Dispositional optimism in teachers from private universities in the metropolitan region in Chile
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v4i7.199Keywords:
Attitude, purpose, teacher, teacher evaluation, higher educationAbstract
Received: October 10, 2018
Approved: December 9, 2018
The present article intends to show the results of the research that was oriented to analyze the optimism and the practices in teachers who work in private universities. A review of the theories related to the variable was carried out to fulfill said purpose. Methodologically, the research was categorized as descriptive, with a field design, transectional and non-experimental. The population was composed of teachers who teach classes at master's levels in private universities, selected intentionally and representative by thirty-one (31) reporting units. A questionnaire was applied, consisting of six (6) items, analyzing the results applying descriptive statistics. The results allowed to visualize a very high perception of optimism in the cases, although a moderate perception of pessimism was also perceived. The recommendations focused on proposing evaluations and psychological counseling, as well as the guidance of a doctor, guided the diagnosis of an unfavorable attitude.
Downloads
References
Alpízar, H., y Salas, D. (2010). El papel de las emociones positivas en el desarrollo de la Psicología Positiva. Revista Electrónica de estudiantes Esc. de psicología, 5(1), 65-83. Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://www. dialnet.unirioja.es.
Brannon, L. y Feist, B. (2001). Psicología de la Salud. Madrid España: Thompson.
Chico E. (2002). Optimismo disposicional como predictor de estrategias de afrontamiento. Psicothema 14(3):544-50.
Costa-Requena, Gemma, Cantarell-Aixendri, M. Carmen, Parramon-Puig, Gemma, y Serón-Micas, Daniel. (2014). Optimismo disposicional y estrategias de afrontamiento en pacientes con trasplante renal. Nefrología (Madrid), 34(5), 605-610. https://dx.doi.org/10.3265/Nefrologia.pre2014.Jun.1188.1.
El-Anzi, F. O. (2005). Academia achievement and its relationship with anxiety, self-esteem, optimism, and pessimism in Kuwaiti students. Social Behavior and Personality, 33 (1) 95–103.
Gutiérrez, N., Rodríguez, N., & Isea, J. (2018). LA EMOCIONALIDAD FRENTE A LA INNOVACIÓN CURRICULAR. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2(3), 226-246. Recuperado de http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/article/view/61
Hartmann, U., Chneider, U., y Emrich, M. (2003). La búsqueda de la felicidad. Revista Mente y Cerebro, 4,78–83. Recuperado de http://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2809082.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México D.F.: Mcgraw-HILL / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Hurtado, J. (2010). El proyecto de investigación: "Comprensión holística de la metodología y la investigación". Venezuela: Ediciones Quiron.
Immordino-Yang, M. H., & Damasio, A. (2007). We feel, therefore we learn: the relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain and Education, 1(1), 3–10.
Lemola, S.; Räikkönen, K.; Matthews, K.; Scheier, M.; Heinonen, K. (2010). A New Measure for a Dispositional for Optimism and Pessimis in Young Children, European Journal of personality, 24(1), 71-84.
Londoño, C. (2007). Construcción de un modelo cognitivo social integrado para la prevención del abuso de alcohol en universitarios bogotanos. Tesis de maestría, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Colombia.
Londoño, C., Hernández, L., Alejo, I., y Pulido, D. (2013). Diseño y validación de la Escala de Optimismo Disposicional/Pesimismo –EOP–. Universitas Psychologica, 1(12), 139–155. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/sitio/psychologica/sccs/articulo.php?id=701&PHPSESSID=b40951e99064c3897f615e54a9 a950e0.
Londoño, C. (2009). Optimismo y salud positiva como predictores de la adaptación académica. Acta colombiana de psicología: 12(1), 95–107. Universidad Católica de Colombia. Recuperado de http://portalweb.ucatolica.edu.co/easyWeb2/files/23_3051_v12n1-art8.pdf.
Marrero. R., y Carballeira, M. (2010). El papel del optimismo y del apoyo social en el bienestar subjetivo. Salud mental, 33,39-46. Recuperado de http://www.artemisaenlinea.org. mx/acervo/pdf/salud_mental/El%20papel%20 del%20optimismo.pdf.
Martínez-Correa, A., Reyes A., González M., (2006). Optimismo/pesimismo disposicional y estrategias de afrontamiento del estrés. Psicothema 18(1), 66-72.
Morales, A. I., Arenas, M. D., Reig-Ferrer, A., Álvarez, F., Malek, T., Moledous, A., Gil, M. T., y Cotilla, E. M. (2011). Optimismo disposicional en pacientes en hemodiálisis y su influencia en el curso de la enfermedad. Nefrología, 31(2), 199-205. Recuperado de http://dps.ua.es/es/documentos/pdf/2011/optimismodisposicional-pdf.
Peterson, Ch. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44 –55.
Remor, E., Amorós, M., y Carrobles, J. (2006). El optimismo y la experiencia de ira en relación con el malestar físico. Anales de Psicología, 22(1), 37-44.Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=16722105&iCveNum=0.
Scheier, M. F., y Carver, C. S. (2014). Dispositional optimism. Trends in cognitive sciences, 18(6), 293-299. DOI: 10.1371/journal.pone.0097752.
Scheier, M. F., Carver, C. S. y Bridges, M. (2001).Optimism, pessimism, and psychological well-being. In E. C. Chang (Ed.), Optimism and pessimism: Implications for theory, research, and practice 189-216. Washington, DC: American Psychological Association.
Seligman, M. (2003). La Auténtica Felicidad. Barcelona, España: Byblos.
Seligman, M. (2008) Positive Health. Applied Psychology: An International Review, 57(1),3-18.
Solberg Nes, L., Evans, D. R. & Segerstrom, S. C. (2009). Optimism and college retention: Mediation by motivation, performance, and adjustment. Journal of Applied Social Psychology, 39(7), 1887–1912.
Tamayo y Tamayo (2007). El proceso de la investigación científica. 4ta.ed. México: Limusa.
Velasco, M., Londoño, C., y Castañeda, I., (2014). Validación del cuestionario de optimismo disposicional usando la teoría de respuesta al ítem. Revista Diversitas– Perspectivas en psicología. 10(2), 275-292.
Vera, B. (2006). Psicología Positiva: Una nueva forma de entender la psicología. Papeles del Psicólogo, 27(1), 3-8. Recuperado de http:// redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed. jsp?iCve=77827102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.