Use of ICT for productive projects in the educational institutions of the Bananera Zone Municipality. Magdalena. Colombia

Authors

  • Carlos Lattá Arias Institución Educativa Departamental Las Mercedes

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v4i7.202

Keywords:

Use of tics, educational projects, technological capabilities, self-management learning

Abstract

Received: October 2, 2018

Approved: November 2, 2018

The purpose of the research was to analyze the use of tic for productive projects in the educational institutions of the Zona Bananera Municipality. Magdalena, Colombia Sustentado under the theories of: Guzman and Briceño (2010) Orfebre (2011) Soto Márquez (2010), among others. Framed under the positivist paradigm, under an empirical -inductive approach. Type of analytical descriptive investigation. Under a non-experimental, transectional field design. The summing population of the strata or subsets that represent the sample of one hundred and forty-two (142) subjects belonging to the educational institutions under study. The collection techniques and instruments were shaped by alternative questions of closed and multiple answers. The reliability was of 0.858. Weaknesses were revealed in managers and teachers, the indicators have little presence in the dimension of technological capabilities, specifically with the management of programs, use of information and internet management, being unfavorable to promote projects in correspondence with the needs of self-management and learning in the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldape, T. (2008). Desarrollo de las competencias del Docente demanda de la aldea global siglo XXI. Libros en red. Recuperado de http://es.slideshare.net/maribelramirezfalcon/edesarrollodelascompetenciasdocentes.

Ander-Egg, E. (2004). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires: Lumen/ Humanistas. Buenos Aires.

Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme. 5ta Edición.

Cadenas, H. (2011). La función del funcionalismo: una exploración conceptual. Sociologías, 18(41), 196-214.

Colina, M. (2018). AMBIENTE VIRTUAL DE APRENDIZAJE DE CONTABILIDAD II PARA LAS HORAS DE TRABAJO INDEPENDIENTE DEL PROGRAMA NACIONAL DE FORMACIÓN EN ADMINISTRACIÓN. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 92-108. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/54

Fernández, J. (2009). Elementos que consolidan el concepto profesión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(2), 1-8. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/40/1180.

Guzmán, A. y Briceño, M. (2010). Teaching competencies for technology integration in the classroom. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 453–469.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. Edición 4ra.

Hurtado, I. (2010). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambio. Venezuela. Editorial CEC.

Luthans, F (2006) Comportamiento organizacional. Ed. Mcgrawill Interamericana Editores. S.A.

Marquéz, P. (2010). Impacto de las TIC en educación: funciones y limitaciones. Universidad Nacional Abierta. Documento en línea, disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/siyedu.htm.

Oyarzo, R (2010) Evaluación de las herramientas tecnológicas para el aprendizaje del inglés en la UTE y la percepción de los estudiantes. Revista electrónica Revista EÍDOS. Universidad Tecnológica Equinoccial. Quito, Ecuador.

Rey (2015), Gestión del territorio para usos agropecuarios (GESTUA). Bases para la formulación de política pública, Bogotá, Unidad de Planificación Rural Agropecuaria, Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural.

Ruiz D y Cadenas C. (2007) ¿Que en una política pública?. Universidad latina de América. Revista jurídica. http://www.unla.mx/iusunla18/reflexion/QUE%20ES%20UNA%20POLITICA%20PUBLICA%20web.htm.

Suarez, C. (2009). Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación. Universidad de Salamanca. España.

Villareal, E (2010) “Políticas Públicas” en Eduardo Villareal Cantú y Víctor Hugo Martínez González (coord.), (Pre) textos para el Análisis Político. Disciplinas, Reglas y Procesos, México, Flacso México, Universidad Von Humbolt, pp. 257-279.

Published

2019-01-26

How to Cite

Lattá Arias, C. (2019). Use of ICT for productive projects in the educational institutions of the Bananera Zone Municipality. Magdalena. Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(7), 233–246. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i7.202