Virtual pedagogical strategies for teaching histology during the COVID-19 pandemic: The case of the subject Cardiorespiratory System]. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 194-206. https://n9.cl/qqmte
Muñoz, D. J. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual [Virtual education in pandemic: a perspective from today's Venezuela]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 387–404. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377
Nivela-Cornejo, M. A., Otero Agreda, O. E., Tenesaca Morales, C. A., & Morales Caguana, E. F. (2022). Plataformas virtuales en la educación superior. Una visión conectivista [Virtual platforms in higher education. A connectivist vision]. Encuentros Revista De Ciencias Humanas, Teoría Social Y Pensamiento Crítico(Extra), 155–175. https://doi.org/10.5281/zenodo.6551077
Ocampo-Alvarado, J., & Ullauri-Ugarte, M. (2021). Factores para la Aceptación y Uso de un Sistema de Gestión del Aprendizaje en Estudiantes de una Universidad Ecuatoriana [Factors for the Acceptance and Use of a Learning Management System in Students of an Ecuadorian University]. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.10
Orosco-Fabian, J., Pomasunco-Huaytalla, R., Gómez-Galindo, W., Salgado-Samaniego, E., & Colachagua-Calderón, D. (2021). Digital Competences in Secondary Education Teachers in a Province of Central Peru. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.34
Oros-Méndez, L. A., Flores Cedillo, M. L., Téllez Estrada, J., Rodríguez Morales, A. L., & Retes-Mantilla, R. F. (2020). La reingeniería administrativa en una Institución de Educación Superior armonizada por la Industria 4.0: evidencia de la inteligencia de datos [Administrative reengineering in a Higher Education Institution harmonized by Industry 4.0: evidence from data intelligence]. Innovación Educativa, 20(82). https://n9.cl/cd0e5
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Sampling techniques on a population study. Int. J. Morphol, 35(1), 227-232. https://n9.cl/6gh7v
Pacheco, L. (2021). Entornos virtuales en el aprendizaje cooperativo: una estrategia innovadora contemporánea [Virtual environments in cooperative learning: a contemporary innovative strategy]. Revista Innova Educación, 4(1), 65–77. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.005
Paredes-Camacho, J., Vite Ayala, M., & Quiroga Gallo, M. (2022). Diseño Instruccional en una educación ubicua para mejorar el aprendizaje en estudiantes universitarios, Guayaquil 2022 [Instructional Design in ubiquitous education to improve learning in university students, Guayaquil 2022]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 7103-7142. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3936
Pastora-Alejo, B., & Fuentes Aparicio, A. (2021). La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje [The planning of teaching strategies in a virtual learning environment]. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 59-76. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341
Peña-Rivas, H. C., Panchana Panchana, M., Sabina Villón, P., & Cochea Tomalá, H. (2019). La innovación de las tecnologías aplicadas en la administración y gestión de la universidad UPSE [The innovation of technologies applied in the administration and management of UPSE university]. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação(E21), 152-165. https://n9.cl/fcfdo
Pérez-Jiménez, J. A., Pérez Jiménez, J. I., Caldera de Sánchez, B. L., & Serra López, L. A. (2019). Desarrollo Cognitivo de los Estudiantes en Complejos Virtuales Educativos en Venezuela desde la Perspectiva Filosófica [Cognitive Development of Students in Virtual Educational Complexes in Venezuela from a Philosophical Perspective]. Revista Scientific, 4(13), 114–137. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.6.114-137
Puga-Peña, L., Cabrera-Maya, L., Coronel-Feijoo, J., & Velarde, P. (2023). El aula invertida, una metodología eficaz en la construcción del conocimiento en el campo del cálculo diferencial [The inverted classroom, an effective methodology in the construction of knowledge in the field of differential calculus]. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15855
Quevedo-Ramírez, E. J. (2020). Educación a distancia. Política educativa y escenario tecnosociológico venezolano en tiempos de Covid-19 [Distance education. Educational policy and Venezuelan technosociological scenario in times of Covid-19]. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), 308–322. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1332
Ríos-Cabrera, P., & Ruiz-Bolívar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas [Educational innovation in Latin America: guidelines for the formulation of public policies]. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828
Rivero, R., Arancibia, V., Claro, S., Lagos, F., & Hurtado, C. (2019). Organización de la formación práctica de futuros docentes de educación primaria en Chile: estudio exploratorio desde las universidades [Organization of the practical training of future elementary school teachers in Chile: an exploratory study from universities]. Calidad en la educación(50), 12-48. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.614
Rodriguez-Panchi, M., & Ibarra-Sandoval, F. (2023). Estrategia pedagógica activa para el aprendizaje significativo de la asignatura Educación Cultural y Artística [Active pedagogical strategy for meaningful learning in the subject Cultural and Artistic Education]. 593 Digital Publisher CEIT, 8(1), 199 -212. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.1-1.1591
Rolón, V., & Benítez González, M. C. (2023). Cursos masivos y abiertos en línea en la educación superior [Massive open online courses in higher education]. Revista UNIDA Científica, 7(1), 20–31. https://n9.cl/3vagp
Rosales-Veítia, J., De Salas, A. Y., & Linares-Morales, J. (2021). Educación virtual en tiempos de contingencia. Un acercamiento a la realidad del docente venezolano [Virtual education in times of contingency. An approach to the reality of Venezuelan teachers]. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(ESPECIAL), 153-180. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.453
Roth, E., & García, M. F. (2022). La educación virtual en casa: Percepciones parentales y conflictividad familiar en Bolivia durante la Covid19 [Virtual Education at Home: Parental Perceptions and Family Conflict in Bolivia during Covid19]. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 20(1), 123-142. https://n9.cl/czvek
Sánchez-Serrano, S., Pedraza-Navarro, I., & Donoso-González, M. (2022). ¿Cómo hacer una revisión sistemática siguiendo el protocolo PRISMA? Usos y estrategias fundamentales para su aplicación en el ámbito educativo a través de un caso práctico [How to conduct a systematic review following the PRISMA protocol? Fundamental uses and strategies for its application in education through a practical case study]. Bordón, Revista de Pedagogía, 74(3), 51-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.95090
Segovia-García, N., Said-Hung, E., & García Aguilera, F. (2022). Virtual Higher Education in Colombia: factors associated with dropping out. Educación XX1, 25(1), 197-218. https://doi.org/10.5944/educXX1.30455
Siemens, G. (2004). Una teoría de aprendizaje para la era digital [A learning theory for the digital age]. Traducción: Diego Leal. Creative Com-mons 2.5. https://n9.cl/81zim
Taladriz, C. C. (2021). Aplicaciones de las plataformas de enseñanza virtual a la Educación Superior [Applications of e-learning platforms to Higher Education]. Dykinson. https://n9.cl/a5qrg
Toledo, M. B., Castillo, S. C., Montecinos, M. V., & Briceño, M. H. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje [Educational management model for virtual learning programs]. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 286-298. https://n9.cl/k8bov
Vaillant, D., Rodríguez-Zidán, E., & Questa-Torterolo, M. (2022). Pandemic and Teacher’s Perceptions About Emergency Remote Teaching: The Uruguayan Case. Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-21. https://doi.org/https://doi.org/10.15359/ree.26-1.4
Villacis, D. C., & Peláez, N. B. (2021). La eficiencia de la gestión educativa y su impacto en la innovación del docente de la Institución Bárbara Alfaro [The efficiency of educational management and its impact on teacher innovation at the Bárbara Alfaro Institution]. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 139-155. https://doi.org/ 10.33386/593dp.2021.2-1.532
Zambrano-Romero, W. J., & Meza-Hormaza, J. A. (2022). Impacto de las tecnologías disruptivas en el proceso de enseñanza-aprendizaje: caso UTM online [Impact of disruptive technologies in the teaching-learning process: UTM online case]. Revista Científica UISRAEL, 9(1), 29-47. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n1.2022.513
Zúñiga-Paredes, A. R., Jalón Arias, E. J., & Albarracín Zambrano, L. O. (2019). Laboratorios virtuales en el proceso enseñanza-aprendizaje en Ecuador [Virtual laboratories in the teaching-learning process in Ecuador]. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6. https://n9.cl/60jjt
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Julio Dagoberto Camacho-Herrera , Maria Antonieta Pacheco-Valencia, Juan Pablo Larreta-Lozada, Richard Elías De-La-Ese-Miranda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






